تهديدهاي بازار عراق

محسن حاجی بابا می گوید: با ساماندهی صادرات به عراق برای همه فضا پیدا می شود اما عرضه کالاهای بی کیفیت و رقابت ایرانی ها با یکدیگر در این بازار به مبادلات بین ۲ کشور لطمه می زند

عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی می گوید: با ساماندهی صادرات به عراق برای همه فضا پیدا می شود اما عرضه کالاهای بی کیفیت و رقابت ایرانی ها با یکدیگر در این بازار به مبادلات بین 2 کشور لطمه می زند. محسن حاجی بابا افزود: ظرفیت رسمی تولید کشور ما 2برابر میزان کنونی است، اما اگر حتی رکود برطرف شود بازار ایران کشش این حجم تولید را ندارد و برای بقا باید به دنبال صادرات باشیم. 
وی عراق را دروازه ای برای صادرات دانست و ادامه داد: بخش خصوصی باید به این باور برسد که با ساماندهی مناسب وارد عمل شود و منتظر بخش دولتی نباشد؛ سپس می تواند از دولت برای اجرا طرح ها یاری بخواهد. 

پیشنهاد ایجاد یک شرکت بدون مشارکت صادراتی 

عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی اضافه کرد: برای صادرات به عراق باید شرکتی بدون مشارکت صادراتی ایجاد شود که از صادرات صحیح کالاهای ایرانی حمایت کند و با اعطای نمایندگی و نشان تجاری مانع رقابت تولیدات ایرانی در عراق و دیگر کشورها شود. 
حاجی بابا اضافه کرد: اتاق بازرگانی ایران و عراق به منظور تسهیل تجارت شرکت خدماتی صادراتی ایجاد کرده که وظیفه آن، بازاریابی برای تولیدکنندگان ایرانی در عراق است. 
وی توضیح داد: قرار است این شرکت کانال ارتباطی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی با خریداران و بازرگانان عراقی باشد و وظیفه انعقاد قرارداد و ایجاد نمایندگی برعهده این شرکت قرار می گیرد. 
وی با تاکید براینکه اطلاعات، سرمایه و قدرت اصلی در تجارت است، گفت: اطلاعات دسته بندی شده ای از حجم مصرف و کالاهای مورد نیاز بازار عراق نداریم؛ زیرا شرکت ها نمایندگان خود را برای مدت کوتاهی به عراق می فرستند. بنابراین نماینده دایمی در آن کشور وجود ندارد که از کم و کیف بازار عراق اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار دهد. 
حاجی بابا گفت: اتاق بازرگانی ایران و عراق تلاش کرده است از صادرات پراکنده کالا جلوگیری کند و از تجربیاتی که از بازارهای آسیای میانه در زمینه صادرات به دست آورده است در این بازار استفاده کند. 

 انتقاد از شیوه صادراتی پراکنده

عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: سیستم صادرات کشورمان به روز نیست و بسیاری از کالاهای خود را به بازرگانان دسته چهارم و پنجم عراقی می فروشیم که آنها نیز در قبال مشکلات پیش آمده در آن کشور مسوولیتی برعهده نمی گیرند. 
وی تصریح کرد: با پایان جنگ داخلی در عراق و برقراری ثبات در این منطقه، مسوولان این کشور به دنبال سازماندهی بخش های مختلف خواهند بود که کشور ما با این شیوه صادراتی پراکنده و در صورت استفاده نکردن از فرصت ها، با مشکلات زیادی روبرو می شود. 
این فعال اقتصادی تاکید کرد: باید شرکت های واسطه ای تاسیس شود که قسمت حقوقی، فاینانس، مالی، بازاریابی و تبلیغات کالاهای تولید کشور را برعهده بگیرد و با بازرگانان و دولتمردان ذینفع در تجارت عراق ارتباط برقرار کند. 
وی ادامه داد: بار همه مشکلات پیش آمده در عراق بر دوش تولیدکننده و صادرکننده ایرانی است؛ در حالی که در همه کشورها، نمایندگی ها باید پیگیر مسائل و مشکلات باشند و با ایجاد این شرکت خدماتی صادراتی امیدواریم این موضوع نیز برطرف شود. 
به گزارش ایرنا، سفیر عراق در تهران هفته گذشته در چهارمین نشست ماهیانه اتاق ایران و عراق گفت: عراق نخستین کشوری است که می تواند رابطه تجاری با ایران داشته باشد. 
«صابر راحج الموسوی» افزود: معتقدم ایران باید یک نمایشگاه دائمی در عراق و شهر بصره برگزار کند تا لازم نباشد بازرگانان عراقی برای پیدا کردن کالای مورد نیاز خود به سایر کشورها یا حتی خود ایران سفر کنند؛ بلکه بتوانند با مراجعه به این نمایشگاه و ارتباط مستقیم با تولیدکننده کالای خود را بخرند. 
بررسی آمارهای سازمان توسعه و تجارت نشان می دهد میزان صادرات کالا با احتساب میعانات گازی کشور در چهار ماه نخست امسال 37 میلیون و 637 هزار تن به ارزش 13 میلیارد و 459 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 11.5 درصد از لحاظ وزن و 9.5 درصد از نظر ارزشی کاهش داشت.
سهم عراق از این میزان صادرات 2 میلیارد و 52 میلیون دلار بود که 15.2 درصد سهم ارزشی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داد و در رتبه دوم صادرات ایران، پس از چین قرار گرفت. 

کد خبر 21935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =