لزوم حل چالش های پیش روی تولید

محمد رضا شکیری گفت: تولید در ایران همواره همراه با برخی از چالش ها است که دولت باید به حل و چاره اندیشی آن بپردازد

مدیر عامل تولیدی ماشین سازی پارسیان که در زمینه ساخت دستگاه های صنعتی مربوط به پلیمر فعالیت می کند در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با چالش های تولید در ایران اظهار کرد: صنعت پلاستیک در حال تبدیل شدن به یک صنعت مهم و با ارزش افزوده فراوان است و همچنين براي توسعه صنعت پلاستیک صنایع وابسته به آن همچون صنعت ماشین سازی که به طور مستقیم با این صنعت در ارتباط است، تلاش مي كند.

محمد رضا شکیری ادامه داد: زنجیره پلیمری بر صنعت هایی از جمله مواد، غالب و دستگاه اثر مستقیم می گذارد و در قید رشد پليمر ماشین های صنعتی نوین و به روز با توجه به نیاز آن برهه زمانی وارد چرخه اقتصاد می شود. در واقع با ورود ماشین آلات نوین خروجی بهتری در زمینه سرعت تولید بالاتر، مصرف انرژی کمتر و همچنین محصولات با کیفیتی ايجاد می شود.

وی افزود: صنعت به طور مداوم در حال رشد است و همان طور که دنیا به ارتقای ماشین های صنعتی خود اهمیت می دهد، تولیدکننده های داخلی هم به دنبال صنعت روز و ابزار های رقابتی خود هستند از این رو ایران هم توانسته دستگاه های صنعتی خوبی با طراحی ایرانی تولید و در خدمت صنعتگران قرار دهد.

شکیری در خصوص تعاملات ایران با سایر جهان که بعد از برجام ایجاد شد، عنوان کرد: پس از برجام روابط تجاری کشور با سایر جهانیان مطلوب تر از گذشته شد که باید از این فرصت بهترین استفاده را برد اما خارجی ها همچون آلمان، فرانسه و غیره به دنبال این دستاورد قصد کسب بازار از دست رفته بازار ایران و فروش اجناس خود هستند.

وی با اشاره به ظرفیت صادرات ایران با توجه به توافق های برجام خاطرنشان کرد: تولیدکننده ها سعی می کنند خسارت هایی که در زمان تحریم ها متحمل شدند و رکودی که پس از آن ایجاد شد را جبران کنند و به فعالیت خود ادامه دهند اما مالیات ها به ویژه مالیات بر ارزش افزوده نفس کشیدن تولید را بیش از پیش دشوار کرده و فشار بسیاری بر چرخه تولید و تولیدکننده وارد می کند.

شکیری اذعان کرد: دولت به دلیل عدم توانایی و قابلیت اخذ مالیات، منابع مالی خود را از طریق فشار بسیار به تولیدکننده ها جبران می کند که این معضل باعث می شود واحدهاي تولیدی و اشتغال از زندگی خانواده های ایرانی که یکی از بزرگترین چالش در حال حاضر است هم نابود و به فنا برود؛ متاسفانه علیرغم پیگیری های بسیار و حتی گله مندی به اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهور اقدامی تاکنون اقداماتي شکل گرفته نشده است.

به گفته وی، مالیات علاوه بر ایجاد مشکل در تولید داخلی در مسائل بین المللی هم اثر می گذارد زیرا باعث می شود که قیمت تمام شده افزایش بیابد و در کنار تولید کشورما دیگر کشورها همچون چین دستگاه های صنعتی تولید می کنند که آنها درگیر اینگونه مسائل نیستند و این موضوع باعث می شود رقابت را از ایران بربایند.

شکیری معتقد است: مالیات ها به ویژه ماده 169 قانون مالیاتی همه تولیدکننده ها را گرفتار و تولید را دشوار کرده و علاوه بر معضل اصل مالیات جریمه های سنگینی برای دیرکرد آن هم در نظر گرفته اند که نگرانی تولیدکننده ها را افزایش می دهد متاسفانه دولت از روش های واهی اقدام به اخذ مالیات ها می کند.

وی در خصوص دیگر چالش های تولید مطرح کرد: مسائل بانکی هم از جمله مشکلاتی است که فعالیت فعالان اقتصادی را سخت کرده و رقبای خارجی نهایت بهره ای که پرداخت می کنند حدود 4 درصد است اما ایران بهره هایی از 20 الی 25 درصد اعمال می کند.

شکیری بیان کرد: ماشین سازی صنعتی از جمله صنعت های سرمایه بر است و تولید آن هزینه زیادی را صرف می کند و دولت دیگر کشور ها برای اینگونه صنایع امتیاز و شرایط به خصوصی قائل می شود اما در ایران علاوه بر اینکه حمایت موثری وجود ندارد دستمزد نیروی کار هم به سرعت افزایش مي یابد اما در دیگر کشورها اینگونه مسائل پیش روی صاحب صنعت نیست و آنها می توانند به خوبی برای کسب و کار خود برنامه توسعه ای تدوین کنند.   

مدیرعامل این مجموعه تولیدی نوسانات دلار را هم از جمله مسائل دست و پاگیر تولید خواند و ادامه داد: دولت باید برای نرخ دلار هر چه سریع تر تصمیم مصمم و کاربردی بگیرد چراکه نبود یک نرخ واحد رانتی را به وجود آورده، از این رو دولت ملزم به تک نرخی کردن قیمت دلار است.

شکیری گفت: رئیس جمهور در زمان انتخابات وعده ایجاد اشتغال داده بود که اگر قصد تحقق آن وعده ها را دارد باید برای حل چالش هایی که مطرح شد چاره ای بیندیشد و اين قضيه با حل مسائل مطرح شده اشتغال ممکن است زیرا اگر غیر از حل این چالش ها چاره ای بود تاکنون رؤسای جمهور سابق اقدام کرده بودند.

کد خبر 22032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =