۶ ابرچالش اقتصاد ایران

مهمترین چالش ما مشکلات نظام بانکی است. مشکلات نظام بانکی و نیز نرخ بالای سود سپرده‌ها هزینه‌های تولید را بالا برده و مبدل به مهمترین مشکل اقتصادی کشور شده است و حل آن مقدم بر همه اقدامات دیگری است که در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور باید انجام شود.

 مریم خورشیدی - به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز دکتر مسعود نیلی درجلسه هیات نمایندگان اتاق ایران  که صبح امروز دوم مهر در محل اتاق ایران برگزار شد بعنوان میهمان ویژه سخنرانی کرد و با تشریح 6 ابرچالش موجود در اقتصاد کشور گفت:  مهمترین چالش ما مشکلات نظام بانکی است. مشکلات نظام بانکی و نیز نرخ بالای سود سپرده‌ها هزینه‌های تولید را بالا برده است و مهمترین مشکل اقتصادی است و  حل آن مقدم بر همه اقدامات دیگری است که در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور باید انجام شود.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی افزود: موضوع نرخ سود سپرده‌ها و بالا بودن آنها، معلول بیماری بزرگ نظام بانکی است که تا این بیماری درمان نشود، امکان کاهش نرخ سود سپرده وجود ندارد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور درباره دیر بودن زمان اصلاح نظام بانکی گفت: سال ۹۳ دولت موضوع اصلاح نظام بانکی را آغاز کرد اما سال ۹۴ با کاهش شدید درآمدهای نفتی مواجه شدیم که سبب وارد آمدن فشار زیادی روی نظام بانکی شد و عملاً کارهایی که در خصوص اصلاح نظام بانکی کرده‌ بودیم، خنثی شد.

نیلی افزود: در راستای اصلاح ساختار اقتصادی، جلسات متعددی با نهادهای تصمیم‌ساز و اثرگذار برگزار می‌کنیم. به عنوان مثال صبح امروز جلسه‌ای با صندوق‌های بازنشستگی داشتیم که موضوع آن، بنگاهداری صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی بود. نتیجه این شد که صندوق‌ها به سمت مدیریت دارایی‌ها بروند نه بنگاهداری. اصلاح ساختار اقتصادی و برگزاری چنین جلساتی به دستور رئیس‌جمهور بوده است.

وی در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: دستیابی به چنین هدفی که هدف بزرگی است، بسیار زمانبر است. وقتی ارزی را که بانک مرکزی استفاده می‌کند، دولت به آن می‌فروشد و پولش را در بودجه مصرف می‌کند، نشان می‌دهد که رابطه دولت با بانک مرکزی قاعده‌مند نیست. استقلال بانک مرکزی به این معنی است که باید به جایی برسیم که رئیس بانک مرکزی بتواند به رئیس‌جمهور جواب منفی بدهد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی بعد از تشریح شش ابرچالش اقتصاد ایران گفت دولت باید رفاه مبتنی بر اضمحلال منابع را کنار بگذارد. رسالتی که  اقتصاددانان و اتاق های بازرگانی  و تشکل های این حوزه باید دنبال کنند تاثیر بر سیاست های دولت است. خصوصا میزان اثرگذاری اتاق در جلوگیری از اعمال سیاست غلط قابل توجه است.

وی افزود: صحبت از مشکلات سیاسی و اقتصادی کار سختی نیست و همه می توانند درمورد مشکلات صحبت کنند. رسیدن به اجماع در مورد اینکه کدام مشکل اصلی است دشوار است. پیشنهاد من درباره این است که در خصوص چه موضوعی به اجماع برسیم اگر همه روی یک حوزه متمرکز شویم اثرگذاری کار بسیار بیشتر است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: اقتصاد ما دو چهره دارد، یک چهره  با تورم تک رقمی شده و  رشد اقتصادی و اشتغالزایی بالاست اما در نقطه مقابل ابر چالش هایی هستند که نمی توان انها را نادیده گرفت. شش ابرچالش شامل بحران آب، محیط زیست، بیکاری، چالش های نظام بانکی، صندوق بازنشستگی و کسب و کارهای خرد بسیار بزرگ و مهم و مخرب هستند و ارائه پیشنهاد و توصیه با توجه به این دو چهره متضاد در اقتصاد کشور سخت است.

مسعود نیلی افزود: سیاسیون در برابر این چالش دو دسته هستند یک دسته که شوق فراوانی برای بیان چهره خوب دارند و مدام دم از رشد و اشتغال می زنند و از سوی دیگر دسته دوم منکر موفقیت ها بوده و مشکلات را بیان می کنند ... اگر بگوییم در یک سال گذشته ۶۷۵ هزار شغل ایجاد شده دسته دوم در مقابل می گویند سه میلیون بیکار در کشور داریم.

نیلی خاطرنشان کرد: به لحاظ کارشناسی هر دو درست می گویند یعنی ما هم دستاوردهای ارزشمندی داشتیم و کشور در سال ۹۵ رشد داشته و هم از سوی دیگر ابر چالش ها از نظر ایجاد مشکل به ما بسیار نزدیک هستند و هیچ کدام از این دو چهره اقتصادی کشور را نمی شود نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه از نظر من هر دو چهره اقتصادی کشور قابل جمع هستند، تصریح کرد: آنچه ازنظر رشد اقتصادی و کاهش تورم می بینیم اگر با رشد اقتصادی  کشورهای منطقه مثلا عربستان که تنها یک دهم درصد رشد داشت مقایسه کنیم می بینیم که در مقابل رشد ۲.۴ اقتصادی ما بسیار خوب است.

نیلی با تاکید بر اینکه ساختار اقتصادی به معنی تاثیر  برنامه های بلند مدت بر اقتصاد کشور است گفت:  این عوامل هستند که تعیین می کنند نقش آفرینان شامل تولید کننده و مصرف کننده چه رفتاری خواهند داشت مثلا در حوزه آب در دهه ها گذشته دولت به عنوان تولید کننده منابع آب علائمی به مردم به عنوان مصرف کننده می داد که با بحران در سال های آینده مواجه هستیم و یا علائم بیشتر در بزرگتر کردن علائم آب بود؟ یا اینکه در صندوق های بازنشستگی در سال های گذشته هیچ گاه به فکر ایجاد تعادل بین منابع و مصارف صندوق ها بودیم؟ آیا به فکر این بودیم که  سن بازنشستگی را از ۶۵ سالگی به ۵۰ سالگی در مردان و ۶۰ سالگی به ۴۵ سالگی را در زنان تقلیل داده ایم آیا به این اندیشیدیم که بعدا چه اتفاقی می افتد.نتیجه این شد که در سال ۹۴ در قانون بودجه در صندوق بازنشستگی ۱۵۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد ولی در مقابل بودجه سال ۹۶ رقم صندوق بازنشستگی ۴۰ هزار میلیاردتومان تعیین شد.

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: کسی جز خودمان  باعث مشکلات اقتصادی ما نیست. :پیشنهاد من برای اینکه همه ما بر یک موضوع اجماع داشته باشیم این است که رفاهی را که منابع ما را هدر بدهد را کنار بگذاریم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص انتقاد بخش خصوصی از بزرگ بودن دولت تصریح کرد: دستیار ویژه رئیس‌جمهور افزود: دولت بهینه دولتی است که گردش مالی آن ۲۱ تا ۲۲ درصد GDP باشد که ما نیز در حال نزدیک شدن به این رقم هستیم.بزرگ بودن دولت از نظر مالی اتفاق بدی نیست و اتفاقا ما از این منظر نیازمند دولت بزرگتری هستیم.

 

کد خبر 21985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =