بازسازی و نوسازی صنعتی؛ مهمترین مأموریت در پسابرجام

آرمان خالقی: برجام دستاورد بزرگ دولت يازدهم بود ولي به دست آوردن مجدد بازارهای از دست رفته، بسیار سخت است و باید اعتماد از دست رفته مشتری را جلب کرد

برجام دستاورد بزرگ دولت يازدهم بود ولي به دست آوردن مجدد بازارهای از دست رفته، بسیار سخت است و باید اعتماد از دست رفته مشتری را جلب کرد. شاید اگر این بازگشت سخت نبود، به سرعت شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی وارد می‌شدند و فضای از دست رفته را مجدد بازپس می‌گرفتند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ايران در گفت و گو با اگزيم نيوز با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌های مختلف بخش صنعت را متحمل مشکلات زیادی کرده بود، گفت: اگر بخواهیم پیش و پس از برجام را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ باید اذعان کنیم که در حوزه سرمایه‌گذاری و کسب درآمدهای نفتی و غیر نفتی در دوران تحریم موانع فراوانی پیش رو بود.

آرمان خالقی ادامه داد: بسياري از واحدهای صنعتی با رکود مواجه شدند و از حجم تولید بشدت کاسته شد. سهم بازار ایران در سطح بین المللی کاهش پیدا كرد و کشورهای رقیب توانستند جايگاه آن را در بازارها تصاحب كنند.

وي افزود: اما امضاي برجام شرایط کشور را از منظر اقتصادی تا حد قابل توجهی بهبود بخشید. در زمان تحريم ها، با توجه به رکود شدیدی که بر بخش صنعت حاکم بود، بسياري از واحدهاي توليدي در شرف ورشكستگي قرار گرفتند و حتي برخي هم تعطيل شدند. در اين ميان برخي از واحدهاي صنعتي فعال نيز با حداقل ظرفيت اسمي و واقعي خود اقدام به توليد كردند كه با اين حال وضعيت روشني نداشتند.

به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در دوران تحريم، امکان مبادلات پول با بسیاری از کشورها وجود نداشت، اما خوشبختانه پس از برجام در این حوزه ظرفیت‌های گسترده‌ای ایجاد شده است. بنابراين معتقدم شرایط امروز قابل مقایسه با شرایط ایران پیش از برجام نیست.

خالقي به تاثیرات برجام اشاره كرد و گفت: یکی از تاثیرات مشهود اين توافق هسته اي، بازگشت مجدد صنایعی که قبل از برجام غیر فعال و یا باظرفیت های پايین مشغول به کار بودند به چرخه فعاليت که این امر هم تاثیر مثبتی در رشد اقتصادی خواهد داشت.

وي تصريح كرد: طبیعی است در زمانی که تحریم بودیم به دلیل محدودیت در دسترسی به مواد اولیه و برخی ملزومات تولید، تولیدی صورت نگیرد یا واحدهاي توليدي با ظرفیت پایین فعالیت کنند اما بعد از برجام این مشکلات تا حدودي برطرف شد. به بيان ديگر مسائل قبل از برجام هنوز به طور کامل رفع نشده است.

وي با اشاره به این‌که این توقع برای مردم به وجود آمده که بعداز برجام تمام مشكلات توليد رفع مي شود، گفت: متاسفانه این انتظار ایجاد شده که بعداز توافق، چالش هاي توليد حل و شاهد رونق باشيم، درصورتی که باید ما بسترهای لازم داخلی را نیز فراهم کنیم. در واقع تجربه ركود سنگين و تورم بالا موجب شده رشد صنعتي با مشكلات عديده اي دست و پنجه نرم كند كه رفع كامل آنها نيازمند زمان بيشتري است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن اظهار كرد: بازگشتن واحدهاي توليدي ايران به بازارهاي بين المللي در شرايطي كه ما از اين بازارها كنار گذاشته شديم بسيار مشكل است؛ چراکه به دست آوردن مجدد بازارهای از دست رفته، بسیار سخت است و باید اعتماد از دست رفته مشتری را جلب کرد. شاید اگر این بازگشت سخت نبود، به سرعت شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی وارد می‌شدند و فضای از دست رفته را مجدد بازپس می‌گرفتند.

خالقي با اشاره به طرح تسهیلات رونق تولید گفت: براساس اين طرح در سال گذشته حدود 16 الي 17 هزار ميليارد تومان منابع به واحدهاي صنعتي تزريق شد جهت نوسازی خطوط تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط تا تحولی در فناوری تولید ایجاد شود.

وي با تاكيد بر اينكه بازسازی و نوسازی صنایع کشور به ویژه صنایع کوچک و متوسط یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های پسابرجامی در صنایع کشور است، گفت: براساس گفته هاي مسوولين قرار است سال جاري هزار ميليارد تومان منابع مالي از سوي شبكه بانكي برای بازسازی و نوسازی واحدهاي صنعتی تزريق شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن عنوان كرد: تخصیص اين تسهیلات برای نوسازی و بازسازی فناوری واحدهاي صنعتی می‌تواند تحولی بزرگی در بهره‌وری خطوط تولید و کاهش نرخ تمام‌شده ایجاد کند. البته جهت تحقق اين امر در ابتدا دولت يا وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد واحدهاي صنعتي كه توجيه فني و اقتصادي دارند و مي توانند توليد رقابتي داشته باشند را شناسايي كند.

خالقي با اشاره به اينكه در حوزه صنایع پایه و تولید محصولات پایه از جمله مس، پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم به‌عنوان صنایع پیشران هستند، گفت: رشد اقتصادی ما متکی بر صنعت نفت است و به نوعي موتور محرک کشور در دست نفت و مشتقات آن است. باید توجه داشت وقتی که موقعیت بالادستی در تامین نفت و گاز داشته باشیم، در مذاکرات آینده به عنوان دومین تولیدکننده نفت و اولین دارنده ذخایر انرژی دنیا، دست بالاتری خواهیم داشت.

به گفته وي در رابطه با ساير صنايع همچون خودرو، صنعت ساختمان و لوازم خانگي اين پتانسيل و ظرفيت وجود دارد تا با يك برنامه ريزي بلند مدت و مديريت بهينه به خودكفايي رسيده وبتواند جايگزين صنايع پيشران شوند.

وي افزود: صنعت برنامه‌ریزی می‌خواهد و حتما باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد تا با تغییرات دولت‌ها و مجلس‌ها، این برنامه‌ها تغییر پیدا نکند، پس برنامه باید تداوم داشته باشد. تا زمانی که حس ما خودکفایی باشد نه استفاده از مزیت‌های نسبی‌مان، نمی‌توانیم یک صنعتگر موفق باشیم.

 عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن اضافه كرد: صنعت غذا یکی از صنایع دیرپای اقتصاد کشور است و جزو صنایع موفق ایران به خصوص در دو دهه گذشته محسوب می‏شود. در واقع صنعت غذا مي تواند زنجيره ارزش افزوده از مزرعه تا سفره مصرف كننده را تشكيل دهد.

وي ادامه داد: صنایع غذایی ایران معدن طلایی است که در صورت توجه به آن می‏تواند به یکی از ارزآورترین صنایع کشور بدل شود، چرا که پتانسیل آن وجود دارد و تنها باید از آن حمایت‏های لازم صورت گیرد تا بتوانیم به چنین نقطه‏ای برسیم.

وي در ادامه به صنعت پوشاك اشاره كرد و گفت: صنعت پوشاك نيز ديگر صنعتي است كه به‌عنوان صنعت پیشران در اقتصاد کشور مطرح است و اگر مورد توجه و حمايت مسوولين قرار گيرد مي تواند در بازارهاي بين المللي و منطقه اي حرفي براي گفتن داشته باشد.

 

کد خبر 22076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =