الزام عضویت در نهادهاي اقتصادي بين المللي

مهران لطیفی گفت: عدم عضويت ايران در برخي نهادهاي بين المللي كه تامين كننده منابع مالي هستند (مانند بانك توسعه آسيايي ADB) یکی از چالش های حضور صادرکننده ها در عرصه های بین المللی است.

مدیرعامل شرکت پیمانکاری فراب صادرکننده ممتاز منتخب بیست و یکیمین سالروز ملی صادرات در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در مورد وضعيت صادرات خدمات فني و مهندسي در كشور گفت: تحريم هاي بين المللي و ناامني در كشورهاي هدف همسايه روال صدور خدمات فنی و مهندسی در سال های اخیر را دچار تغییرات زیادی کرده است.

مهران لطیفی افزود: کشور عراق به عنوان بازار هدف بسياري از شركت هاي ايراني است و معمولا بيش از نیمی از صادرات خدمات فني و مهندسي در بازه زمانی سال های 1389 الی 1392 را به خود اختصاص داده است. علاوه بر نا امنی ها، نبود بودجه لازم برای اجراي طرح ها مشكلات متعددي را براي شركت هاي ايراني ايجاد کرد که نتیجه آن کاهش صادرات به این کشور بوده است.

به گفته این فعال موفق حوزه  خدمات فنی و مهندسی، تحريم هاي بين المللي چالش جدي را براي صادركنندگان ایجاد کرد و با وجود امضای برجام کماکان برخي از كارفرمايان از ابلاغ پروژه به شركت هاي ايراني سرباز مي زنند و این مساله مشکلات جدی را برای تامین مالی پروژه ها بوجود آورده است چرا که تامين كنندگان مالي تمايلي براي سرمایه‌گذاری و پذیرش ریسک و به خطر انداختن خطر سرمايه خود را ندارند.

مدیرعامل فراب افزود: برای توسعه صادرات هر کشور لازم است در نهادهای بین المللی اقتصادی بین المللی عضو شود. تعامل با این سازمانها مانند WTO و نیز بانک توسعه آسیایی ADB و دیگر نهاد های مشابه راه گشای حضور و كسب سهم از بازار های بین المللی است. متاسفانه عدم عضويت ايران در  اینگونه سازمانها و نهادهای مالی، امکان شرکت در مناقصات بین المللی را از کشور سلب می کند.

لطیفی خاطرنشان کرد: صدور ضمانت‌نامه ها و نقل و انتقالات مالي هم به دليل وجود  کارشکنی ها  و ادامه آثار تحريم هاي بين المللي به سختي شکل می گیرد و اين مساله در روند كاهشي صادرات نقش مهمی دارد.

وی به عدم تخصیص جوایز صادراتی به صادرکنندگان نمونه اشاره کرد و گفت: دولت هر ساله به پاس تقدیر از کوشش های صادرکننده های نمونه هدایایی را تحت عنوان "جوایز صادراتی" در نظر می‌گیرد اما متاسفانه این جوایز به صادرکننده های نمونه تخصیص داده نمی‌شود و این موجب دلسردی و عدم انگیزه برای رقابت در میان فعالان اقتصادی می شود.

مهران لطیفی خاطرنشان کرد: شرکت های صادراتی در کشورهای دیگر نه تنها مشکلات یاد شده را ندارند بلکه از سوی دولت مطبوع خود مورد حمایت های متعددی  قرار می گیرند و این تفاوت ها رقابت را برای شرکت های ایرانی دشوار  می کند. كشورهاي چين و تركيه به دلیل همین حمایت ها و پشتیبانی های محکم و مستمر از شرکت های صادراتی توانسته اند سهم عمده ای از بازار صادراتی دنیا به خصوص در حوزه خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص دهند.

مدیر عامل شرکت فراب با پر اهمیت خواندن شرایط سیاسی جهان بر تعاملات تجاری و اقتصادی بین المللی گفت: انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمريكا، فضاي پيش روی صادرات ایران را کمی مبهم تر از گذشته کرده است و اگر توافق هسته‌اي حاصل شده بين ايران با قدرت‌هاي جهاني (برجام) با شكست مواجه شود، نمي توان چشم انداز مطلوبی را براي صادرات به ویژه صادرات خدمات فني و مهندسي متصور شد. البته همه چیز بستگی به استراتژی سیاسی دولت ها در قبال تصمیم گیری های ترامپ دارد.اما بی شک  تنش های سیاسی تاثیر منفی بر صادرات خواهد داشت.

وی با تاکید مجدد بر نقش دولت در آینده صادرات گفت: دولت اگر حمایت لازم را از صادرکننده ها به عمل آورد، مي توان به آينده صادرات اميد داشت. برقراري ارتباط سياسي- تجاري مناسب با كشورهايي كه از پتانسيل مناسبي براي صادرات برخوردار هستند، از راهكارهايي است كه در شرايط فعلي مي تواند روند صادرات خدمات فني و مهندسي را بهبود بخشد . از طرفی تخصيص مشوق هاي صادراتي را به منظور کمک به نفوذ در بازارهای بین المللی نباید از نظر دور داشت.

صادرکننده ممتاز بیست و یکمین سالروز ملی صادرات در پایان تسهیل نقل و انتقالات مالی را از دیگر راهکارهای مهم و با اولویت توسعه صادرات در همه بخش های آن عنوان کرد و گفت: ضرورت فراهم آوردن بستر لازم برای تعاملات مالی و بانکی بدیهی است و انتظار می رود مشکلات موجود در این بخش هر چه سریع تر برطرف گردد.

شرکت فراب موفق برای دومین بار، موفق به کسب عنوان «صادر کننده ممتاز» و دریافت تندیس و لوح تقدیر از دست معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم روز ملی صادرات شد.

شرکت فراب سال گذشته نیز پس از پنج سال درخشش به عنوان «صادر کننده نمونه خدمات فنی و مهندسی» در سال‌های پیشین، در بیستمین دوره مراسم روز ملی صادرات (1395)، موفق به کسب عنوان «صادر کننده ممتاز» و دریافت تندیس و لوح افتخار از رئیس جمهور گردید.

از مهم‌ترین طرح‌های اجرا‌ شده و در دست اجرای این شرکت در خارج از کشور می‌‌توان به سد و نیروگاه 220 مگاواتی «سنگ توده 2» در کشور تاجیکستان؛ نیروگاه گازی «الصدر» در کشور عراق؛ نیروگاه 26 مگاواتی «تانا» در کشور کنیا؛ نیروگاه 37.6 مگاواتی «درالوک 2» در کردستان عراق؛ نیروگاه «کینداروما» (کارهای ساختمانی و هیدرومکانیک) در کشور کنیا و نیروگاه 5 مگاواتی «ترم» در کشور کنیا، اشاره کرد.

فراب هم‌اکنون «طرح چند منظوره اومااویا» را نیز در کشور سریلانکا در دست اجرا دارد که شامل سد، تونل آب‌بر و نیروگاه 120 مگاواتی است و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به شمار می‌رود.

 

کد خبر 22164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =