پیش بینی صادرات ۴۰ درصدی فولاد تا افق ۱۴۰۴

احسان دشتیانه گفت :برنامه توسعه ای ایران تا افق ۱۴۰۴ حدود ۵۵ میلیون تن تولید فولاد را پیش بینی کرده که در این افق ۴۰ درصد صادرات تخمن زده شده است

معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با آخرین تحولات تجاری حوزه فولاد اظهار کرد: اتحادیه اروپا تولید فولاد خود را افزایش نداده و ثابت نگه داشته اما در مناطق دیگر تولید افزایش یافته که مقصد صادرات آن هم اروپا بوده که باعث نگرانی کشورهای عضو این اتحادیه شده است.

احسان دشتیانه ادامه داد: کشور های اروپایی‌ از آنجا که عضو WTO هستند، توانسته اند به بهانه دامپینگ سدی برای جلوگیری از واردات خود بسازند و به این بهانه نگرانی‌ آنها نسبت به برخی از کشورهای صادرکننده قوی همچون ایران رفع شده است.

معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان خبر داد: مشکلاتی که ناشی از بهانه جویی اتحادیه اروپا به وجود آمده بود در مورد صادرات ورق فولاد همچنان باقی است.

وی پس از تشریح وضعیت بازار اروپا در خصوص دیگر بازارهای کشور همچون عراق اذعان کرد: خوشبختانه وضعیت صادرات به عراق رضایت بخش است و یکی از بهترین بازارها برای مقصد فولاد است زیرا تولید در عراق وجود ندارد و از طرفی دسترسی آسان و سریع به این بازار موجب تقویت این موضوع شده است.

دشتیانه عنوان کرد: البته طی چند سال اخیر که جنگ در عراق شدت یافته با کاهش مصرف در این بازار رو به رو بوده ایم اما همچنان عراق ظرفیت بالایی برای جذب صادرات کشور ما را دارد و با اتمام جنگ های داخلی عراق و آغاز مسیر توسعه ای این کشور بهترین بازار صادراتی ایران، عراق خواهد بود.

وی در پاسخ به برخی از انتقادهای کارشناسان مبنی بر اینکه در ایران افت و خیز قیمت فولاد تابعی از تقاضای واقعی نیست و بیشتر تابع بازارسازی است، گفت: عده ای به انتشار اخبار کذب می‌پردازند و در حقیقت امر اینگونه نیست و اینگونه اخبار را ذینفعان که می‌توانند تجار و دلال های نوپا باشند ایجاد می کنند و به مسائل حاشیه ای و انتشار اخبار کذب می‌پردازند تا از این شیوه بتوانند خریدهای عمده ارزان قیمتی کنند و در زمان افزایش و رسیدن به قیمت واقعی تولید کننده ها زیان ببینند و آنها بیشترین سود را کسب کنند.

دشتیانه مطرح کرد: تجار با سابقه فولاد، اتحادیه آهن فروش ها و اهن فروش های سنتی قیمت گذاری بازارسازی را رد می‌کنند و قیمت ها همواره متناسب با تولید تغییر می‌کنند. به گفته وی قیمت فولاد از ۲ فاکتور بسیار مهم تبعیت می‌کند که این ۲ عامل شامل عرضه- تقاضا و قیمت تمام شده محصول است.

وی بیان کرد: تقاضا به هر نسبت از عرضه سبقت بگیرد سود تولید کننده افزایش پیدا می کند اما بازار فولاد در چند سال اخیر زیان‌ دهنده بوده زیرا با دامپینگی که از طرف چین و روسیه ایجاد شده بسیاری از فولادسازها در کشورهای مختلف مانند ایران با مشکل مواجه شدند، اما با فشار کشورهای گروه G8 (هشت کشور صنعتی جهان که ۵۰ درصد اقتصاد دنیا را در دست دارند) چالش دامپینگ حل شد و این موضوع بازار را تا حدی به تعادل بازگرداند هرچند هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

دشتیانه با توجه به بهبود بازار صادراتی فولاد تصریح کرد: بازار صادراتی فولاد به سرعت در حال بهبود است و این روال مثبت می‌تواند دلیلی برای نقض شایعات بازارسازی باشد، زیرا افزایش صادرات نیازمندی بازار را نشان می‌دهد پس امکان بازار سازی وجود ندارد.

معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان همچنین به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: برنامه توسعه ای ایران تا افق ۱۴۰۴ حدود ۵۵ میلیون تن تولید را پیش بینی کرده که در این بازه ۴۰ درصد صادرات که رقمی حدود ۲۰ میلیون دلار را بالغ می‌شود، انتظار می‌رود.

وی ضمن تشریح شرایط داخلی افزود: رکود و به دنبال آن کاهش مصرف داخلی در حال حاضر در کشور حاکم است و در این شرایط توانسته ایم حدود ۳۰ درصد تولید داخلی را صادر کنیم اما در آینده حجم تولید افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل افزایش صادرات را انتظار داریم و این نسبت در برنامه توسعه ای باید ۱۰ درصد افزایش پیدا کند و اگر بتوانیم ۱۰ درصد رشد را ایجاد کنیم و مطابق برنامه پیش برویم ایران تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده نقش پررنگی در بازار جهانی فولاد دارد.

کد خبر 22069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =