خلأ رتبه بندی در جذب سرمایه خارجی

سی امین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران صبح امروز بیست و یکم شهریور ماه در محل اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و در آن راهکارهای جذب سرمایه های خارجی مورد بحث قرار گرفت

سی امین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران صبح امروز بیست و یکم شهریور ماه در محل اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از رای قاطع وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم وزرای محترم با پشتوانه محکمی که از سوی مجلس و بخش خصوصی دارند بتوانند با صدایی واحد در عرصه اجرا عمل کنند و در تصمیم گیریهای آتی در حوزه اقتصادی هماهنگی بیشتری نسبت به گذشته را شاهد باشیم.
ر ئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: با جلسه هایی که با وزاری صنعت و اقتصاد انجام شد شاهد تاکید آنها بر بر اصلاح سیستم نظام بانکی، مبارزه با فساد و تک‌نرخی کردن ارز بودیم. اتاق بازرگانی تهران آمادگی خود را برای همکاری و همراهی در مسیر سیاست های اصلاحی دولت اعلام کرده و سعی تمام خواهد داشت با تعامل بیشتر با دولت در رسیدن به اهداف مهم اقتصادی همیار و همکار دولت باشد.

وی همچنین به حضور مؤسسه فریزر که یک مؤسسه رتبه‌بندی کشورها از بُعد آزادی اقتصادی است، در دو هفته پیش در اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد و گفت:‌ قرار شد تا با بررسی‌هایی که این مؤسسه انجام می‌دهد و ارائه راهکارها و پیشنهادات آنها و همچنین انجام پیشنهادات این موسسه ما هم بتوانیم رتبه آزادی اقتصادی خود را در جهان ارتقاء دهیم زیرا در حال حاضر رتبه آزادی اقتصادی ایران از بین 160 کشور 150 است که رتبه مناسبی نیست.

خوانساری با ذکر تجربه عمان در بهره گیری از تجربیات موسسه فریزر گفت: وزیر اقتصاد عمان در نشست رتبه بندی آزادی اقتصادی از ارتقای درآمد سرانه ملی عمان از 4 هزار دلار به 32 هزار دلار با به کارگیری پیشنهادات موسسه فریزر در نظام اقتصادی عمان خبر داد و گفت: این نکته نشان دهنده اهمیت استفاده از دستورالعمل های این نوع از موسسات در سیستم اقتصادی است. اتاق تهران پیرو بهبود رتبه آزادی اقتصادی این جلسه را تشکیل داد و امیدواریم در مسیر رسیدن به رتبه ای بهتر در این بخش مفید واقع شود.

خوانساری گفت:‌ رئیس مؤسسه فریزر در این اجلاس تأکید کرد که اگر ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، ابتدا باید مانع خروج سرمایه‌های خود از کشور شود و در درجه دوم باید شرایط جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را فراهم کند و سپس باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد. باید پذیرفت ما در زمینه جذب سرمایه گذار داخلی نیز موفق نبوده ایم و این یخش از سرمایه گذاری را نباید از ذهن دور داشت. کمیسیون تسهیل محیط کسب و کار از سوی اتاق بازرگانی این وظیفه را به عهده دارد که در این حوزه پیگیری های لازم را داشته باشد.

مسعود خوانساری از اعلام آمادگی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری شرکتهای تحت مدیریت این وزارت خانه به بخش خصوصی خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی تهران آمادگی و توان کامل دارد در این واگذاریها شرکت های خصوصی توانمند و معتبر را به وزارت صمت معرفی کند.

وی همچنین از موضوع تثبیت تعرفه ها به مدت 4 سال ابراز خرسندی کرد و گفت: تثبیت تعرفه ها زمینه را برای امنیت، ثبات و شفافیت و کاهش بروکراسی فراهم خواهد کرد.

خوانساری خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد بوده و همچنین رشد مسکن در حالی که در 20 فصل متوالی منفی و یا صفر بوده در بهار امسال به 7.1 درصد رسیده است که با تداوم این رشد می توانیم شاهد رونق در فصل های پیش رو باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بحث تک‌نرخی کردن ارز اشاره کرد که در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که تا پایان سال این اتفاق محقق می‌شود، گفت: امیدواریم که این کار انجام شود که البته مقدمه آن یعنی بحث حذف ارز مسافرتی اتفاق افتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: قرار است در اواخر دی‌ماه امسال برای دومین سال متوالی مراسم اجرای تندیس و نشان امین‌الضرب به کارآفرینان توسط اتاق بازرگانی تهران انجام شود که کمیته اجرایی آن تشکیل شده و از 25 شهریور ماه هم فرم‌های ثبت‌نام آن بر روی سایت قرار می‌گیرد. همچنین کتاب اقتصاد در عصر جدید از انتشارات اتاق بازرگانی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

کد خبر 21864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =