تولید کاله را به ۱ میلیارد دلار  در سال می رسانیم

غلامعلی سلیمانی گفت: تولیدکننده و صادرکننده های ایرانی با مشکلاتی رو به رو هستند که در قید حل آنها تولید کاله را به ۱ میلیارد دلار در سال می رسانیم.

دارنده مدال صادراتی سال گذشته و صادرکننده برتر سالهای متمادی کشور در حوزه تولید مواد غذایی در  گفتگو با اگزیم نیوز در مورد شرایط صادرات کشور گفت: صادرات کشور روز به روز در حال توسعه است و برای بیشتر کردن شتاب حرکت آن ضروری است که چالش های مسیر صادرات توسط دولت برطرف شوند.

سلیمانی که در مراسم روز ملی صادرات بارها بعنوان تولید کننده موفق و صادرکننده خبره فرآورده های لبنی کاله معرفی شده است، در ادامه گفت: همواره شاهد حمایت های سیاسی دولت از کشورهای مختلف هستیم این تعاملات باید در حوزه اقتصادی نیز تقویت شود متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم دامنه روابط خود با کشورهای دیگر را به حوزه اقتصادی بکشانیم. سوریه و عراق از جمله کشورهایی هستند که می توانند مقصد صادراتی محصولات ما باشند به شرطی که در رایزنی ها و تعاملات فی مابین مسائل اقتصادی نیز لحاظ شود. با کمال تعجب و تاسف ما در این کشورها برای صادرات به مشکلات عمده ای بر می خوریم و شاهد هستیم که این کشورها خرید عمده خود را از ترکیه و عربستان و ... انجام می دهند.

سلیمانی تاکید کرد: کشورهایی که از فعالان اقتصادی خود حمایت کرده اند شکوفایی اقتصادی را نیز تجربه کرده اند. چین و مالزی نمونه های موفقی از اجرای سیاست های حمایتی از بخش خصوصی و تولید هستند. با وجود تایید همه دنيا از این راهکار، در ایران ضعیف ترین نوع حمایت از صادرکننده گان را شاهدیم. صادرکننده ایرانی علاوه بر چالش نرخ ارز، نرخ سود بانکی و مشکلات حوزه تبادل پول در بخش حمایت های دولتی بین المللی نیز مشکل دارد.
وی ادامه داد: ایران سالانه حجم زیادی از کالای چینی در هر زمینه ای وارد می کند اما مجوز صادرات محصولات غذایی گوشتی به چین را ندارد. کشورهایی مثل مالزی و چین که اینگونه سیاست را برای واردات و صادرات خود در پیش می گیرند قطعا قصد حمایت از فعالان اقتصادی خود را دارند. ایران می بایست از این کشورها الگوبرداری کند و مسیری را در پیش بگیرد که در نهایت به سود اقتصاد کشور است.

بنیانگذار شرکت کاله اذعان داشت: علی رغم همه مشکلات و بی مهری ها به تولید و صادرات ما محصولات خود را به بسیاری از کشورها از جمله کشورهایی که برای کالای ایرانی محدودیت ایجاد کرده اند صادر می کنیم. ری اکسپورت در این شرایط راهکاری است که فعالان اقتصادی از آن بهره می گیرند. در شرایطی که وزارت امور خارجه و مسئولان مربوطه می توانند با لحاظ نمودن مسائل اقتصادی بخش عمده ای از مشکلات صادراتی ما را رفع کنند. به هرحال فعال اقتصادی به هر ترتیب که شده کار خود را ادامه می دهد اما برای توسعه و گسترش فعالیت ها راهی جز حمایت همه جانبه دولت از صادرات وجود ندارد.

سلیمانی با تاکید مضاعف براینکه ارتقا تولید ملی در گرو کوشش سیاست مداران و دولتمردان کشور است گفت: ما توانستیم تولید کاله را از 8 هزار دلار به 300 میلیون دلار برسانیم و اگر دولت بتواند شرایط لازمی که مطرح شد را فراهم کند تولید شرکت ما به یک میلیارد دلار در سال می رسد و علاوه بر شرکت کاله دیگر ذی نفعان چرخه اقتصاد هم از آن دستاورد بهره مند می شوند. تاثیر مثبت گسترش فعالیت های این شرکت و شرکتهای مشابه بر اشتغال و ارزآوری بر کسی پوشیده نیست.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست های کشور ما اقتصادی نیست  نظام اخذ مالیات بعنوان منبع درآمد درست عمل نمی کند. عدم پرداخت مالیات از سوی سازمانها و ارگانهای متعدد به بهانه های مختلف توجبح منطقی ندارد. اگر برای این معضل چاره ای اندیشیده شود. باید این واقعیت از سوی دولت پذیرفته شود که نظام مالیاتی می تواند در برنامه های اقتصادی تحول مثبت ایجاد کند و باید از رانت در این بخش به طور جدی دوری کرد.

غلامعلی سلیمانی صادرکننده برتر کشور خاطرنشان کرد: دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی تنها با تکرار سخن دیگران و استفاده شعاری کاربردی ندارد پس باید با چاره اندیشی و اقدام به  راهکار حل هر چه سریع ترمشکلات به اقتصادی دست پیدا می کنیم. با رونق تولید و صادرات زمینه اشتغال و برجسته شدن نام ایران و ایرانی با محوریت تولید کالای با کیفیت و قابل رقابت فراهم می شود و برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده لازم است همه سازمان های مرتبط با هماهنگی و با اولویت منافع ملی در مسیر رفع موانع موجود گام بردارند.

کد خبر 22223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =