تسهیل مقررات واردات از ترکیه

مشکل «لزوم کسب موافقت کنسولی» برای صادرات کالا از ترکیه به ایران که تاثیری منفی بر مبادلات تجاری بین دو کشور گذاشته بود، برطرف شده است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از پایگاه خبری دیلی صباح، مشکل «لزوم کسب موافقت کنسولی» برای صادرات کالا از ترکیه به ایران که تاثیری منفی بر مبادلات تجاری بین دو کشور گذاشته بود، برطرف شده است.

سال گذشته ایران تصمیم گرفت تا واردات از ترکیه را منوط به اعلام نظر موافق کنسولگری های خود در این کشور کند. این تصمیم به دلیل فرآیندهای بروکراتیک موجود در کنسولگری ها و هزینه های بالای طی مراحل اداری موجب اتلاف زمان بسیاری می شد. در واکنش به این اقدام ایران، وزارت اقتصاد ترکیه نیز در ماه سپتامبر شروع به اجرای بخشنامه «ضرورت کسب مجوز کنسولی» کرد.

گزارش ها حکایت از آن دارد که بعد از دستورالعمل های ابلاغی از سوی وزیر اقتصاد ترکیه به مسئولان اداری، این اقدام نتیجه مثبتی داشته و ایران هفته گذشته الزام کسبی موافقت کنسولی را لغو کرده است. این الزام از سال گذشته برای صادر کنندگان ترک اعمال می شد و تاثیری منفی بر مبادلات تجاری خارجی ترکیه گذاشته بود. ایران از طریق کانال های دیپلماتیک، لغو این الزام را به دولت ترکیه اعلام کرده است.

انتظار می رود وزارت اقتصاد ترکیه نیز در اقدامی مشابه، الزام تجار ایرانی به کسب مجوز برای صادرات کالا به ترکیه را لغو نماید.

موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه که در ژانویه 2014 به امضا رسیده، از ابتدای سال 2015 اجرایی شده است. بر اساس این موافقتنامه، ترکیه مالیات گمرکی 140 محصول کشاورزی وارداتی از ایران را کاهش داده یا حذف کرده است. ایران نیز مالیات گمرکی 125 کالای صنعتی وارداتی از ترکیه را کاهش داده است.

میزان واردات کالاهای مشمول موافقتنامه تجارت ترجیحی ترکیه از ایران در سال گذشته با رشدی 41.9 درصدی به 31.9 میلیون دلار رسید، در حالی که میزان صادرات ترکیه به ایران با رشدی 39.1 درصدی نسبت به سال قبل به یک میلیارد دلار رسید.

در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی، میزان واردات کالاهای مذکور در این موافقتنامه از ایران با رشدی 66 درصدی به 37.8 میلیون دلار رسیده، در حالی که صادرات این کالاها از ترکیه به ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 2 درصد رشد به 625.5 میلیون دلار رسیده است.

کد خبر 22217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =