توسعه روابط اقتصادی ایران و اروپا در چهارسال آينده

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران روز سه شنبه در چهارمین مجمع ایران و اروپا گفت: زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری برای همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک بهبود نسبی یافته و چهار سال آینده بهترین زمان برای توسعه پایدار روابط اقتصادی ایران و اروپا است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از ایرنا از زوریخ، مسعود خوانساری در جلسه نخستین روز از چهارمین مجمع ایران و اروپا افزود: پس از نوسانات و ناآرامی های سالهای گذشته در اقتصاد ایران که تا حد زیادی ناشی از تحریم های ناعادلانه و یکجانبه و بخشی از آن هم ناشی از سوءمدیریت داخلی بود، با روی کار آمدن دولت جدید در سال 2013، ثبات و آرامش در اقتصاد ایران احیا شد، سیاستهای مالی تحت کنترل قرار گرفت و تورم مهار شد. 
وی افزود: همه اینها موجب خارج شدن اقتصاد از رکود تورمی شد و همچنین دولت با اجرای اصلاحاتی به جذب سرمایه گذاری خارجی کمک کرد. همچنین توافق هسته ای بین ایران و غرب نیز راه را برای تبادل های اقتصادی بخصوص با اروپا هموار کرد و چندین هیات تجاری و اقتصادی به ایران سفر کردند که اتاق بازرگانی تهران میزبان اکثر این هیات ها بود. 
رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: به نتیجه رسیدن چندین قرارداد بزرگ در زمینه نفت و خودروسازی و همچنین شمار زیادی قراردادهای کوچک و متوسط، نویدبخش آغاز همکاری های اجرایی است. 
وی افزود: با بهبود نسبی زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری برای همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک ایران و اروپا، اجرای اصلاحات مهم اکنون 'زمان عمل' فرا رسیده و دولت ایران نیز بر تصحیح ضعف عمده اقتصادی یعنی نظام بانکی تمرکز دارد. 
خوانساری در این ارتباط خاطرنشان کرد: با توجه به خارج شدن ایران از فهرست سیاه گروه اقدام مالی (FATF)، این مساله فرصت خوبی برای اصلاح و بهبود نظام بانکی ایران فراهم کرده است. از نظر من، چهار سال آینده مناسب ترین زمان برای توسعه پایدار روابط اقتصادی بین اروپا و ایران خواهد بود. این امر می تواند به تضمین بلند مدت منافع تهران و همچنین منفعت پایدار برای طرف مقابل باشد. 
رییس اتاق بازرگانی تهران در سخنرانی خود درباره برنامه شرکتهای عضو اتاق بازرگانی تهران به منظور کمک به توسعه بخش خصوصی در ایران توضیحاتی ارائه داد.
وی همچنین درباره اقدامات اتاق بازرگانی تهران به منظور حمایت از فعالیتهای شرکتهای خارجی در بخش خصوصی ایران مطالبی بیان کرد. خوانساری خاطرنشان کرد که دولت ایران از نقش بخش خصوصی در اقتصاد قاطعانه حمایت می کند و بخش خصوصی نیز در سالهای گذشته تلاش زیادی برای ارتقای جایگاه خود انجام داده و اتاق بازرگانی تهران نیز در زمینه رفع برخی موانع مهم از جمله در زمینه مالیات و بیمه، موفقیت هایی کسب کرده است. 
خوانساری در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه، تمام گزارش های آماری مربوط به ماههای پس از برجام، رشد قابل توجه در همکاری های دو طرف را نشان می دهد. به گفته مقام های اروپایی، میزان صادرات ایران به اروپا پس از برجام سه برابر شده و این افزایش برای اقتصاد ایران قابل توجه می باشد، هر چند که این ارقام هنوز پایین است. در سال 2015، حجم صادرات از ایران به اروپا 1.235 میلیارد یورو بود اما این رقم در سال 2016 به 5.494 میلیارد یورو رسید. 
وی در ابتدای سخنان خود خاطرنشان کرد که بر اساس تازه ترین آمار کمیسیون اروپا، حجم تجارت بین ایران و اروپا در نیمه نخست سال 2017 شاهد افزایش 94 درصدی بوده است. 
خوانساری همچنین این موضوع را مورد تاکید قرار داد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود تعهد کامل ایران به توافق هسته ای به عنوان یک سند بین المللی را تایید کرده است. 
به گزارش ایرنا ، مجمع ایران و اروپا (EIF) چهار سال پیش با هدف تقویت و حمایت از دیپلماسی تجاری بین ایران و غرب تاسیس شد. این مجمع فرصت مهمی برای تبادل اطلاعات، شبکه سازی و ایجاد روابط کاری بین مقامات و مدیران بخشهای مختلف تجاری و صنعتی با سیاستگذاران، و همچنین فرصتی برای گردهمایی سالانه مقامات ارشد تجاری، دولتی و جامعه مدنی متعهد به توسعه اقتصادی ایران فراهم می سازد. 
بحث ها و رایزنی های فشرده و رو در روی این هفته اصحاب صنعت، تجارت و سیاست از ایران و اروپا در چهارمین نشست مجمع ایران و اروپا در 'دولدر گراند هتل' زوریخ ، می تواند راه‌ را برای گسترش و تعمیق همکاری‌های پایدار آینده هموار سازد.

کد خبر 22041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =