چشم انداز روشن برای حضور سرمایه خارجی در ایران

اسفندیار بتمن قلیچ معتقد است حضور شرکت های مختلف و معتبر در فضای اقتصادی ایران نشان می دهد ظرفیت های سرمایه گذاری ایران رشد قابل توجهی کرده و این موضوع از دید سرمایه های خارجی پنهان نمانده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از Finews چهارمین نشست بزرگ ایران و اروپا روزهای 3 و 4 اکتبر در زوریخ با حضور هیأت های بلندپایه ایرانی و اروپایی کار خود را آغاز خواهد کرد که در این نشست به راهکارهای سرمایه گذاری در بازار ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

اسفندیار بتمن قلیچ بنیانگذار اتحادیه ایران و اروپا در این زمینه با اشاره به این که انجمن ایران-اروپا چهار سال پیش با هدف حمایت از دیپلماسی تجاری بین تهران و کشورهای غربی تأسیس شده است می گوید: بسیاری از مشکلاتی که ایران با آنها درگیر است در حوزه های سیاسی و اقتصادی است که هنوز به رغم تلاش هایی که برای حل آنها صورت گرفته در برخی موارد به قوت خود باقی هستند.

به گفته وی این انجمن چهار سال پیش با هدف حمایت از گفت و شنود مستقیم تجار، اشتراک اطلاعات و ایجاد رابطه در شبکه رهبران کسب و کار و سیاست گذاران که در حال حاضر در ایران کار می کنند طراحی شده است. به گفته وی سوئیس نه تنها به دلیل روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران بلکه به دلیل موقعیت جغرافیایی و شهرتش به عنوان محل برگزاری نشست های بین المللی برجسته است.

وی در ادامه افزود: تجارت سوییس با ایران از زمان لغو تحریم های بین المللی بازپس گرفته شده است و بسیاری از شرکت های سوئیسی فعالیت های قابل توجهی را در حوزه های مختلف در ایران دارند. حتی برخی بانک های متوسط ​​سوئیس خدمات مورد نیاز مشتریان مهم خود را در ایران و یا خدمات تجار ایرانی را در دستور کار قرار داده اند. با این حال پتانسیل زیادی برای تجارت و سرمایه گذاری بیشتر وجود دارد، به ویژه در میان شرکت های بخش خصوصی و SME  ها در هر دو کشور.

به گفته بتمن قلیچ، در این بین در طول دو سال گذشته، مشارکت های جدیدی بین شرکت های خارجی و محلی ایجاد شده است. این مشارکت ها هنوز به موفقیت کامل نرسیده، اما مطالعات صورت گرفته نشان می دهد زمینه های خوبی برای همکاری دو طرف وجود دارد.

به گفته این فعال اقتصادی بین المللی از دیدگاه رشد اقتصادی ایران در کوتاه مدت، معاملات انرژی عمده ای مانند قرارداد گازی اخیر شرکت توتال که یکی از بزرگترین قراردادهای اقتصادی ایران محسوب می شود. فعالیت های مشترک صنعتی مانند قرارداد رنو با ایدرو و مواردی از این دست برای ایجاد اعتماد بین  سرمایه گذاران برقرار شده که همگی از اهمیت سرمایه گذاری در ایران بعد از رفع تحریم ها حکایت دارند.

بنیانگذار انجمن ایران-اروپا در ادامه افزود: با این حال در بلندمدت ایران باید شرایطی را فراهم کند تا سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز بتوانند از ظرفیت های سرمایه های خارجی استفاده کنند. این کارشناس مسایل اقتصادی معتقد است هر توافقنامه تجاری باید در شرایطی صورت بگیرد که ریسک های سرمایه گذاری به حداقل خود برسد. با این حال هجوم قراردادها بین سرمایه گذاران خارجی و شرکت های ایرانی بعد از رفع تحریم ها نشان دهنده فرصت های تجاری مهم در ایران است. البته قراردادهای نهایی نیز نیازمند سطوحی از سیاست های درست برای تأمین مالی خارجی است که قراردادهای مهم با شرکت های توتال، آلستوم، تویو انجینیرینگ، SKE&C و بوئینگ نشان داد شرایط به میزان قابل توجهی فراهم است.

به گفته وی انتخاب مجدد حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری ایران نشان داد که ایران در مسیر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در حرکت است. خوشبختانه در ایران یک توافق کلی سیاسی وجود دارد که تجارت و سرمایه گذاری خارجی برای رشد و توسعه اقتصادی ضروری است با این حال سرمایه گذاران خواهان اصلاح قوانین و سیاست های کلیدی برای ایجاد شرایط بهتر هستند. از طرفی باید روابط اقتصادی و سیاسی محکمتری بین وزارتخانه های امور خارجه، نفت و بانک مرکزی با سران اقتصادی دنیا برقرار شود تا بتواند یک حرکت تیمی قوی را به وجود آورد.

به گفته بتمن قلیچ، ایران در روند پیچیده اصلاحات مالی خود پیشرفت خوبی کرده است. اوایل تابستان امسال کمیته FATF  تصمیم گرفت تا ایران را از «فهرست سیاه» خود خارج سازد که این موضوع یکی از موفقیت های مهم برای تهران محسوب می شود. این مسأله زمان بیشتری برای همکاری با بانک ها، تنظیم کننده ها و مشاوران خارجی برای ایجاد بهترین روش های بین المللی ایجاد می کند.

این فعال اقتصادی بین المللی در ادامه با اشاره به این که دولت ترامپ سیگنال های مختلفی را در مورد ایران ارسال کرده است که خروج از برجام یکی از این سیگنال ها است. البته این طرح مخالفانی را در آمریکا دارد اما به هر حال ترامپ و برخی همراهان وی این موضوع را منتفی ندانسته اند. با این حال توافقنامه برجام تنها به آمریکا وابسته نیست. در حال حاضر رهبران اروپایی، چین و روسیه معتقدند که ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است و به این ترتیب با ایران همکاری خواهند کرد.

کد خبر 21859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =