ورود یک شرکت ایرانی به بورس های خارجی

قالیباف افزود: دو شرکت به صورت همزمان، درخواست حضور در بورس ایران و بورس بین المللی استانبول را دارند و امیدواریم که بتوانیم برای اولین بار یک شرکت ایرانی در بورس خارجی سهام خود را عرضه کند

به گزارش اگزیم نیوز مدیر عامل بورس و اوراق بهادار تهران گفت: در یک سال اخیر شاهد مراجعه سرمایه گذاران خارجی به بورس اوراق بهادار بوده ایم. بر اساس اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم معاملات سرمایه گذاران خارجی نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد افزایش داشته و در سال ۹۵ ارزش معاملات به ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف گفت: طبق آخرین آمار 327 شرکت در بورس تهران پذیرفته شده اند که عمدتا  شرکت های بزرگ و مهم اقتصادی کشورند که از 38 صنعت بزرگ کشور هستند.

مدیرعامل بورس تهران افزود: سازمان بورس، شرکت هایی که سرمایه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارند و تعداد آنها ۶۱ شرکت است، صورتهای مالی بر اساس IFRS را تدوین کرده اند و شش ماه بعد از مجمع، فرصت داشتند که این صورتها را ارایه دهند، بنابراین ظرف سه ماه آینده فرصت شرکتها تمام شده و برای اولین بار، صورتهای مالی آنها بر اساس IFRS ارایه خواهند داد؛ البته گزارشات مالی به زبان فارسی الزامی است، ولی به زبان انگلیسی اختیاری است.

قالیباف اذعان داشت: در حوزه تامین مالی و ابزارهای آن کارهای خوبی انجام شده و در حال حاضر از تنوع خوبی به لحاظ ابزار مالی برخورداریم. سال گذشته 17800 میلییارد تومان در بورس تهران افزایش سرمایه را داشتیم و اگر فرابورس را هم به این آمار اضافه کنیم رقمی معادل 22 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

قالیباف در ادامه گفت: اوراق فروش تبعی را نیز از دیگر ابزار تامین مالی است که با استقبال خوبی مواجه شده است. کوتاه بودن فرآیند انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و همچنین کوتاه بودن فرآیند تامین مالی به این روش از جمله دلایل استقبال شرکتها از این ابزار در بورس است.به  طوری که از این دست اوراق طی 7 ماه گذشته بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شده است.

وی تصریح کرد: اگر شرکتی قرار است که در فضای بین المللی، تامین مالی نماید، باید صورتهای مالی را بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی تدوین نماید. ضمن اینکه بورس اوراق بهادار تهران نیز، با ۱۲ بورس خارجی تفاهم نامه دارد و برخی از آنها مثل تفاهم نامه با بورس استانبول، مذاکرات متعددی صورت گرفته است که امیدواریم نتیجه مطلوب در پی داشته باشد.

قالیباف افزود: دو شرکت به صورت همزمان، درخواست حضور در بورس ایران و بورس بین المللی استانبول را دارند؛ البته بحث های جدی صورت گرفته است که بخشی از آن حل شده، ولی امیدواریم که بتوانیم برای اولین بار یک شرکت ایرانی در بورس خارجی سهام خود را عرضه کند.

وی افزود: سال گذشته، انتشار اوراق بدهی ارزی در دستور کار قرار گرفته است، ولی هنوز با بانک مرکزی و دولت به نتیجه نرسیده ایم و اگر بخواهیم در یک بازار بین المللی اوراق بفروشیم، نهاد ناظر آن بورس باید مجوزهای لازم را دریافت کند و هم اینکه بحث ریتینگ نیز باید از سوی نهادهای بین المللی انجام گیرد.

مدیرعامل بورس تهران گفت: در بورس اوراق بهادار تهران تابلوی ارزی برای اوراق بدهی هماهنگ کنیم که با بانک مرکزی نیز مذاکراتی صورت گرفته است و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

کد خبر 21923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =