مازاد واردات؛ چالش اصلی ارز

علی اکبر نیکو اقبال گفت: واردات زیاد و اندک صادرات ایران باعث محدودیت منابع ارزی درعرضه ارز و همچنین ضعفی در سرعت و میزان اثر پذیری از تحولات سیاسی می شود و این از بزرگترین ضعف های اقتصاد کشور است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با اگزیم نیوز درباره روال افزایشی قیمت ارز در هفته های اخیر که باعث شد بهای دلار به بالاتر از 4 هزار تومان برسد گفت: عوامل مختلفی بر روی قیمت ارز اثر می گذارد که بخشی از آن مربوط به مسایل و فضای سیاسی است و به محض ایجاد تقابل نظامی و سیاسی اثر می‌گیرد.

علی اکبر نیکو اقبال افزود: ارز از عوامل دیگری همچون منابع موجود ارزی داخل کشور و میزان تقاضا هم اثر می‌پذیرد و با افزایش عرضه زیاد قیمت ها کاهش می یابد، البته عکس این رویه هم وجود دارد و با خروج ارز از کشور قیمت آن افزایش پیدا می‌کند که به اصطلاح از آن به "فرار سرمایه" یاد می‌کنند. پس در نهایت این موارد تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زده و قیمت ها را هم دست خوش تغییر می‌کند.

وی اضافه کرد: تنها درآمد ارزی کشور صادرات نفت و برخی از محصولات غیرنفتی است که با کاهش قیمت و میزان صادرات منابعی همانند نفت موجودی ارزی هم تغییر می‌کند.

نیکواقبال بیان کرد: بانک مرکزی هم به تبع از منابع ارزی وظیفه ایجاد ثبات در قیمت ارز را دارد و اگر تقاضا در داخل کشور افزایش پیدا کند به آزاد سازی ارز می‌پردازد و عرضه را افزایش می‌دهد تا تعادل قیمت ها برهم نخورد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: عوامل یاد شده بر قیمت ارز اثر مستقیم می‌گذارند و در نهایت افزایش قیمتی را ایجاد می‌کنند، در همین راستا قیمت دلار مدتی است افزایش داشته و هر چند مقدار آن اندک بوده اما به دلیل گذر از کانال ۴ هزار تومن یک جو روانی را ایجاد کرده است که احتمالا در میان مدت این رقم یک کف مهم قیمتی برای ارز باشد.

وی عنوان کرد: نهادها و مردم بیشترین عکس العمل را به تغییرات قیمت ارز نشان می‌دهند و جریان های سیاسی از جمله تهدیدهای آمریکایی ها علیه ایران یک جو متشنجی را برای خرید ارز ایجاد کرده و هراس افزایش خرید و تقاضا باعث گرانی های اخیر شد.

نیکو اقبال ابراز کرد: متاسفانه کشور ما واردات بیشتری را در مقایسه با صادرات دارد که در 6 ماهه  اول امسال این تفاوت به بیش از 3 میلیارد دلار رسید و این موضوع قدرت اقتصادی ایران را کاهش داده و این میزان صادرات ایران باعث محدودیت منابع ارزی درعرضه ارز و همچنین ضعفی در سرعت و میزان اثر پذیری از تحولات سیاسی می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران می‌گوید: یکسان‌سازی نرخ ارز کمک می‌کند تا تولیدکننده، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی از یک نرخ باثبات برخوردار باشند و بر اساس آن سرمایه‌گذاری کنند. علی اکبر نیکو اقبال درباره سیاست دولت برای تحقق یکسان‌سازی نرخ ارز در سال جاری اظهار کرد: ثبات نرخ ارز پیش شرط رسیدن به ثبات اقتصادی و از جمله اولویت‌ها و اهداف دولت یازدهم است. وی افزود: ارز تک‌نرخی رویای فعالان اقتصادی است که اعتماد و اطمینان آنها را به همراه دارد، اما ارز چند نرخی مشکلات بسیاری را برای این گروه ایجاد می‌کند.

وی افزود: ارز تک‌نرخی رویای فعالان اقتصادی است که اعتماد و اطمینان آنها را به همراه دارد، اما ارز چند نرخی مشکلات بسیاری را برای این گروه ایجاد می‌کند. وی در عین حال خاطر نشان کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز پیش شرط‌هایی دارد که برطرف کردن محدودیت ها، برقراری روابط بانکی با دنیا، عادی‌سازی دسترسی به منابع مالی و فراهم کردن شرایط دسترسی به منابع ارزی از جمله آنها است که این الزام‌ها اکنون در بانک مرکزی پیگیری می‌شود.

نیکو‌اقبال افزود: ثبات نرخ ارز از این جهت پیش شرط ثبات اقتصادی به شمار می‌رود که این ثبات قیمتی برای خرید مواد اولیه از خارج و تولیدکننده با اهمیت است چراکه اگر تولیدکننده با ارز آزاد مواد اولیه را تهیه کند، بر قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت و نمی‌تواند در بازار جهانی رقابت کند. این کارشناس اقتصادی از دیگر مشکلات ارز دو نرخی یا چندنرخی برای اقتصاد کشور را برهم زدن آرامش جامعه ناشی از رانت و فساد و برهم زدن تعادل بین حوزه تولید و مصرف عنوان کرد. به گفته نیکو اقبال، هنگامی که در یک بخش اقتصاد رانت ایجاد شود، سایر بخش‌ها دچار اختلال در هزینه و درآمد می‌شوند و شرایط بازار به هم می‌خورد.

کد خبر 22148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =