ارتقاء مبادلات ایران و فرانسه به ۴.۸ میلیارد دلار

غلامحسين شافعي گفت: حجم تجارت ایران و فرانسه با گسترش روابط اقتصادی به ۴.۸ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش اگزيم نيوز، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در همایش تجاری ایران و فرانسه با بیان اینکه ایران و فرانسه از دیرباز دارای روابط اقتصادی مستحکمی بوده‌اند که طی دهه اخیر تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌ای قرار گرفته، گفت: با توجه به شرایط  کنونی به وجود آمده در ساختار اقتصادی ایران از سال 2015 میلادی مجدداً همکاری‌ اقتصادی ایران و فرانسه افزایش چشمگیری داشته و روز به روز رو به گسترش است.

وی افزود: هیأت‌های تجاری اقتصادی بلندپایه متعددی در سال‌های گذشته میان دو کشور تبادل شده است و تفاهم‌نامه‌های بسیاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور به امضاء رسیده است.

وی افزود: بخش بزرگی از این تفاهم‌نامه‌ها به قراردادهای تعهدآور منتهی شده است از جمله تفاهم‌نامه خرید هواپیمای مسافربری ایرباس، خودروسازان پژو و رنو و شرکت توتال با هدف توسعه پارس جنوبی است.

شافعی اظهار داشت: همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه که تصمیم‌گیری برگزاری آن در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به فرانسه انجام گرفته بود و با حضور وزرای خارجه دو کشور در ایران برگزار شد، از دیگر رویدادهای مهم اخیر دو کشور بود که نتایج مثبتی را به دنبال داشت.

وی اظهار امیدواری کرد، تداوم تبادل هیأت‌های تجاری که نشانه علاقه‌مندی تجار و صنعت‌گران دو کشور است دستاوردهای مثبتی را برای ایران و فرانسه به همراه داشته باشد و جا دارد که در اینجا از تلاش‌های خوب و فعالیت‌های مؤثر اتاق مشترک ایران و فرانسه سپاسگزاری شود که همواره در جهت توسعه روابط تجاری ایران و فرانسه همکاری نزدیک و صمیمانه‌ای با اتاق بازرگانی ایران دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: در حال حاضر یکی از اهداف مشترک دو کشور ارتقاء حجم مبادلات تجاری از سطح کنونی 2 میلیارد و 400 هزار دلار به میزان حداقل دو برابر در سال آتی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ایران دارای موقعیت استراتژیک مناسبی است و می‌تواند به عنوان پلی ارتباطی میان آن کشور و آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای عضو اکو عمل کند، گفت: همچنین ایران می‌تواند فرانسه را به بازار 400 میلیونی مرتبط کند.

وی افزود: ایران با تولید ناخالص ملی 425میلیارد دلاری دومین اقتصاد بزرگ منطقه، دومین کشور منطقه به لحاظ جمعیت بوده و دارای جمعیت جوان و تحصیل‌کرده و منابع فراوان است. 

وی اظهار داشت:‌ایران کمترین ریسک سرمایه‌گذاری و بیشتری بازدهی در منطقه دارد و امکانات مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های انرژی، فناوری، زیرساخت، محیط زیست، فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت و ... دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت:‌همچنین سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید برند واحد و صادرات آن به بازار 450 میلیون نفری همسایه‌های ایران از جمله زمینه‌های همکاری پر اهمیتی است که می‌توان در آن تأمل بیشتری داشت.

وی افزود: فرانسه با سطح مبادلات بیش از هزار میلیارد دلار با جهان در زمره قدرت‌های مطرح اقتصاد جهان و همواره یکی از منابع تأمین‌کننده کالاهای عمده کشورمان بوده است. 

شافعی اظهار داشت:‌در حال حاضر یکی از اهداف مشترک دو کشور، ارتقاء حجم مبادلات تجاری، از سطح کنونی 2 میلیارد و 400 هزار دلار به میزان حداقل دو برابر در سال آتی است که امیدوارم این امر با تلاش‌های بخش‌های خصوصی دو کشور در آینده نزدیک تحقق یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران افزود: پس از سفرهای متعدد هیأت‌های اقتصادی شرکت «مدف بین‌الملل» به ایران و حضور هیأت تجاری ـ اقتصادی ایران در پاریس، همراهی رئیس‌جمهور کشورمان و مذاکرات شرکت‌های ایران و فرانسوی در حال حاضر سفرها حالت‌های اکتشافی را پشت سر گذاشته و وارد مراحل عملیاتی شده‌اند.

وی گفت: باید در نظر داشت که افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور مستلزم رفع موانع بانکی، مشکلات گمرکی، ترانزیتی و ارائه تسهیلات پیرامون صدور روادید تجاری است، امید آن است که در آینده نزدیک، با رفع موانع تجاری موجود بتوانیم بستر مناسبی برای تعامل دو کشور و توسعه همکاری‌ تجاری ـ‌ اقتصادی دو جانبه پدید آوریم.

همچنين ایوتیبو دو سیلگی در ادامه همایش تجاری ایران و فرانسه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: از آخرین حضور هیأت تجاری فرانسه در ایران که در ژانویه 2017 صورت گرفت، تاکنون تحولات مختلفی به لحاظ سیاسی در دو کشور صورت گرفته، به طوری که روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران و مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شده است. 

نایب رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) گفت: اگرچه تغییرات سیاسی در دو کشور اتفاق افتاده، اما در کنار آن، چیزهایی هم تغییر نکرده که از جمله آن می‌توان به علاقه مندی شرکت‌های ایرانی و فرانسوی برای تقویت روابط تجاری بین دو کشور اشاره کرد. 

وی با بیان اینکه از بعد از توافق هسته‌ای، هر دو کشور تلاش زیادی کرده‌اند، تا روابط خود را در زمینه تجاری توسعه دهند، بیان داشت: هر دو کشور دارای فرهنگ علمی صنعتی قوی هستند و همین موضوع اجازه می‌دهد، تا اساس همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه‌ مختلف انرژی، مخابرات، صنایع اتومبیل و ... رخ دهد. 

دوسیلگی اظهار داشت: شرکت‌های فرانسوی فقط برای تجارت و کاسبی و گرفتن سهمی از بازار ایران نیامده‌اند، اگرچه این سهم نسبت به سهم سایر کشورهای اروپایی کمتر است، بلکه ما به دنبال توسعه روابط تجاری درازمدت هستیم و نمونه آن را می‌توان در قرارداد توتال فاز 11 پارس جنوبی و همچنین قرارداد شرکت رنو برای تولید سالانه 300 هزار خودرو در ایران اشاره کرد، این قراردادها نشانه مشارکت‌های طولانی‌مدت و مشارکت‌های برنده ـ برنده است. 

وی افزود: فکر می‌کنم در هفته‌های آینده شاهد امضای قراردادهای مهمی بین دو کشور از این نوع قراردادها باشیم.

رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه در ادامه با اشاره به اینکه یک مرکز تجاری فرانسوی در ایران برای کمک به حضور شرکت‌های فرانسوی کوچک تأسیس شده است، گفت: با توجه به وجود شرایط نامناسب سیاسی که نااطمینانی‌هایی را ایجاد می‌کند، اما با به دنبال حضور در ایران هستیم و این حضور را برای برقراری روابط تجاری ادامه می‌دهیم. 

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون دومین بار است که شرکت « مدف بین‌الملل» به ایران می‌آید، گفت: ما برای درک بیشتر توسعه تجاری با ایران و شناخت بیشتر و توسعه شراکت‌ها و غنی کردن این شرکت‌ها در ایران حضور داریم. 

 

کد خبر 21940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =