کاهش اطمینان به آمریکا در عمل به برجام

موسسه گفتگو طبق یک نظرسنجی اعلام کرد که نشانه های بهبود اقتصاد ایران در پسابرجام با کاهش روبرو شده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از CNBC کارشناسان نسبت به تحریم مجدد ایران اظهار نگرانی کرده و معتقدند هرگونه تحریم علیه ایران می تواند منافع اقتصادی دنیا را تحت تأثیر خود قرار دهد. این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست آن که شرکت های مهمی همچون بوئینگ، زیمنس، توتال و ... همکاری های مهمی را با ایران آغاز کرده اند که این همکاری ها تا پیش از برداشته شدن تحریم های هسته ای به صفر رسیده بود. تحریم مجدد ایرانی می تواند این مسأله را تحت الشعاع خود قرار دهد.

مسأله دوم که می تواند منافع کشورهای دنیا را متأثر سازد موضوع نفت و تحریم نفت ایران است. بنا بر این گزارش 20 درصد از نفت جهان از تنگه هرمز می گذرد که در اختیار ایران قرار دارد و مقابله با ایران در منطقه خلیج فارس خطرات عمده ای را برای بازار جهانی نفت ایجاد می کند.

در این بین مدیر واحد تحقیقات هفته نامه اکونومیست می گویدایران در تلاش است تا اقتصاد خود را از نفت جدا سازد و به این ترتیب نوسانات نفت را در اقتصاد به حداقل خود برساند. با این حال میزان سرمایه گذاری های خارجی در ایران به میزان سطح قابل قبولی که مدنظر ایران است نیست.

به عقیده وی تهدیدهای پیاپی ترامپ و سختگیری هایی که آمریکا به صورت غیرمستقیم ایجاد کرده باعث شده تا سرمایه گذاران از ورود به ایران بترسند و در نتیجه انتظاری که از جذب سرمایه در ایران می رود محقق نشود. در این بین یک موسسه آمریکایی theconversation هنوز دوسوم از مردم ایران از توافق هسته ای حمایت می کنند.

این موسسه معتقد است با این حال نسبت کسانی که معتقدند توافق هسته ای در نهایت به بهبود اوضاع زندگی آنها منجر شده کاهش یافته و از 66 درصد به 59 درصد رسیده است. از طرفی سال گذشته 45 درصد ایرانیان معتقد بودند که آمریکا به توافق پایبند باشد اما این نسبت امسال به 24 درصد رسیده است.

طبق این نظرسنجی 71 درصد از شرکت کنندگان معتقدند اروپایی ها نمی توانند به سرعت حرکت کنند تا بتوانند از نظر اقتصادی با ایران ارتباط برقرار کنند که بیشتر به دلیل فشارهای ایالات متحده است. در این بین اما آنطور که تیلرسون می گوید جلب حمایت های بیشتر متحدان آمریکا ضروری است. Theconversation در ادامه می گوید مردم ایران خواستار آن هستند که آمریکا به وعده های خود در برنامه هسته ای جامه عمل بپوشاند، انتخاب مجدد روحانی به عنوان رییس جمهور نیز این پیام را به دنیا داده است که ایران خواهان اعتدال و گفتگو است

با این حال انتخاب ترامپ در آمریکا بخشی از معادلات را به هم بزند. به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، طرحی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه منتشر کرد، حاصل چند ماه کار وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی و کمک مشاوران بیرون از کاخ سفید است و برای عملی شدن به شکل درست به تمامی این اجزا نیاز دارد.

اگر ترامپ به تهدیدش برای عقب نشینی از توافق جامه عمل بپوشاند، آمریکا با خطر انزوا در میان متحدانش رو بi رو است و ممکن است اهرم ضروری کنترل‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران را از دست بدهد. بزرگ ترین چالش این است که متحدان را همراه کند و این دیپلماسی سخت خواهد بود.

ترامپ در سخنرانی روز جمعه‌اش رویکردی را شرح داد که ماه‌هاست برای شکل دهی دوباره به توافق که وی وعده پاره کردنش را داده بود، روی آن کار شده است. این استراتژی مطابق با باور ترامپ درباره توافق هسته‌ای است، مبنی بر اینکه توافق بسیار کوته‌بینانه است و تنها تهران را جسورتر کرده تا به حمایت از گروه‌هایی که واشنگتن آنها را تروریستی می خواند، ادامه دهد و موشک های بالستیکش را توسعه دهد.

دولت ترامپ ادعا می‌کند که اگرچه بنا به تایید وزارت امور خارجه آمریکا ایران به طور فنی به توافق پایبند است، منتظر پایان یافتن محدودیت‌های توافق است تا سرانجام یک سلاح هسته‌ای تولید کند.

کد خبر 22202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =