جای خالی مشوق های دولتی برای صادرات

هاشم صرافی گفت: روز ملی صادرات هر ساله با تشریفات زیادی برگزار می شود و تمامی مسئولان قول مساعدت می دهند اما اندک روزی پس از آن تمام وعده های آنها به دست فراموشی سپرده می شود

قائم مقام هیأت مدیره شركت فرآورده‌هاي لبني كاله در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با توجه به نزدیک شدن به روز ملی صادرات اظهار کرد: کاله در بخش صادرات محصولات لبنی در سکوی نخست ایستاده است و به عنوان یک صادرکننده برتر انتظارهایی از دولت دارد اما توجه به صادرکننده به همان روز ملی ختم می شود و به عبارت دیگر در همان روز مورد تقدیر و تشویق قرار می گیریم اما  قبل و بعد از این روز فرخنده هیچ حمایت و توجه ای از جانب مسئولان دیده نمی شود.

هاشم صرافی اضافه کرد: روز ملی صادرات هر ساله با تشریفات زیادی برگزار می شود و تمامی مسئولان قول مساعدت می دهند اما پس از آن به وعده ها کمتر عمل می شود.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند و معتقدند که تولید در مسیر اقتصاد مقاومتی بوده و بقای کشور در گروی تولید است اما مسئولان ذیربط اهمیت ویژه ای به برنامه های حمایتی نمی دهند.

صرافی مطرح کرد: تولید اگر در خدمت صادرات قرار بگیرد از مزیت های بیشتری در مقایسه با تولیدی که برای مصرف داخلی است، برخوردار می شود و به اقتدار و درخشش نام ایران و ایرانی کمک ویژه ای می کند، از این رو در کشور های پیشرفته ارزش بیشتری برای تولیدکننده قائل هستند اما تولیدکننده داخلی در کشور جایگاه رفیعی ندارند و این فعالان اقتصادی تاسف می خورند که چرا تمام وعده ها تنها به همان روز منتهی می شود و گام موثری برای برداشتن کلوخ پیش روی تولید و صادرکننده ها برداشته نمی شود.

وی بیان کرد: تسهیلات ارزان قیمت و امتیازهای صادراتی از جمله مشوق های کاربردی برای رقابت بیشتر و بهتر تولیدکننده ها هستند که باید در اجرای هر چه بهتر آن همت ورزند.

صرافی عنوان کرد: غلامعلی سلیمانی بنیان گذار شرکت کاله طی چند سال اخیر در زمانی که جایزه تولیدکننده برتر را از دستان رئیس جمهور بخت دریافت کرده اند، موضوعی مبنی بر ارتقاء جایگاه تولیدکننده ها را در حد وزارتخانه پیشنهاد دادند، چرا که تولیدکننده های برتر باید بتوانند با مسئولان به خوبی ارتباط برقرار کنند و پیشنهاد و یا گله مندی های مسیر تولید را مطرح کنند.

 وی با ابراز انتقادهایی خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت وابسته به وزرات صنعت –معدن و تجارت با اینکه متولي صادرات كشور است اما تاکنون اقدام موثری برای رفاه و تسهیل کسب و کار تولیدکننده ها انجام نداده است.

صرافی در رابطه با سختی های تولید محصولات لبنی در ایران اظهار کرد: شیر موجود در ایران بعد از چین، ژاپن در مقایسه با سایر جهان گران تر است و دليل گران بودن شير قدرت رقابتي اندک ما است اما با این حال عرصه را به رقبا واگذار نکرده ایم و در سال به طور متوسط حدود 300 ميليون دلار صادرات داريم.

وی اعلام کرد: حدود 2 سال پیش که ترکیه و اروپایی ها نمی توانستند اجناس خود را به روسیه صادر کنند پس از آن به دستور و تقاضای دولت، شرکت کاله گزینش شد تا پنیرهای سخت و نیمه سختی را که برای نخستین بار در ایران تولید کردیم به روسیه صادر شود اما حمایت های جدی برای توسعه آن نشد.

صرافی ادامه داد: شیرخشک از اقلام پر تقاضای خارجی ها محسوب می شود اما به دلیل گرانی شیر در مقایسه با دیگر کشور هایی همچون بلاروس رقابت دشوار است، به طوری که شیر در ایران با قیمتی حدود 35 الی 40 سنت یافت می شود اما در بلاروس با پرداخت حدود 20 سنت به راحتی قابل تهیه است و در نتیجه نمی توان بدون حمایت دولت با چنین کشورهایی رقابت کرد.

 وی افزود: دولت از کاله تقاضای صادرات به روسیه را داشت در حالی که قیمت شیر در خود روسیه و اروپا حدود 25 الی 30 سنت است و در عوض اینکه دولت امتیاز هایی را برای تولید قرار دهد عوارض 30 درصدی اخذ می کند و با وجود تصویب مصوبه هایی در قالب تخفیف هنوز قادر به دریافت آنها نشده ایم و دولت تنها حدود 10 الی 20 درصد تخفیف برای تولیدکننده های برتر را تقبل می کند.

به گفته صرافی، پس از صادرات به روسیه با وجود اینکه صرفه اقتصادی برای ما نداشت اما بر تعهد های خود باقی ماندیم و به ناچار برای حفظ جایگاه و نام تجاری شرکتمان اجناس تولیدی را با ضرر به فروش می رسانیم.

عراق از جمله کشور هایی است که تمام شرکت های مطرح منطقه برای حضور در بازار آن علاقه نشان می دهند و در میان اینها شرکت های ایرانی حدود 25 الی 30 درصد بازار عراق را در اختیار دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که جنسی را به ژاپن و چین صادر می کنیم و در نمایشگاه های آنها شرکت می کنیم مسئولان این کشور ها معترض می شوند که ما هنوز پروتکلی نداریم و این موارد میزان حمایت آنها نسبت به تولیدکننده هایشان را نشان می دهد.

صرافی در رابطه با سیستم بانکی کشور اذعان کرد: بانك تخصصي توسعه صادرات عليرغم اينكه همراه تولیدکننده ها است و موجب تسهیل امر صادرات می شود اما سرمایه کمی دارد و این موضوع باعث شده تا بیشتر از بانک های خصوصی استفاده کنیم و از مزیت هایی همچون کارمزد های کمتری که به صادرکننده های برتر اختصاص می دهد بی بهره بمانیم.

وی خاطرنشان کرد: موانع دیگری همچون تحریم های خارجی هم سازوکار را دشوار تر از گذشته کرده اما با این حال تسلیم نشده ایم و با بهبود نگرش های داخلی به تولیدکننده ها امیدوار در توسعه صنایع هستیم.

قائم مقام هیئت مدیره کاله افزود: مسئولان از مشکلات آگاه هستند اما اصرار دارند که بتوانیم بازارهای خارجی به ویژه عراق و روسیه را حفظ کنیم اما برای ادامه این نبرد نیاز مند حمایت های بیشتر مسئولان هستیم، در حال حاضر 150 میلیارد تومان مشوق صادراتی مصوب شده که 44 میلیارد آن صرف یک سال شده است.

 

کد خبر 22147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =