پیش بینی تولید ۲۳۵ هزار تنی پسته

حمید فیضی گفت: انجمن پسته ایران پیش بینی کرده که تولید پسته در سال جاری بیش از ۲۳۵ هزار تن می رسد.

دبیر سابق انجمن پسته ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با جایگاه پسته ایرانی در بازارهای جهانی اظهار کرد: پسته جایگاه خود را در سال های اخیر حفظ کرده و بخش عمده تولید این محصول به دیگر کشورها صادر می شود و هیچ مشکلی در بازاریابی نداریم.

حمید فیضی ادامه داد: صادرات پسته ایرانی همچنان قدرتمند باقی مانده اما تولید آن نوسان هایی داشته که علت این نوسان ها در ماهیت فیزیولوژی درخت های پسته بوده که بازدهی آن در سال های گوناگون متفاوت است و همچنین مشکلات مرتبط با آب نیز در این موضوع دخالت دارد.

فیضی افزود: عمده پسته در مناطق کویری تولید می‌شود و در سال های اخیر به دلیل برداشت بی رویه، آب های سفره زیرزمینی کاسته شده و همچنین کیفیت آب هم کاهش داشته و این موضوع که به مشکلات آبی ما بر می گردد بر میزان تولید پسته باغات اثر گذاشته است و حتی برخی از باغات از دور تولید خارج شده اند.

وی اضافه کرد: ایران و آمریکا 2 رقیب مطرح در عرضه پسته هستند و نتیجه این رقابت در سال های متفاوت پیش بینی نشده است، سال گذشته تولید آمریکا بیشتر از ایران بود اما امسال تولید پسته ایران از آمریکا پیشی گرفت و هر ساله با این نوسان تولید رو به رو بوده ایم.

‌دبیر سابق انجمن پسته ایران عنوان کرد: کشورهای دیگری هم در تولید پسته نقش دارند که از جمله می توان ترکیه را نام برد که حتی طی سال های اخیر تولید خود را افزایش داده اما میزان تولید و کیفیت پسته تولیدی آنها قابل رقابت و مقایسه با محصول ایران و آمریکا نیست و این 2 کشور نیاز عمده جهان را تامین می کنند.

فیضی به اگزیم نیوز خبرداد: ایران سال گذشته مقداری بیش از 150 هزار تن تولید داشته و در رابطه با تولید امسال هم مطابق اعلام انجمن پسته ایران که هر 2 سال یکبار اعلام می شود، میزان تولیدی حدود بیش از 235 هزار تن تخمین زده شده و حتی انتظار تولید مقدار بیشتری از میزان اعلامی هم پیش بینی می شود.

وی مطرح کرد: بازار محصول مطابق یک قائده کلی وابسته به "عرضه و تقاضا" است و به هر میزان بتوانیم تولید کنیم و این تولیدها استانداردهای لازم را دارا شوند می توانیم نظر مشتری های محصول را جلب و تقاضای آنها را تامین کنیم و در ایران صادرات همواره کمتر از تقاضای جهانی بوده و به هر میزانی که تولید شده تقاضاها را پاسخ داده ایم.

فیضی اظهار کرد: معتقدم افزایش رقابت کشور ها به نفع پسته ایران تمام می شود زیرا کشور های رقیب در بحث بازار یابی و بازار سازی تمرکز می کنند و این موضوع موجب توسعه بازار پسته می شود و پسته ایران از قبل آن طبق یک اصل کلی منتفع می شود.

وی در پایان سخنان خود طی این گفت وگو به خطر گرمازدگی درختان پسته که هر ساله آسیب زیادی به تولید می زند اشاره کرد و گفت: شرایط اقلیمی همیشه در تولید محصولات کشاورزی تاثیر گذار بوده و گرمازدگی یکی از خطراتی بوده که کشور را هر ساله تهدید کرده اما این موضوع در تولید امسال اثر چندانی نداشته است.

کد خبر 21972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =