الزام کنترل بازارهای موازی با کاهش سود

یک کارشناس مدیریت مالی گفت: کاهش سود بانکی می تواند فرصت نوینی را برای بازار سرمایه فراهم آورد اما باید خطرات احتمالی سونامی پول های روانه شده در بازار را هم پیش بینی و چاره اندیشی کنیم

یک کارشناس مسایل مالی در گفتگو با اگزیم نیوز در رابطه با تامین سرمایه شرکت ها از بازار سرمایه اظهار کرد: تامین مالی ایران در بخش تولید به عهده سیستم بانکی است و سهم بازار سرمایه از این موضوع بسیار ناچیز است و اگر بازار سرمایه را نتوانیم تقویت کنیم، در نتیجه آن فشاری به سیستم بانکی وارد می شود و همچنین تولیدی های ما هم از این موضوع متضرر می شوند.

نادر اسدی ادامه داد: گرفتن تسهیلات بانکی از نظر بهره ها و همچنین نرخ سودها مشکلات عدیده ای را برای واحدهای تولیدی به وجود آورده که باید به آن رسیدگی شود.

اسدی خاطرنشان کرد: شرکت ها در صورتی که از کانال بازار سرمایه سرمایه خود را افزایش دهند هزینه سرمایه آنها به مراتب کاسته می شود. البته این موضوع ریسکی را هم به همراه دارد اما باز هم به صرفه است و تامین مالی از بازار سرمایه می تواند کمک بزرگی در کاهش قیمت تمام شده و نحوه خدمات کند پس با این حال به رقابتی شدن شرکت و یا واحد تولیدی می انجامد.

وی افزود: تغییر جهت تامین مالی از بانک ها به بازار سرمایه نیازمند فرهنگ سازی است و متاسفانه این بازار عمقی ندارد و هنوز افراد کمی وجود دارند که بازار سرمایه را می شناسند و با مفهوم سهام و بورس آشنایی دارند، حتی افرادی هم که در این بازار فعال هستند صرفا با دید سفته بازی وارد این محیط شده اند.

این کارشناس مدیریت مالی در رابطه با چاره تصحیح ساختار بازار سرمایه ایران بیان کرد: فرهنگ سازی بازار سرمایه هرچه سریع تر باید در دستور کار قرار گیرد و برای آغاز می توان به سراغ دانش آموختگان رشته های مالی برویم که در این زمینه می توانند بسیار موثر عمل کنند.

اسدی در پاسخ به این سوال که کاهش سود بانکی آیا می تواند به این امر سرعت ببخشد؟ عنوان کرد: کاهش سود بانکی می تواند موثر واقع شود، اما با این قید که افراد بازار سرمایه را بشناسند و فرهنگ سازی برای بازار سرمایه همگام با این موضوع پیش برود، در این حال بازار سرمایه که سازوکار آن همیشه موازی با بانک ها حرکت کرده می تواند رونق بگیرد.

وی افزود: کاهش سود بانکی در زمانی تصمیم گیری شد که فرهنگ سازی کافی برای بازار سرمایه نشده و می توان رشد سفته بازی را پیش بینی کرد و  بازارهای موازی با بازار سرمایه همچون بازار طلا، ارز و مسکن تحت تاثییر سونامی پول های روانه شده قرار می گیرند.

اسدی خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد و دارایی، شورای پول و اعتبار و موسسه امور بانکی،باید تشویق هایی همانند معافیت بیمه و یا مالیاتی را برای واحدهای تولیدی و شرکت ها در نظر بگیرند تا پولی که با کاهش نرخ سود بانکی روانه بازار می شود به بخش تولیدی و بازار سرمایه هدایت شود و اگر پول های روانه شده را جهت دهی نکنند می تواند خطرناک واقع شود.

به گفته این کارشناس مدیریت مالی، ریسک شرکت ها در بازار سهام به دلیل آن که افراد جدیدی ممکن است وارد شرکت شوند افزایش پیدا می کند و ترجیح می دهند که سهام دار های جدیدی وارد شوند که در تصمیم گیری ها تاثیر زیادی نگذارند.

وی اعلام کرد: بسیاری از شرکت ها در تابلوی اصلی سالن بورس نیستند اما در بازار پایه حضور دارند و افزایش سرمایه از طریق بازار سرمایه برای آنها بسیار مشکل است.

اسدی یادآور شد: مدت ها است که زمان تغییر مسیر بانک ها به بازار سرمایه فرارسیده و باید هر چه سریع تر این تغییر رویه را در سیستم مالی خود تعریف کنیم زیرا این بازار شفاف و هدایت شده است و دماسنج اقتصاد کشور نشان می دهد اقتصاد کشور در چه وضعیتی بسر می برد در نتیجه می توان شوک های ناگهانی به بازار را پیش بینی و کنترل کرد.

کد خبر 21913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =