افزایش تقاضای محصولات ارگانیک در بازارهای جهانی

محمد یوسفی گفت: پیوستن ایران به انجمن ارگانیک کشور های آسیایی در تولیدکننده های ارگانیک ایجاد انگیزه ای برای تلاش بیشتر می کند

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی که در مجموعه فعالیت های اقتصادی خود در زمینه ارگانیک هم تخصص دارد در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با پیوستن ایران به مجمع ارگانيك كشورهاي آسیايي اظهار کرد: ارگانیک ۲ تعریف مجزا دارد، ارگانیکی به طور سنتی پرورش می یابد و از نمونه های آن می توان پرندگانی که در دل طبیعت به طور آهسته رشد می کنند را مثال زد و تعریف دیگر پرورش جاندارانی در قرنطینه های ویژه ای همچون عدم استفاده از رشد دهنده‌هاي شيميايي از جمله هورمون و فلزات سنگین برای حفظ سلامت آنها ضمن صنعتی کردن است.
محمد یوسفی ادامه داد: ایران اخیرا به مجمع ارگانیک کشور های آسیایی پیوسته، یعنی مطابق دومین تعریف از ارگانیک، ایران می تواند محصولاتی سالم و صنعتی را در برخی از موارد تولید کند و این دستاورد در تولیدکننده های ارگانیک ایجاد انگیزه ای برای تلاش بیشتر می کند و در نتیجه این رویداد بسیار مبارک است و اگر از انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی برای گسترش محصولات ارگانیک کمکی بخواهند آماده  همکاری هستیم.
وی در پاسخ به خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با اینکه این دستاورد چه مزیت های اقتصادی برای ایران دارد، گفت: پیوستن ایران به مجمع کشور های آسیایی قطعا مزیت های اقتصادی را به دنبال دارد و به خودی خود یک نوع اعتبار کاری در معامله و تجارت محسوب می شود اما الحاق ایران به این مجمع به تنهایی کافی نیست و  باید برای گسترش و توسعه محصولات ارگانیک صنعتی تلاش شود.
یوسفی خاطرنشان کرد: امروزه مردم بومی ایران به ندرت از محصولات ارگانیک که از سلامت بهتری برخوردار است استفاده می کنند و دلیل عدم پذیرش خوب سفره های ایرانی را ناشی از عدم توان مالی و همچنین نوع فرهنگ تغذیه ای می توان دانست.
به گفته این مقام مسئول، مردمان برخی از کشورهای آسیایی همچون ژاپن و هنگ كنگ ترجیح به پرداخت مبلغ بیشتری برای یک خوراک در عوض ارگانیک بودن آن دارند پس می توان نتیجه گرفت که ضمن فرهنگ سازی داخلی، تولیدکننده ها باید تمرکز خود را معطوف به صادرات کنند.
وی با اشاره به اینکه پیوستن ایران به مجمع ارگانیک کشور های آسیایی مزیت های اقتصادی خوبی به همراه دارد، گفت: پیوستن ایران به مجمع ارگانیک کشورهای آسیایی جنبه های اقتصادی به همراه دارد اما به علت عضویت تازه آن نمی توان خیلی بر این موضوع تکیه کرد و برای تولید صادراتی باید به بحث بازاریابی بیشتر روی بیاورند چراکه با اهمیت دهی بیشتر تولیدکننده ها حدود 80 الی 90 درصد تولید کشور صادر می شود.
یوسفی با پرداختن به ویژگی هایی که باید در زمینه بازاریابی و بازارسازی به آنها توجه کرد، ادامه داد: شناساندن برند ( نشان تجاری) ضمن تاکید بر اصالت ایرانی آن و حصول دست رنج مرز و بوم ما می تواند در استقبال عامه مفید واقع شود و اگر در آزمایش های مربوط به ارگانیک محصول به طور مکرر سربلند خارج شویم، ارگانیک ایران جایگاه خود را پیدا می کند و بازار های گسترده تری  هم کسب می شود.
وی علاوه بر اهمیت آزمایش های مربوط به ارگانیک، رعایت بهداشت در تهیه محصولات خوراکی را هم از لازمه های پذیرفته شدن در کشور مقصد دانست.
یوسفی با اعلام این خبر که چین واردکننده پای مرغ است اما ایران هنوز نتوانسته این محصول را به چین صادر کند، گفت: هنوز با چینی ها نتوانسته ایم درمورد صادرات پای مرغ به توافق برسیم و چین از کشور هایی همچون ويتنام و هنگ كنك این محصول را وارد می کند، در نتیجه اگر بتوانیم از لحاظ بهداشتی و سلامت محصول با آنها به توافق برسیم می توان سهم خوبی از بازار چین را به دست بیاوریم.
وی بیان کرد: دولت باید در امر تصدي گري، هدايت و حمايت سودآوری بخش خصوصي برنامه ریزی کند تا بخش خصوصی نسبت به تولید محصولات ارگانیک رغبت بیشتری از خود نشان دهد و این اهم در گروی فعالیت بیشتر انجمن های حامی داخلی است.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی بررسی کرد: حذف ارز مبادله ای منجر به گرانی تمامی محصولات از جمله مرغ می شود و به میزان ارزش ارز به خصوص دلار در مقابل تومان ایرانی قیمت ها افزایش پیدا می کند.
در مساله مرغ ارز مبادله‌اي به كجا رسيد؟ هنوز اجرا نشده به خاطر اين كه توليد كنندگان ما با ارز مبادله‌اي هم دارند ضرر مي‌كنند واي به حال اينكه ارزش آن آزاد شود.
وی در عین حال در رابطه با پیش بینی روند فعلی گفت: خوشبختانه با روالی که دولت در پیش گرفته تا ارز مبادله ای را حذف کند رانتي که می توانست وجود داشته باشدرفع می شود. به گفته وی عده‌اي هم در کشور با ارز مبادله‌اي و با تعرفه صفر يا 4 درصد دانه وارد مي‌‍كنند و بعد از گرفتن روغن آن كنجاله را مي‌فروشند و كنجاله اينها با ارز مبادله‌اي و تعرفه 4 درصد است و اگر كسي بخواهد كنجاله وارد كند و با ارز آزاد باشد تعرفه 10 درصد هم بپردازد دقيقا بايد با زيان بفروشد که تمام این موارد بر تولید و صادرات محصول اثرات منفی بر جای می گذارد.

کد خبر 22131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =