نوید همکاریهای مشترک بین اگزیم بانک هاي ایران و غنا

صبح امروز نشست مشترک هیات بانکی و اقتصادی غنایی و هیات مدیره بانک توسعه صادرات در ساختمان بانک توسعه صادرات ایران تشکیل شد

مریم خورشیدی- صبح امروز نشست مشترک هیات بانکی و اقتصادی غنایی و هیات مدیره بانک توسعه صادرات در ساختمان بانک توسعه صادرات ایران تشکیل شد. خانم گیفتی کلنا عضو هیات مدیره اگزیم بانک غنا و رئیس سازمان توسعه صادرات این کشور به همراه خانم فلورانس آراپا دستیار رئیس سازمان توسعه صادرات غنا در این جلسه با دکتر صالح آبادی و هیات مدیره بانک توسعه صادرات در مورد برقراری ارتباط اگزیم بانک های دو کشور به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

 دکتر صالح آبادی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در مورد نتیجه این نشست گفت: این جلسه نقطه آغازی برای همکاریهای مشترک اگزیم بانک های ایران و غنا بود. قرار شد در گام اول رابطه بانکی بین دو کشور در سطح اگزیم بانک ها شکل بگیرد و در گام بعدی مسائل مرتبط با ترید فاینانس، LC، ضمانت نامه، نقل و انتقالات وجوه را دنبال خواهیم کرد و در مرحله آخر روی ایجاد خطوط اعتباری بلند مدت و کوتاه مدت فی مابین مشارکت خواهیم داشت.

شرکت های مختلفی در حوزه های نفت و پتروشیمی، کالا و خدمات، مواد غذایی در غنا فعالیت دارند که که عمده ترین مشکل توسعه فعالیت آنها موانع بانکی است. کارمزدهای بالا و عدم اعتماد کافی به صرافیها در این کشور منجر به کندی مبادلات مالی فعالین اقتصادی شده است.

در ادامه این نشست، بزرگر قائم مقام مدیر عامل شرکت سهند که از فعالین اقتصادی ایرانی درغنا، به اهمیت برقراری ارتباط میان اگزیم بانک های دو کشور اشاره کرد و گفت: تقویت ارتباطات بانکی زیرساخت توسعه صادرات بین دو کشور است و می تواند  مسیر رشد و توسعه فعالیت اقتصادی را برای فعالین این حوزه هموار سازد.

 دراین جلسه بر ضرورت توسعه تعاملات اقتصادی و گسترش همکاری های دو جانبه بین دو کشور تاکید شد. بناست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور ماه آتی در غنا تشکیل شود.

 غنا واقع در غرب افریقاست و مهمترین صنایع آن ذوب آلومینیوم، تولید کاکائو و فراورده های نارگیلی، محصولات کشاورزی و دامپروری است. تراز تجاری ایران و غنا تا سال 95 منفی 18 میلیون دلار بوده است. طبق آمار 2016 سایت تریدینگ اکونومی  این کشور با تولید ناخالص داخلی 42.7 میلیارد دلای و ر و نرخ رشد اقتصادی 9 درصدی و حجم صادرات 3179 میلیون دلاری و واردات 2974 میلیون دلاری  از سال 2009 سعی در بهبود  قوانین کسب و کار خود داشته است. رتبه این کشور در آزادی تجارت 119، آزادی پول 129، حقوق مالکیت 53، حمایت از سرمایه گذاری 80، فساد 55 و عملکرد بازار 88  است.

 بانک توسعه صادرات مهرماه جاری اعلام آمادگی کرده است صادرات محصولات و خدمات ایرانی به غنا را در صورت تامین منابع مالی لازم و نیز برقراری کارگزاری با بانک های آن کشور و نیز توافق شرکت های ایران با طرف های ذی ربط در طرح های موجه صادراتی تحت پوشش بیمه ای صندوق ضمانت صادرات ایران تامین مالی نماید

 

کد خبر 22100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =