توافق هسته ای در کشمکش اروپا و آمریکا

هفته اینده ترامپ تصمیمات جدیدی را در تقابل با توافق هسته ای اتخاذ خواهد کرد که کشکش بین اروپا و آمریکا را افزایش خواهد داد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، گاردین در گزارشی به بررسی تصمیمات ترامپ در حوزه هسته ای ایران پرداخته و معتقد است در صورتی که رییس جمهور آمریکا به صورت یکجانبه تصمیم بگیرد توافق هسته ای را کنار بگذارد این موضوع می تواند توافق برجام را به انحراف کشیده و حتی ملغی کند. با این حال رهبران تجاری اتحادیه اروپا گفته اند که آماده هستند تا هر آنچه را که برای نجات توافق هسته ای بین ایران و غرب ضروری است مهیا کنند و مانع از نقض این توافق شوند.

با این حال بخشی از توافق هایی که بین شرکت های غربی و ایران صورت گرفته مربوط به زمان پیش از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا است که اکنون مورد تهدید قرار گرفته است.

گزارش ها حکایت از آن دارند که احتمالا رییس جمهور آمریکا طی هفته اینده اولین مخالفت های خود را با توافق هسته ای برجام عملی خواهد کرد. وی روز گذشته با اعلام پیامی مبهم اعلام کرد که ایران به روح توافق پایبند نبوده و شرایط کنونی را آرامش قبل از طوفان نامیده است که این صحبت های مبهم احتمال تصمیمات سختگیرانه را در مورد توافق هسته ای تشدید کرده است.

در این بین گاردین در این گزارش می نویسد ممکن است آمریکا تصمیم به ادامه این توافق نداشته باشد اما این به آن معنا نیست که لزوما شرکت های غربی از ارتباط با ایران صرفنظر خواهند کرد چراکه منافع اقتصادی ناشی از برجام می تواند شرکت های اروپایی را تشویق کند تا به این توافق پایبند باشند.

هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنرانی در مجمع ایران و اروپا در این هفته در زوریخ، به رهبران تجاری این اطمینان را داد که اتحادیه اروپا متعهد به توافق برجام است و گفت: ما هر کاری می کنیم تا این توافق به قوت خود باقی بماند.

رهبران و مدیران کسب و کار ایران و اروپا در کنفرانس دو روزه سوئیس برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری اگرچه تحت تأثیر عدم اطمینان قبل از تصمیم ترامپ برای ایجاد فضایی ناامید کننده قرار داشتند با این حال هنوز برخی شرکت های بزرگ به ادامه همکاری با ایران امیدوارند.

با این حال به عقیده گاردین این به معنای بازگشت تحریم ها به حالت پیشین نیست و بدترین حالت ممکن آن است که فرض کنیم تحریم ها به صورت سابق بازخواهند گشت. ترامپ ماه گذشته در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل متحد گفت: توافق با ایران یکی از بدترین و یک جانبه ترین اقداماتی بوده است که ایالات متحده تا به حال وارد آن شده و آن را مایه خجالت این کشور دانست.

ترامپ در عین حال قصد دارد توپ را به زمین کنگره بیندازد تا این تصمیم مهم را شخصا نگیرد و مسئولیت آن را خود به تنهایی به دوش نکشد. با این حال هلگا اشمیت روز چهارشنبه با اعلام این که این توافقنامه را یکجانبه نمی توان ملغی کرد افزود: ما یک پیام بسیار روشن را تصویب کرده ایم؛ توافق هسته ای از کارایی بالایی برخوردار بوده و باید به آن پایبند بود.

اشمیت، همچنین با اشاره به گزارش هایی که از افزایش 94 درصدی تجارت ایران و اروپا در نیمه اول سال 2017 در مقایسه با سال قبل حکایت دارند معتقد است که برای ایرانیان مستقیما منافع این قرارداد احساس می شود. اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که بانک سرمایه گذاری اروپایی که در آینده در ایران فعالیت می کند، به عنوان یک نشانه از اعتماد به روابط مالی و اقتصادی مشترک ایران و اتحادیه اروپا، مشکلات مداوم را با بانک های اروپایی شناسایی کرده و در راستای برطرف کردن آن گام برمی دارد.

بنابراین گزارش در حال حاضر 30 بانک ایرانی به بانکداری الکترونیک سوییفت پیوسته اند و بیش از 200 موسسه مالی بین المللی ارتباطات خود را با همتایان خود در ایران آغاز کرده اند. در این بین مقامات ایرانی معتقدند که ایران همچنان می تواند به این معامله پایبند باشد، به شرطی که ایالات متحده مانع سرمایه گذاری های اروپاییان در ایران نشود.

جورن فردسگارد سورنسن، مدیر بخش ریسک بانکی در اداره اعتبار صادرات دانمارک EKF، می گوید توافق نامه هایی با وزارت اقتصاد و موسسات بانکی برقرار کرده که حتی با توقف توافق توسط آمریکا این تعهدات متوقف نمی شوند. بانک Danske، بزرگترین وام دهنده در دانمارک نیز همچنین با 10 بانک ایرانی قرارداد امضا کرده است.

سورنسن در این رابطه معتقد است امیدواریم که بانک هایی که هنوز مایل نیستند با ایران کار کنند بتوانند وارد همکاری شوند، زیرا ما تعهد خود را به این موضوع نشان می دهیم. وی معتقد است من فکر می کنم که اروپایی ها به معامله هسته ای متعهد هستند و بر همین اساس نیز این تضمین ها را صادر کرده ایم.

به گفته وی راه مناسب آن است که ارتباطات با ایران همچنان ادامه یابد. ما باید با آنها مشارکت داشته باشیم و تنها در این صورت می توانیم گفتگو داشته باشیم و اگر فکر می کنیم چیزی برای انتقاد وجود دارد، انتقاد می کنیم. در این بین اخیرا آژانس های اعتباری و بانک های اتریش و ایتالیایی موافقت نامه های مشابهی را با ایران ایجاد کرده اند و تضمین های صادراتی و خطوط اعتباری جدیدی ایجاد شده به عنوان مثال اوبربانک اتریش اخیرا قراردادهایی را با 14 بانک ایرانی برای تأمین مالی پروژه های این کشور امضا کرده است.

کد خبر 22070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =