سهم بالای دولت از فاینانس های خارجی

سعید اسلامی بیدگلی: طبیعی است که در اقتصاد دولت زده ایران بخش بزرگی از این فاینانس ها به بخش های دولتی اختصاص داده خواهد شد که انتظار هم نداریم که در این مرحله بخش خصوصی نفع زیادی از این ماجرا ببرد اما این امیدواری وجود دارد که در در مورد فاینانس ها، روی پروژه های بخش خصوصی تمرکز بيشتري شود

 مریم خورشیدی-دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفتگو با اگزیم نیوز پیرامون موضوع تامین مالی خارجی گفت: ما در سرزمینی زندگی می کنیم که شاید کمترین ارتباط بین المللی را در سالهای گذشته داشته است. بنابراین به طور طبیعی در این برهه روش های تامین مالی خارجی کنار گذاشته شد. در حالیکه کشور نیازمند تامین مالی به انحا متخلف بوده و هست.

سعید اسلامی بیدگلی افزود: در موقعیت فعلی و  امضای قراردادهای تامین مالی اخیر، طبیعی است که به دلیل ضعف های کلیدی در  زیر ساخت های حقوقی و قانونی با مشکلات و آسیب هایی نیز مواجه شویم در واقع وقتی بدون تمرین و تکرار کار تامین مالی خارجی صورت می گیرد و افراد کاربلد نیز در این عرصه حضور ندارند بروز معضل قابل پیش بینی است.

  وی بروز انتقاد را در این بخش بدیهی دانست و گفت:  در چنین شرایطی  و با وجود مشکلات مطرح شده، ممکن است انتقاداتی نیز مطرح  شود که نادرست هم نباشد. اما به هر حال تا در این بخش تمرین نکنیم و نقاط ضعف خود را برطرف نکنیم، پیشرفتی برای اقتصاد کشور حاصل نمی شود. باید پذیرفت ایرادات مطرح شده بخشی از پروسه تامین مالی هایی است که انجام می گیرد. این شرایط منتهی به یادگیری خواهد شد و بخش مهمی از پروژه تامین مالی، مساله یادگیری و رفع خلا های موجود در این زمینه است.

 اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: موضوع مهم بعد این است که ما در این فرآیند نباید از بدیهیات و اصول علمی چشم پوشی کنیم بدیهی است  فاینانس ها باید با هدف توسعه بهبود فضای کسب و کار و توسعه فعالیت های کسب و کار بخش خصوصی به کار گرفته شود هدفی که در چارچوب سیاست های نظام جمهوری اسلامی نیز هست.

وی اذعان داشت: موضوع تنها چشم پوشی از آسیب های احتمالی حوزه تامین مالی خارجی نیست بلکه تاکید می شود که بايد ضمن يادگیری و کسب تجربه، مشکلات احتمالی با اصول علمی پایش شوند  و در مسیر رفع آنها حرکت کرد. بخشی از این پایش به عهده کارشناسان و متخصصین این حوزه و بخش دیگر به عهده مطبوعات است. اساسا در هر موضوعی شنیدن نظر کارشناسان می تواند مفید و راهگشا باشد.

بیدگلی در مورد احتمال تخصیص بخش عمده ای از منابع خارجی دریافتی به بخش دولتی گفت: طبیعی است که در اقتصاد دولت زده ایران بخش بزرگی از این فاینانس ها به بخش های دولتی اختصاص داده خواهد شد که انتظار هم نداریم که در این مرحله بخش خصوصی نفع زیادی از این ماجرا ببرد اما این امیدواری وجود دارد که در در مورد فاینانس ها، روی پروژه های بخش خصوصی تمرکز بيشتري شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در ادامه به اهمیت پیوستن به اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: به عقیده من پیوستن به اقتصاد جهانی در اقتصاد ایران آنقدر مهم و جدی است که مجموعه حاکمیت باید برخی هزینه های احتمالی آن را بپذیرد. وقتی دولت همواره از منافع و مواهب این روش تامین مالی بهره برده، شایسته است در بازگشایی این مسیر حداقل هزینه ها را بپردازد. اما باید توجه داشت که لازم است برای این فرایند برنامه بلند مدت طراحی شود. مخصوصا برای اینکه فاینانس ها به بخش خصوصی برسد باید برنامه ریزی مدون و حساب شده پیاده کرد.

وی از عدم مدیریت صحیح در پروژه های تعریف شده داخل کشور یاد کرد و گفت: یک اشکال عمده در این بخش عدم مدیریت صحیح  پروژه هاست. این پروژه ها که عموما دولتی هستند نه در فاز مطالعه و نه در فاز اجرا به درستی مدیریت نشده و اکنون به مشکل برخورده اند. این مشکلات ربطی به فاینانس ها ندارد طبیعی است ما هر منبع مالی دیگری را وارد سیستم ناکارآمد کنیم، مشکلات آن ادامه خواهد داشت.بنابراین این توجیه درست نیست که به بهانه مشکلات سیستمی از منابع بین المللی هم استفاده نکنیم. بلکه باید رویه های سابق متوقف و مدیریت صحیح جایگزین شود. این کاری که دولت در حال حاضر انجام می دهد. اما لازم است در تعریف پروژه های جدید ثمربخشی آن در اقتصاد مد نظر قرار بگیرد. و منابع دریافتی صرف طرح هایی شود که منافع ملی را پوشش بدهد.  

کد خبر 22138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =