خدمات جدید صندوق ضمانت در راه است

سیدعلی از طراحی بسته ویژه خدمات برای صادرکنندگان کوچک و دانش بنیان در این صندوق خبر داد و گفت: بنا داریم محصولات جدید متناسب با نیازهای روز صادرکنندگان از جمله بیمه نامه پوشش ریسک قراردادهای لیزینگ و بیمه نامه واخواست غیرمنصفانه ضمانت نامه های بانکی را ارائه کنیم

مریم خورشیدی- مدیرعامل صندوق ضمانت ایران در آستانه فرارسیدن روز ملی صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: از جمله عواملی که همواره موجبات نگرانی صادرکنندگان وتولیدکنندگان صادرات محور را فراهم می آورد، وجود ریسکهای سیاسی و تجاری در روند صادرات است که تحقق هر یک از این ریسکها می تواند موجب عدم وصول مطالبات صادرکنندگان از خریداران خارجی گردد. عدم وصول به موقع مطالبات از خریداران خارجی بعضاً صادرکننده را در تنگنای مالی قرارداده و باعث ناتوانی ایشان در ایفای تعهدات مالی خود گردیده  و حتی گاهاً منجر به ورشکستگی وی می گردد.

 سیدعلی افزود: به منظور تشویق صادرکنندگان به توسعه فعالیتهای صادراتی خود و ارائه امنیت لازم به آنها در مقابل ریسکهای سیاسی و تجاری، دولتها اقدام به ایجاد صندوقهای ضمانت صادرات می نمایند. این قبیل موسسات که ماهیات ترکیبی از فعالیتهای بیمه ای و ضمانتی دارند عمدتاً وابسته به دولت و متکی به حمایتهای مالی آن بوده و ریسکهای  اعتباری صادرات را تحت پوشش قرار می دهند.

وی با اشاره به نقش مهم صندوق های ضمانت در دنیا گفت: صندوقهای ضمانت صادرات در سال 2016 در حدود 1880 میلیارد دلار از حدود 17000 میلیارد دلار صادرات جهانی را تحت پوشش قرار داده اند.  صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در طول فعالیت خود توانسته نقش مهمی در صحنه صادرات کشور ايفا كرده است. این صندوق تنها در سال 95 حجم 1.6 میلیارد دلاری پوشش ارائه کرده که نسبت به سال قبل از ان رشد 70 درصدی را تجربه کرده است. سیدکمال سید علی گفت: صندوق ضمانت صادرات در سه حوزه ضمانت نامه های بانکی، بیمه نامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به صادر کنندگان خدمات ارائه می کند و  بنا بر آمار این صندوق، طی این دوره دوساله 95-94 بیش از 5/2 میلیارد دلار پوششهای صادراتی ارائه نموده و ترکیب پرتفوی صندوق از لحاظ تعهدات و ذخائر به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.

 مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات اهم اقدامات کیفی این صندوق را برشمرد و گفت: فعال سازی مجدد خطوط اعتبار خریدار و تسهیل دسترسی صادرکنندگان به تامین مالی،گسترش چتر اطلاع رسانی و بازاریابی و تقویت توان کارشناسی سرمایه انسانی با آموزشهای داخلی و خارجی از جمله اقدامات صورت گرفته صندوق ضمانت صادرات بوده است

همچنین اخذ  مصوبه کاهش نرخهای حق بیمه توسط هیات محترم وزیران  و ساده سازی و افزایش کیفیت متون ضمانت نامه های اعتباری و کسب رضایت سیستم بانکی و طراحی محصولات جدید و تنوع بخشی خدمات متناسب با نیازهای روز صادرکنندگان را در دستور کار خود داشته است.

 سیدعلی شناسایی و معرفی شرکتهای معتبر در کشورهای هدف صادراتی و معرفی به صادرکنندگان و ظرفیت سازی جدید برای تسهیل تجارت خارجی با همکاری با موسسات خارجی را از برنامه های راهبردی و مهم این صندوق دانست و گفت: صندوق ضمانت صادرات ارائه خدمات الکترونیک به صادرکنندگان، توسعه شبکه کارگزاری و ارتقای بازاریابی و  ارتقاء وصول مطالبات و همچنین بهبود پرتفوی سرمایه گذاری و واگذاری املاک تملیکی را پیگیری و اجرایی نموده است.

 مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات برنامه های سال جاری صندوق را برشمرد و گفت: گسترش چتر حمایتی صندوق برای جذب صادرکنندگان جدید و  کمک به جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای ظرفیت سازی تولیدات صادراتی از برنامه های سال جاری صندوق است. همچنین برنامه ورود به عرصه خرید دین مستقیم اسناد صادراتی در صورت موافقت مجمع عمومی در دستور کار این صندوق قرار دارد.

 سیدعلی از طراحی بسته ویژه خدمات برای صادرکنندگان کوچک و دانش بنیان در این صندوق خبر داد و گفت: بنا داریم محصولات جدید متناسب با نیازهای روز صادرکنندگان از جمله بیمه نامه پوشش ریسک قراردادهای لیزینگ و بیمه نامه واخواست غیرمنصفانه ضمانت نامه های بانکی را ارائه کنیم.

 وی همچنین از فعال سازی خطوط اعتبار خریدار و کمک به تجهیز منابع مالی برای صادرات از منابع صندوق توسعه ملی، سیستم بانکی و خود صندوق و انعقاد قرارداد اتکایی با بیمه گران اتکایی مطرح دنیا بمنظور انتقال ریسک به خارج از کشور در سال جاری  خبر داد و گفت: صندوق سعی دارد برای افزایش دقت الگوهای اعتبارسنجی خریداران و بانکهای خارجی و تعیین تکلیف مطالبات از بدهکاران بزرگ اقدامات موثری را صورت دهد.

 

کد خبر 22201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =