کاهش فساد، اصلاحات بانکی و رقابتی کردن رمز نجات اقتصاد ایران

بهکیش بر این باور است که نجات اقتصاد ایران در گرو کاهش فساد و قاچاق، حل مشکلات بانکها و رقابتی کردن اقتصاد است

 در نشست الزامات حضور در بازارهای جهانی،  جذب سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی که صبح امروز بیست و هفتم شهریور ماه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد گفت:

 نجات اقتصاد ایران در گرو  کاهش فساد و قاچاق، حل مشکلات بانکها و رقابتی کردن اقتصاد است

بهکیش گفت: ایران علاوه بر تنش های سالهای ابتدایی انقلاب و جنگ، سالهای سخت تحریم را تجربه کرد و  امروز بنگاه های اقتصادی ایران متاثر از این تحریم ها به مشکلات عدیده برخورده اند.  این در حالی است که در دوران انقلاب، درآمد سرانه ایران، کره شمالی و ترکیه در یک حد و اندازه قرار داشت، اما بعد از گذشت ۴۰ سال، کره جنوبی و ترکیه در وضعیت بهتری نسبت به ایران قرار گرفته اند.

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی سه ضلع  مثلث نجات را  ایران رقابتی کردن اقتصاد با هدف گسترش صادرات، مبارزه با قاچاق و فساد و ساماندهی بانکها و موسسات اعتباری در داخل و خارج کشور دانست و گفت: باید برای دستیابی به این اهداف برنامه ریزی داشت. در مورد قاچاق نیز با کمک یکی از دانشگاهها و البته اتاق بازرگانی تهران، پروژه ای شروع شده است که یکسال دیگر می توان بنگاه های اقتصادی را رتبه بندی کرد و جلو فساد را در انها گرفت

وی گفت: مدل این طرح با محوریت اتاق بازرگانی تهران، در حال تهیه است. به این معنا که تمام چربی هایی که در سیستم اقتصادی انباشته شده، باید خارج شود تا اقتصاد رقابتی شود، در این صورت است که  می‌توان کالاهای صادراتی تولید کرد و در سطح بین المللی، وارد رقابت شد.

بهکیش با بیان اینکه رشد در نتیجه افزایش صادرات، افزایش فروش کالا و افزایش مصرف  حاصل می‌شود، گفت: اکنون مصرف ما به سال ۸۱ بازگشته است این در حالی است که خریدهای دولتی نیز به سال ۸۶ برگشته و ضمن اینکه در  سرمایه گذاری و صادرات نیز کاهش داشته ایم.

وی اظهار داشت: نباید منتظر این باشیم که دولت تنها وارد عمل شود، بلکه تک تک افراد وارد عمل شده و بنگاه داران چربی‌های رانت را از سیستم خود خارج نمایند. در این حالت اقتصاد رقابتی می‌شود، ضمن اینکه قیمت گذاری باید برداشته شود تا هزینه ها کاهش یابد، البته مقررات دست و پا گیر مانع کار فعالان اقتصادی است و باید اصلاح شود.

بهکیش ادامه داد: متاسفانه لابی های قدرتمند دور وزیر جدید شکل گرفته و مانع اقدامات اصلاحی در سطوح بالا می شوند.تصویب ثابت نگه داشتن تعرفه های به مدت 4 سال در حالیکه برخی تعرفه ها 100 درصدی است به معنی عدم رضایت برای تجارت با دنیاست. و این چیزی نیست که ما انتظار آن را می کشیم.

 

کد خبر 21922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =