فورا معاونت ریلی تشکیل شود

وزير راه و شهرسازي از هیئت عامل جدید سازمان بنادر خواست که با هدف افزایش سهم ریل در بنادر از ۱۴ به ۴۵ درصد معاونت ریلی در درون سازمان بنادر تاسیس شود که هدف نهایی آن آوردن قطار به تمام بنادر کشور باشد

به گزارش خبرنگار اگزيم نيوز، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع نمایندگان مجلس، دریانوردان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نعمت بزرگی در دریاها داریم که باید حداکثر استفاده را از آن ببريم و این امر با رعایت چند نکته محوری مدیريتی ممکن است. قدرت رقابت با بنادر باید فراهم شود، ما در کشور آبراهه نداریم و آنچه هست دریا است و زمانی که بحث دریا پیش می آید تنها باید به بین الملل اتکا کنیم و هر چه بگویم بستگی دارد به مباحث بین الملل، پس باید خود را از لحاظ بندر، کشتیرانی و غیره با رقبای خارجی مقایسه کنیم.

وي ادامه داد: کشور باید بتواند ثابت کند که قدرت کسب موفقيت دارد و این اثبات تنها با رقابت در عرضه کار، قیمت، مسائل حقوقی و غیره امکان دارد. ارتباط بنادر و سازمان حمل و نقل بندری باید تقویت شود و در حال حاضر از تمام ظرفیت های بندری استفاده نمی کنیم در حالی که بنادر ظرفیت های فراتری بجز حمل و نقل دارند که از مصادیق آن ظرفیت های توریستی، ورزشی و غیره است.

آخوندي افزود: نحوه شکل گیری سازمان ها بیشتر در حومه تخلیه و بارگیری است و مسئولان کمتر خود را متعهد در برابر گسترش تمدن دریاها می دانند. چیزی که اکنون نیاز است بازنگری در مسئولت ها است و باید مسئولان برنامه ریزی خود را به گونه ای فراهم کنند که از حداکثر مازاد ظرفیت ها بتوانند استفاده کنند و این موضوع تنها به حوزه بنادر ختم نمی شود و در تمام عرصه ها این تغییر نگرش الزامی است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: دریای عمان بکر است و هزاران ظرفیت کشف نشده دارد. اما در ایران هنوز نمود پیدا نکرده و ما متاسفانه بحث دریا را محدود به محدوده باربری کرده ایم و هنوز دریا بخشی از زندگی ما نشده، البته عجین شدن دریا با زندگی ما کاری دستوری نیست و نیاز به صرف زمان دارد.

وی همچنین به بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: بندر رجایی در دهه 50 ساخته شد که این اقدامی بزرگ بود اما ابعاد اجتماعی در طی گذر پروسه دقت نشد و هر چقدر که بندر رجایی رشد کرد بنادر دیگری همچون میناب افول کرده و به فکر شبکه بندری نبودیم.

به گفته آخوندي بندر شهید رجایی در عین حال که رشد خوبی داشته اما متاسفانه 40 درصد سكان حاشیه نشین هستند و نکات اجتماعی و مروبط به زندگی مردم را باید از سالها پیش پیگیری می کردیم اما متاسفانه فقط به بحث تجارت پرداختیم.

وی به طرح جامع بنادر هم اشاره کرد و افزود: طرح جامع بنادر طرح خوبی است اما باید برنامه ریزی های اجرایی در آن اندیشیده بشود.

آخوندی با توجه به حمل و نقل ترانزیت کشور گفت: صحبت های زیادی در مورد ترانزیت شده اما در بحث عملیاتی ترانزیت باید با شبکه ریلی، راه های دریایی و ملل دیگر ارتباط مستمر داشته باشد.

وي ادامه داد: سومین برنامه کاری هیئت عامل جدید سازمان بنادر عملیاتی کردن شبکه ریلی گسترده بنادر است. شبکه ریل باید همانند شبکه جاده ای در بنادر نفوذ کند و ریل به تمام سکو های پهلوگیری برسد و امکان تخلیه و بارگیری از ریل به کشتی و کشتی به ریل به طور مستقیم به وجود بیاید، در این قید توانسته‌ایم مفهوم ترانزیت را عملیاتی کنیم.

آخوندی از هیئت عامل جدید سازمان بنادر خواست تا در اولین فرصت معاونت ریلی را در سازمان بنادر تشکیل دهند تا مرکز کنترل ریلی سازمان بنادر را در داد و ستد و همکاری با مرکز ریلی راه‌آهن به وجود بیاید.

وزیر راه و شهر یازی تاکید کرد: مرکز کنترل پیشرفته ریلی در سازمان بنادر به وجود بیاید تا رسیدن قطار در داخل ریل از سیاست های آن قرار گیرد. سهم ریل از بنادر کشور که در حال حاضر 14 درصد است باید به 45 درصد برسد و قطار به بنادر کشور راه یابد.

وی آموزش را یکی دیگر از رکن های پیشرفت برای رقابت در عرصه بین الملل دانست و گفت: فارغ التحصیل های برجسته دریایی باید به خارج از کشور اعزام بشوند تا تبدیل به کارشناس هایی خبره و مسلط به محیط بین الملل بشوند. برخی ها معتقد اند که این کار ها با روش های تئوری هم ممکن است اما بهتر است فرد دانش آموخته به خارج از کشور اعزام شود تا محیط بین الملل و نوع واکنش ها را مستقیما متوجه بشود.

به گزارش اگزيم نيوز، مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، جمعی از نمایندگان استانهای ساحلی در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد ارگان های دریانوردی در مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 

کد خبر 21867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =