بمب تولید را خنثی کنید

امیر هومن کریمی وثیق گفت: بانک، مالیات، بیمه مهمترین چالش تولید است که من از آنها به عنوان بمب یاد می‌کنم و دولت باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند

مدیر عامل شرکت نفت و گاز سرو که در زمینه کاتاليست ها فعالیت می‌کنند در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز  در رابطه با چالش های تولید اظهار کرد: چند سال گذشته اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود برخی از کالاهای صادراتی به کشورهای تحت عضوش بهانه هایی را تحت عنوان دامپینگ مطرح کرد و علاوه بر ایران، چین و هند هم گرفتار این موضوع شدند اما این بهانه جویی ها نمی‌تواند مانعی برای حضور ایران در عرصه جهانی باشد، چراکه همانند چالش های دیگر راهی برای رفع آن خواهیم یافت.
امیر هومن کریمی وثیق اعلام کرد: تولید داخلی موجب اقتدار کشور در دامنه فعالیت های آن شده است و در گذشته از برخی کشورهای اروپایی و همچنین هند عمده خرید می‌کردیم اما با افزایش تولید اقتداری نصیب ایران شد و با این توانمندی قیمت اجناس آنها به ناچار به نصف رسید.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز سرو عنوان کرد: البته این کاهش قیمت آنها اثر مستقیمی بر بازار تولید ما هم گذاشت و برای رقابت مجبور به ایجاد تغییراتی در قیمت تمام شده و غیره شدیم.
وی در ادامه با اشاره به این که ایران مهمترین تولیدکننده احیای مستقیم آهن است گفت: در گذشته هند در این عرصه پیشگام بود که به علت مشکلاتی که در خصوص گاز برای آنها پیش آمد از تولید احیای مستقیم آهن صرف نظر کرد و فرصت مزیتی برای ایران به وجود آمد.
وثیق اضافه کرد: صادرات را از روسیه آغاز کردیم و الجزایر و عمان هم از بازارهای خوبی هستند که محصولات خود را به آنها می‌فروشیم و قصد داریم تحولی را در بازار صادراتی تا سال ۹۷ به وجود بیاوریم.
وی مشکلات تولید را تشریح کرد و افزود: همه ما در یک کشتی نشسته ایم و همه مشکلاتی که سایر تولید کننده ها در هر زمینه ای با آن روبرو هستند برای ما هم دغدغه ایجاد کرده است و وجه اشتراک مشکلات همه تولید کننده ها را می‌توان بانک، مالیات و بیمه دانست که من از این ۳ ضلع مشکل به عنوان بمب تولید یاد می‌کنم.
وثیق خاطرنشان کرد: بانک ها به دلیل وثایق و بهره های بالایی که از مشتری های خود می‌گیرند، اتکای تولیدکننده را به این نهاد سخت کرده اند.

 

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو، مالیات هم در کشور ما ناعادلانه است و بیمه هم شرایط سختی را وضع کرده و در مجموع میان این ۳ ضلع بیشترین چالش را برای تولید ما به وجود آورده اند.

وثیق بیان کرد: بمب تولید باید هرچه سریع تر حل شود و اگر هر چه زودتر برای آن چاره ای اندیشیده نشود تولید را زمین گیر می کند و باید برای صنعتی شدن اینگونه دغدغه ها را از پیش روی تولید برداشته شود.

وی اضافه کرد:البته بجز این موارد مسائل دیگری هم تولید و جذب بازار را سخت کرده که از نمونه آن می توان تحریم ها را مثال زد اما حل اینگونه موارد تا حدودی از عهده تولیدکننده بر می آید و دولت باید اولویت را در حل مسائلی که مربوط به تصمیم های داخلی نظام است و مهمترین آنها هم 3 ضلع بمب که در چند دهه اخیر بیشترین مشکل را ایجاد کرده است بگذارد.

وثیق تاکید کرد: راه نجات هر کشوری تولید است پس باید بتوانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم و تولید شکل بگیرد و لازمه رونق در چرخ تولید حل مسائلی است که دولت در آن بیشترین نقش را دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر اینکه چه پیشنهادی برای دولت دارید؟ گفت: قانونی به عنوان 80/ 20 وجود دارد، به این معنا که اگر 20 درصد مشکلات را حل کنیم 80 درصد مابقی موانع هم کنار می روند و به سادگی حل می شوند و من فکر می کنم راه حل بسیار ساده است و کافیست با اراده به حل مشکلات از کشور های پیشرفته الگو برداری کنیم.

به گفته این مدیر عامل، عده ای در سال های گذشته وام های هنگفتی را گرفتند که پس داده نشد و حالا برای جلوگیری از اتفاق مجدد این سابقه به قول معروف "همه را با یک چوب مجازات می کنند" و در نتیجه تسهیلات را به سختی در اختیار می گذارند در حالی که باید با تولیدکننده ها بیشتر مدارا کنند.

وثیق اذعان کرد: بزرگان نظام می دانند مشکل در چه بخش هایی وجود دارند و با اراده و الگوبرداری صحیح می توانند آنها را حل کنند و پس از حل مسائلی که مربوط به نظام می شود باید دخالت خود را کمرنگ کند.

وی تصریح کرد: دولت اکنون همانند یک کاتالیزور عمل می کند اما این سازوکار صحیح نیست، دولت در سراسر جهان نقش ناظر و ناظم را دارد و دولت ایران هم باید فعالیت خود را در صنعت به کنترل آن محدود کند اما متاسفانه اینگونه نیست و در همه صنایع بزرگ همانند معادن، خودرو سازی و غیره دولت حضور پررنگ دارد.

وثیق در پایان سخنان خود طی این گفت و گو گفت: دولت اگر همانند یک کاتالیزور عمل کند به طور ناخواسته یک رانتی به وجود می آید، زیرا پول در دست دولت است و همه دوست دارند خود را به آن نزدیک کنند در نهایت باید دخالت خود را به حداقل برساند و فعالیت ها را به انجمن و صنف ها واگذار کند.

 

 

کد خبر 22116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =