یک چالش صادراتی در حوزه مرغ گوشتی

محمد یوسفی گفت: تولید مرغی با حدود وزن یک کیلو و نیم گرم که مطابق با ذائقه جهانی است، با در نظر گیری قیمت جوجه یک روزه صرفه اقتصادی ندارد

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با تحولات بازار مرغ و طیور اظهار کرد: قیمت مرغ در شهریور ماه سال جاری کاهش یافت زیرا تقاضا برای آن افزون شد اما این ازدیاد مقطعی است.

محمد یوسفی ادامه داد: قیمت مرغ در حال حاضر افزایشی را در پیش داشته و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده این روال افزایشی نرخ مرغ ادامه پیدا کند.

وی مطرح کرد: ادامه دار کردن افزایش تولید که سهمی از آن در شهریور ماه کلید خورد جزئی از برنامه های پیش بردی است تا همراه با تولید بیشتر صادرات این محصول هم رونق پذیرد.

یوسفی افزود: برنامه ای از پیش تعیین شده برای ورود به بحث صادرات و رفع موانع آن طراحی کرده ایم و خوشبختانه این برنامه به خوبی پیش می رود و با گذر زمان گوشه ای از مشکلات حل می شود.

وی با اشاره به مشکلات صادرات عنوان کرد: قیمت بالای جوجه یک روزه یکی از مشکلات تولید مرغ صادراتی است زیرا مرغدارها مجبور به روانه کردن جوجه ای با وزن بالا به کشتارگاه ها می شوند زیرا با این سازوکار صرفه اقتصادی بیشتر آنها تامین شود.

یوسفی درباره ویژگی های مرغ صادراتی اضافه کرد: بازار های صادراتی پذیرای مرغ درشت تولید ایران نیستند و مرغ مطلوب بازار های جهانی حدود یک و نیم کیلو گرم است.

وی در ادامه تاکید کرد: میانگین وزنی حدود  900 تا یک کیلو و 700 گرم مناسب بازار های هدف هستند اما ذائقه دیگر مردم جهان بر خلاف ایرانی ها مرغ ذبح شده ای با حدود وزن 2 کیلو و 500 الی 2 کیلو و 700 گرم را نمی پذیرند و به دلیل این اختلاف نظر در رابطه با سلیقه ایرانی با خارجی ها تولید مرغ کمی دشوار شده است.

یوسفی افزود: علاوه بر نکته یادآور شده تولید مرغی با حدود وزن یک کیلو و نیم با در نظر گیری قیمت جوجه یک روزه، صرفه اقتصادی ندارد و تولید کننده ها ترجیح می دهند مرغ های پرورشی دارای وزن زیادی شوند تا در نهایت در زمان فروش بر حسب کیلوگرم آن مبلغ بیشتری دریافت کنند و از منفعت بیشتری در قبال پرورش یک مرغ کسب کنند.

وی با بیان اینکه چندی پیش مطابق خبر های موثقی که مطرح شد، فرصتی برای صادرات برخی از محصولات پر مصرف همچون گوش و مرغ به عراق به وجود آمد، گفت: چندی پیش فرصتی برای صادرات مرغ فراهم شد و ایران سهمی در بهره بری حداکثری از این فرصت داشت اما با صدور مرغ به عراق، این کشور محصول ما را مرجوع کرد زیرا اعراب هم مخالف وزن زیاد مرغ ها هستند و آنها خواهان مرغی با وزنی حدود 900 الی یک کیلو و 200 بودند در حالی که معمول وزن مرغ های صادراتی ایران حدود 3 کیلوگرم بود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: زمینه پیش روی تولید مطابق زائقه جهانی فراهم شده اما باز با این حال مشکلات جدی تری هم وجود دارد که از جمله آن می توان به رقابت با دیگر کشور های عرضه کننده اشاره کنیم.

یوسفی تحلیل کرد: رقابت برای دیگر کشور های عرضه کننده نسبت به ایران آسان تر است زیرا دولت آنها از تولیدکننده ها حمایت های بیشتری می کند و تولیدکننده های خارجی در مقایسه با تولیدکننده های داخلی با چالش مسائل اقتصادی کمتری رو به رو هستند و پس از این موضوع کیفیت محصولات هم یکی از شاخص های رقابت ایران با سایر کشور ها محسوب می شود که در مسیر بهبود هر 2 موضوع باید عزم جدی تری را اخذ کنیم.

کد خبر 22132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =