اروپا؛ بازنده اصلی تهدیدهای ترامپ

در صورتی که ترامپ توافق هسته ای ایران را به رسمیت نشناسد و اروپا را ناچار به پذیرش این نظر کند علاوه بر زیان های اقتصادی، اعتبار اروپا را در مذاکرات آینده جهانی زیر سوال خواهد برد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از CNBC اتحادیه اروپا بار دیگر بر حمایت خود از توافق ایران با 5 قدرت جهانی علیرغم فشارهایی که دولت آمریکا بر این توافق وارد می آورد تأکید کرد و از ترامپ خواست تا از تحریم مجدد ایران دست برداشته و به این توافق پایبند باشد.

ترامپ روز جمعه هفته گذشته بار دیگر علیه ایران سخنرانی کرد و توافق هسته ای را بدترین توافق نامید با این حال از این توافق خارج نشد. وی معتقد است ایران به توافق هسته ای پایبند نبوده و آمریکا در نهایت ممکن است از این توافق خارج شود. با این حال طی جلسه ای که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برگزار کردند بر این نکته تأکید کردند که عدم حمایت از توافقنامه بین المللی می تواند پیامدهای جدی برای صلح منطقه ای داشته باشد و همچنین تلاش ها برای مذاکرات بر سر چالش هسته ای کره شمالی را تضعیف کند.

در این رابطه وزیر امور خارجه آلمان، سیگمار گابریل، به خبرنگاران گفت: ما به عنوان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیار نگران هستیم که تصمیم رئیس جمهور آمریکا می تواند ما را به رویارویی با ایران برگرداند. در این بین وزیران کشورهای اروپایی پس از جلسه ای که توسط فدریکا موگرینی رئیس کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا اداره می شد در مورد چگونگی ادامه دادن به توافق هسته ای با ایران، یک بیانیه مشترک را منتشر کردند که بر اساس آن توافق سال 2015 کلید جلوگیری از گسترش جهانی سلاح های هسته ای است.

بر اساس این بیانیه اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل و موثر تمامی بخش های برجام است. وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در ادامه با تأکید بر این که این توافق برای گشایش اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران به روی سرمایه گذاران اروپایی بسیار حائز اهمیت است عمل به این توافق را بسیار مهم و حیاتی دانستند.

وزیر امور خارجه فرانسه در این رابطه به خبرنگاران گفت: امیدواریم کنگره آمریکا این توافق را در معرض خطر قرار ندهد. موگرینی، رییس کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت به واشنگتن سفر خواهد کرد تا حمایت لازم را از این توافق کسب کند. بر اساس این گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران به تعهدات خود بر اساس موافقت نامه عمل کرده و در این مسیر مشکلی از سمت ایران دیده نمی شود.

CNBC در این گزارش با اشاره به تلاش 12 ساله طرف های مذاکره کننده توافق با ایران را یکی از مهمترین موفقیت های اروپا در چند دهه گذشته دانسته و نوشته بسیاری نگرانند که در صورت نقض توافق شهرت اتحادیه اروپا در بسیاری از مناقشات آینده تحت الشعاع قرار بگیرد که مذاکره با کره شمالی یکی از آنها است.

 اخیرا اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های جدیدی را علیه کره شمالی تصویب کرده اند با این حال تمایل دارند مقامات این کشور پای میز مذاکره بیایند اما بدعهدی در رابطه با مذاکرات ایران می تواند این فرایند را سخت کند.  کارشناسان معتقدند در این بین اگر آمریکا نسبت به تحریم ها اقدام کند در بلندمدت تعادلی که در نتیجه این توافق به وجود آمده دستخوش تغییر می شود.

دان گلاسبرگ تحلیلگر سیاسی معتقد است کشورهای اروپایی در شرایط کنونی حق دارند که نگران رفتار احتمالی ترامپ باشند. به گفته وی ترامپ تلاش می کند تا نیروهای نظامی ایران را که در منطقه با داعش مبارزه کرده و موفقیت های بزرگی برای خاورمیانه کسب کرده اند در ردیف تروریست ها قرار دهد که این اقدام وی قابل توجیه نیست و اصرار ترامپ روی چنین موضوعی نتیجه منطقی به دنبال ندارد.

به گفته وی این تمام ماجرا نیست. ترامپ به دنبال آن است تا کشورهای اسیایی و اروپایی را که بعد از تحریم ها خرید نفت خود را از ایران از سر گرفته اند که این موضوع به نظر می رسد از نگاه ترامپ قابل قبول نیست. از طرفی حضور شرکت های بزرگی همچون توتال یا شرکت های خودروساز مهم اروپایی در تهران که با خود منابع مالی گسترده ای را وارد کشور کرده اند نگرانی دیگر آمریکا در موزد برجام است.

این توافقنامه که بر اساس آن در قبال محدود کردن فعالیت های هسته ای در ایران تحریم ها نیز علیه تهران کاهش می یافت تأثیرات شگرفی را در فاصله چند سال اخیر به همراه داشت به طوریکه نرخ تورم در فاصله یک سال به نصف کاهش یافت و رشد اقتصادی که پیش از تحریم ها منفی 6.6 درصد بود به 4.3 درصد رسید که این جهش ها در شاخص های اقتصادی نشانه های مثبتی از تأثیر معاهده مذکور بر اقتصاد ایران دارد.

علاوه بر این سرازیر شدن سرمایه گذاران خارجی به ایران برای امضای توافقات تجاری و سرمایه گذاری در ایران یکی دیگر از آثار ناشی از برجام بود که باعث شد تا حدود 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی در مدت دو سال وارد ایران شود که این رقم در قیاس با دوره تحریم ها از رشد شدید جذب سرمایه های خارجی حکایت دارد.

 


 


 

کد خبر 22182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =