اتریش، پرچم‌دار مناسبات اقتصادی اروپا با ایران

سفیر جدید اتریش در ایران و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ملاقات و پیرامون بهبود وضعیت تجاری دو کشور گفت‌و‌گو کرد

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در آغاز این دیدار اشتفان شولتز، سفیر اتریش، به موافقت‌نامه مالی اتریش با ایران و ایجاد خط اعتباری فاینانس اوبربانک برای پروژه‌های اقتصادی در کشور اشاره کرد و این موافقت‌نامه را مقدمه‌ای برای همکاری‌های مالی سایر کشورهای اروپایی با ایران دانست.

رییس اتاق تهران نیز به حضور اتریش در مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران در طول دوره تحریم‌ها اشاره داشت و گفت: پس از توافق برجام نیز شرکت‌های اتریشی جزو اولین مذاکره‌کنندگان اروپایی با بنگاه‌های ایرانی بودند.

مسعود خوانساری با بیان اینکه بخش قابل توجهی از ماشین‌آلات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی ایران از اتریش تامین می‌شود، افزود: با تلاش دولت و بخش خصوصی، پس از سال‌ها ناکامی رشد و رونق بار دیگر به اقتصاد کشور بازگشته است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های اتریشی در ایران فراهم است.

وی همچنین به تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور و شناخت بنگاه‌های دو طرف از یکدیگر اشاره کرد و گفت: در ماه آینده یک هیات اقتصادی-تجاری متشکل از فعالان اقتصادی بخش خصوصی عضو اتاق تهران برای گفت‌وگو و مذاکره با صاحبان صنایع و بنگاه‌های اتریشی راهی این کشور می‌شود.

سفیر اتریش در تهران نیز در این ملاقات با بیان اینکه پیش از قبول این مسئولیت، در وزارت خارجه اتریش مسئولیت برنامه‌ریزی برای شرکای اقتصادی ایران را برعهده داشته است، گفت: یکی از وجوه تمایز مناسبات اقتصادی ایران و اتریش، روابط دیرینه دیپلماسی میان دو کشور است که در طول دهه‌های گذشته همواره پایدار و رو به جلو بوده است.

اشتفان شولتز با اشاره به اینکه ایران در دوره پیش از تحریم‌ها جزو شرکای اصلی تجاری اتریش بود، افزود: تلاش داریم تا طی پنج سال آتی بار دیگر مناسبات تجاری دو کشور را احیا کنیم و به سطحی که قبل از تحریم‌ها بود برگردانیم. پس از آن نیز با روندی رو به رشد، شاهد توسعه هر چه بیشتر مراودات اقتصادی دو کشور باشیم.

وی همچنین از برنامه‌ریزی این کشور برای پذیرایی از رییس جمهور ایران طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: به‌رغم اجرایی شدن برجام، هنوز موانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران وجود دارد که امیدواریم طی سفر آقای روحانی و هیات همراهش به اتریش که محور آن اقتصادی است، راهکارهایی برای رفع این موانع اندیشیده شود.

سفیر اتریش در تهران در عین حال تصریح کرد که فهرستی از موانع پیش روی سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اتریشی در ایران را در اختیار دارد که برای بررسی و دستیابی به راهکارهای حل آن، در اختیار اتاق تهران قرار خواهد داد.

همچنین رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران نیز در سخنانی، اعتمادسازی در بنگاه های اتریشی برای حضور در همکاری با شرکت های ایرانی را گام نخست جهت سرمایه‌گذاری در ایران عنوان کرد. «کریستف گراب‌مایر» با اشاره به موافقت‌نامه فاینانس میان اتریش و ایران، گفت: تامین اعتبار پروژه‌های مشترک در ایران، از سوی دولت اتریش تضمین شده است.

لازم به ذکر است اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به دعوت اتاق بازرگانی وین، در آبان ماه سال جاری یک هیات تجاری به این کشور اعزام می‌کند که سرپرستی آن را علا میرمحمدصادقی، نایب‌رییس اتاق تهران، برعهده دارد.

 
کد خبر 22218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =