بلوک اقتصادی جدید ایران با ۳ کشور همسایه

محمد آشینه: ایران، عمان، پاکستان و افغانستان با توافق تجارت آزاد قصد در ایجاد یک بلوک اقتصادی دارند و با توجه به اینکه ایران تکنولوژی و فناوری پیشرفته تری نسبت به افغانستان و پاکستان دارد تولیدکننده های ما برای صادرات کالا با قیمت مناسب انگیزه بیشتری دارند

 عضو هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با برنامه ایجاد تجارت آزاد بین ایران و چند کشور منطقه اظهار کرد: ایران، عمان، پاکستان و افغانستان با توافق تجارت آزاد قصد در ایجاد یک بلوک اقتصادی دارند و با توجه به اینکه ایران تکنولوژی و فناوری پیشرفته تری نسبت به افغانستان و پاکستان دارد تولیدکننده های ما برای صادرات کالا با قیمت مناسب انگیزه بیشتری دارند.

محمد آشینه اضافه کرد: تجارت آزاد این امکان را فراهم می آورد که بدون محدودیت مالیات و تعرفه ها کالا به کشور هدف صادر کنیم و از طرفی مسافت کمتری که ایران برای صدور کالاهای خود نسبت به کشور های دیگر دارد شرایط رقابتی را کاملا برای کشور فراهم می آورد.

وی عنوان کرد: افغانستان و پاکستان هم از نظر کالاهای کشاورزی می توانند به ما کمک کنند برای مثال پاکستان برنج دارد و می تواند برنج را با قیمت کمتری وارد کنیم اما باید شرایط به گونه ای چیده شود که برنج کارهای داخلی با مشکلی روبرو  نشوند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس افزود: واردات برنج و برخی از کالاها ممکن است هزینه و ضرری برای کشور ایجاد کند اما با آزاد شدن تعرفه ها باز هم ایران منفعت بیشتری از آن می برد.

آشینه ادامه داد: فناوری و ملاک های کالای صنعتی همانند بسته بندی هنوز در حد رقابت با کشور های پیشرفته نیست و تجارت آزاد این امکان را به وجود می آورد که کشورهای مذکور را به عنوان یک پایلوت قرار دهیم و معایب و مزایای خود را برای حضور در کشور های دیگر شناسایی کنیم و می توان به این توافق به عنوان یک سکوی پرتاب برای رسیدن به تجارت جهانی نگاه کرد.

وی به دیگر امتیازهای این نوع تجارت پرداخت و مطرح کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی رغبتی به انتقال تکنولوژی به ایران ندارند اما این سخت گیری ها نسبت به افغانستان و پاکستان کمتر است و در قید ارتباط تجاری با این کشور ها از این طریق می توانیم رایزنی کنیم و راندمان تولید را افزایش دهیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس در پاسخ به این سوال که اکنون ایران چه توانایی هایی برای صادرات دارد، پاسخ داد: مزیت ایران در منابع طبیعی به ویژه مواد معدنی است البته باید از خام فروشی جلوگیری کنیم زیرا ارزش افزوده ای برای کشور ندارد و با حداقل قیمت به فروش می رسد و استخراج بسیاری از کالا ها ممکن است به محیط زیست آسیب برساند و صادرات مواد خام آنچنان منفعتی در مقایسه با آسیب رسانی به محیط زیست ندارد.

وی تصریح کرد:ثروت ملی را نباید با خام فروشی هدر بدهیم و باید به سوی تولید محصول فراوری شده و نهایی پیش برویم البته نمی توان به طور کامل از فروش مواد معدنی فاصله گرفت، چون کشورهای دیگر فرصت تجاری و سیاسی را از کشور ما می ربایند.

آشینه عنوان کرد: آلومینیوم، فولاد و دیگر فلزاتی که موجب تولید کالای نهایی همچون لوازم خانگی و یا خودرو می شوند هم یکی از مزیت های کشور ما هستند که می توان به کشورهای عضو این توافق صادر کرد که ارزش افزوده و بازار پایداری را برای ما به ارمغان می آورند.

کد خبر 21906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =