تهدیدهای عوارض صادراتی برای بخش خصوصی

کیوان جعفری طهرانی گفت: دولت قصد دارد از طریق عوارض روی صادرات سنگ آهن درآمد خود را افزایش دهد درحالیکه بخش خصوصی توان و تحمل این فشار را ندارد

تحلیلگر بازار فولاد و مواد معدنی در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با تاثير انتخابات رياست جمهوری چين بر روی قيمت گندله و سنگ آهن ایران گفت: هم اكنون پکن خود را برای کنگره ملی خلق چین در 18 اکتبر (٢٦ مهر) که منجر به انتخاب رئیس جمهور می شود آماده می کند و این موضوع سبب شده تا تولید در فولادسازی ها به خصوص در استان هبی که بزرگترین تولید کننده فولاد در نزدیکی پکن است، به شیوه دستوری کاهش یابد و واحدهای فعال بيشتر به سمت خريد سنگ آهن لامپ و گندله روی بياورند. 

کیوان جعفری طهرانی اضافه کرد: کنترل های محیط زیستی در چین موجب شده تا این کشور به یک واردکننده محصولات با کیفیت برای جلوگیری از آلودگی بيشتر هوا تبدیل شود و انتخابات پيش روی رياست جمهوری چين هم مزید بر علت شده تا تقاضای سنگ آهن صرفاً برای عيارهای بالای 60 درصد باقی بماند و همچنین خرید سنگ آهن های عيار کمتر از 60 درصد کاهش یابد.

وی اظهار کرد: فروش این مواد معدنی با عيارهای کمتر از 55 درصد بسيار دشوار است  و در واقع سنگ آهن های كم عيار با توقف فروش 2 ماهه مواجه می شود. 

این فعال اقتصادی با اشاره به یکی از دلایل استفاده چینی ها از عیار بالای مواد معدنی گفت: فولادسازان چینی بیشتر اوقات از سنگ آهن پر عيار استفاده می كنند تا قيمت بالای زغال كك شو را به همان نسبت كاهش دهند. 

جعفری طهرانی در سخنان خود با توجه به تحولات قسمت سنگ آهن تشریح کرد: قیمت سنگ آهن در هفته گذشته روال کاهشی داشت و این امر منجر شد تا قیمت پریميوم گندله در 2هفته گذشته از حدود 41 الی 42 دلار به حدود 45 الی 46 دلار CFR چين افزايش یابد.

وی عنوان کرد: تحول های یاد شده اگر در چین رخ دهد صادرات در 2 ماه آینده هم متاثر می شود و صادرات سنگ با دانه بندی ریز ( فاین) در ایران كاهش مي يابد.

جعفری طهرانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مجلس طی مصوبه ایی که اخیرا تصویب شد صادرات سنگ آهن و برخی مواد معدنی دیگر را مشمول عوارض کرد و این موضوع چه تاثیری در صادرات کشور با توجه به تقاضا و شرایط جهانی دارد؟ گفت: دولت قصد دارد با قرار دادن تعرفه هایی درآمد خود را افزایش دهد اما این شیوه صحیح نیست و بخش خصوصی در وضعیت کنونی اقتصادي نمی تواند متحمل اینگونه فشارها شود و با تصویب این قوانین قیمت تمام شده تولید کننده را افزایش می دهند که این موضوع باعث از بین رفتن تجارت با بازار جهانی می شود. 

وی ادامه داد: بخش خصوصی متولی صادرات مواد معدنی كشور است و حتي توليدات بخش دولتی همانند معدن چادرملو، گل گهر، سنگ آهن مرکزی و غیره به این واسطه صادر می شود، پس تصویب این قوانین هم به صادرکننده ها و هم به معادن که در نهایت خود دولت است لطمه وارد می کند.

سهم صادرات کشور در سال 2013 در بازار چین حدود 2.3 درصد سنگ آهن وارداتي بود و اکنون به حدود 1 درصد رسیده و با تصویب این قوانین خود تحريمي در واقع عرصه بین الملل را برای صادرکننده هاي ايراني در رقابت با کشور هایی همچون استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند و اوكراين سخت تر می كنيم.

سال 2009 هم عوارضی برای صادرات سنگ  هاي تزئینی تصویب شد که این اتفاق باعث شد تا ترکیه و چین جایگاه ایران را در این زمینه به دست بیاورند و سال های بعد که کشور این عوارض را لغو کرد باز هم نتوانستيم جایگاه پیشین خود را کسب كنيم و باید از این سابقه عبرت بگيريم تا مرتکب تصمیم اشتباهی نشویم و از فرصتی که برای صادرات به چین فراهم شده استفاده لازم را ببریم.

وی در ادامه تحلیل خود را طی این گفت و گو در رابطه با وضعيت بازار گندله در مورد دیگر بخش های جهان اعلام کرد: جیندال، غول فولادساز هند که یک شرکت معتبر با ظرفیت توليد سالانه 9 میلیون تن گندله است، تقاضای قابل توجهی را برای 50 هزار تن گندله که اخيراً به مزايده گذاشته بود دریافت كرده است؛ این شرکت به تازگی این محموله را برای حمل در ماه اکتبر پیشنهاد داده بود.

این فعال بخش خصوصی افزود: شرکت جیندال بالاترین پیشنهادی که برای این محموله 50 هزار تنی گندله دریافت کرده 119 دلار CFR چین است که این قیمت بسیار بالاتر از انتظار جيندال بود زیرا در چند وقت اخیر شاهد کاهش شاخص سنگ آهن در بازار بودیم. 

جعفری طهرانی تصریح کرد: شاخص سنگ آهن در حال حاضر با عیار 62 درصد CFR چین در محدوده 69.50 دلار برای محموله ماه نوامبر و 70.95 دلار برای محموله ماه اکتبر معامله مي شود. بدين ترتيب كاهش قيمت سنگ آهن کمتر از عيار 62 درصد در نيمه دوم سپتامبر، ماه اكتبر و نيمه اول ماه نوامبر ادامه دارد.

کد خبر 21931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =