پتانسیل ۲ میلیارد دلاری برای صادرات صنایع دستی

مونسان: صادرات صنایع دستی می تواند به بالای ۲ میلیارد دلار برسد، بر این اساس در حال برنامه ریزی هستیم تا با حمایت دولت و مجلس، عدد صادرات صنایع دستی را افزایش دهیم

به گزارش اگزيم نيوز، معاون رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات که از صبح امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با اشاره به این که اقتصاد برگرفته از تولید و اشتغال باید در کشور راه اندازی شود، این در حالی است که صادرات می تواند با تولید و اشتغال، مشکل بیکاری و تورم را حل کند؛ بر این اساس، صنایع دستی کشور نیز می تواند یکی از پتانسیل های صادرات غیرنفتی باشد.  

علی اصغر مونسان افزود: در ایران ۳۷۰ رشته صنایع دستی به ثبت رسیده که ۴۰۰ هزار نفر در این قالب سازماندهی شده‌اند؛ بر این اساس حدود دو برابر تعدادی که ساماندهی شده، قابلیت ساماندهی دارد و هم اکنون ۴ میلیون نفر در امر صنایع دستی، معیشت دارند.  

وی تصریح کرد: جایگاه ما در دنیا مقام سی و یکم است که متناسب با ظرفیت کشور نیست؛ البته در دولت یازدهم صنایع دستی همواره با رشد مواجه بوده و در سال گذشته میزان صادرات صنایع دستی به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است؛ اما اینکه چرا نتوانستیم متناسب با ظرفیت کشور در امر صادرات نقش ایفا کنیم، به چالش هایی همچون بالا بودن هزینه تمام شده برمی گردد؛ ضمن اینکه فقدان مشوق های صادراتی و مشکلات مرتبط با بازاریابی و تبلیغات نیز صادرات را تهدید می کند.  

مونسان گفت: صنایع دستی کشور باید تجاری سازی شود؛ چین رتبه سوم صادرات غیرنفتی دنیا را دارد و البته یکی از سه قطب مهم در حوزه صنایع دستی به شمار می‌رود.

به گفته او، تولید در مقیاس بزرگ یکی از مشکلات ایران در حوزه صنایع دستی  است که همین تولید در مقیاس بزرگ، چین را در حوزه صادرات صنایع دستی سرآمد کرده است.  

وی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی در سال ۹۵ معادل ۲۴۱ میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: صادرات صنایع دستی می تواند به بالای ۲ میلیارد دلار برسد، بر این اساس در حال برنامه ریزی هستیم تا با حمایت دولت و مجلس، عدد صادرات صنایع دستی را افزایش دهیم.  
معاون رئیس جمهور اضافه كرد: در سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی برنامه ریزی هایی برای تجاری سازی در بخش صنایع دستی انجام شده است. متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده، فقدان مشوق های صادراتی، عدم وجود بازاریابی و تبلیغات، با وجود ظرفیت های فراوان نتوانسته ایم سهم قابل توجهی از صادرات را در این بخش داشته باشیم

وي در ادامه گفت: از دیگر مشکلات صنایع دستی ما عدم توجه به ذایقه مشتری است. کاری که رقبای ما توجه ویژه به آن داشته اند. همچنين بازاریابی اهمیت ویژه ای در توسعه صادرات صنایع دستی دارد. اگر در این بخش درست عمل کنیم می توانیم به بالای 2 میلیارد دلار صادرات در این بخش برسیم.

به گفته مونسان اگر برنامه ریزی ها بر اساس این هدف باشد و حمایت های دولت را از این بخش داشته باشیم دستیابی به این رقم دور از ذهن نخواهد بود. از مزیت های مهم صنایع دستی ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری اندک است. با 30 میلیون تومان می توان یک شغل در این بخش ایجاد کرد براین اساس،  سازمان صنایع دستی، اشتغالزایی برای  70 هزار شغل در بخش صنایع دستی و 70 هزار شغل در بخش گردشگری را در دستور کار خود دارد.

معاون رئیس جمهور تصريح كرد: این تعداد شغل می تواند نقش موثری در حوزه اشتغال داشته باشد. در بخش گردشگری تا 2015 کشور ما تنها 1.7 درصد از کل صادرات کشور را داشت که با توجه به ظرفیت های موجود رقم خوبی نیست.

وي عنوان كرد: در کشورهای همسایه در حالیکه داشته هایشان قابل مقایسه با ما نیست توانسته اند سهم بسیار بالایی از صنعت گردشگری را از آن خود کنند. ایران در شاخص رقابت پذیری در بین 143 کشور رتبه 93 را دارد که عدد خوبی نیست. تاکید می کنم که این دو بخش یعنی صنایع دستی و گردشگری در توسعه اقتصادی کشور اهمیت بالایی دارد و قابلیت ایجاد شغل و درآمدزایی مناسبی دارد. از جهانگیری می خواهم این دو حوزه را  برای ایفای بهتر نقش خود در برنامه ریزی های کلان اقتصادی مد نظر قرار دهند.

 

سهم هیچ از صادرات جهان

همچنین رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی در این مراسم با تأکید بر این که کشور ما کماکان گرفتار آثار تحریم است و دولت با پذیرفتن مسوولیت در حوزه اقتصادی به نوعی ایثار کرده است. بنابراين برای بیرون آمدن از گرفتاریهای موجود بهترین راهکار رجوع به استعداد عظیم ملی است. به طور قطع با اعتماد به این سرمایه چراغ صادرات خاموش نخواهد شد.

وي ادامه داد: ضروری است که تصمیم گیری های دولتی با حضور فعالان اقتصادی انجام بگیرد. ما امروز ۰.۲۴ درصد از کل صادرات غیرنفتی دنیا را داریم که با توجه به ظرفیت هایی که داریم واقعا هیچ است.

محمدرضا انصاری افزود: اگر ايران را با مالزي مقايسه كنيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه با ريسك پذيري مي توانيم موفق شويم همان طور كه مالزی توانست اینکار را انجام دهد. ما نیز می توانیم. نباید به درصدهای اعلام شده که  با احتساب صادرات نفتی است دلخوش باشیم. مالزی استعدادهای ملی خود را کشف کرد و امروز شاهد شکوفایی اقتصاد این کشور هستیم.

انصاري اضافه كرد: نکته دیگر بحث پذیرش ریسک هاست. ما 34 میلیارد ظرفیت بالقوه در بخش خدمات فنی و مهندسی داریم. این رقم با ملاحظه ظرفیت بازارهای هدف و بودجه این کشورها پیش بینی شده و اگر بتوان روحیه ریسک وارد این بخش کنیم حتما نتیجه پیش بینی شده را خواهیم گرفت.

به گفته وي از نکته هایی که باید به آن توجه کرد مساله ضمانت نامه هاست. البته بر این موضوع واقفیم که ضمانت نامه ها گرفتار مسایل سیاسی و مشکلات بانکی است اما با این وجود می توان با توسعه روابط دو جانبه راهکاری برای آن پیدا کرد

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی اضافه كرد: باید در بدنه وزارت خانه ها این مهم نهادینه شود که می توان با کمی ریسک و حمایت از حوزه خدمات فنی و مهندسی به سطح مورد انتظار دست پیدا کرد

وي ادامه داد: متاسفانه صندوق توسعه ملی با احتیاط بیش از حد به فعالان اقتصادی تسهیلات ارائه می کند. اعتبار فروشنده باید جایگزین اعتبار خریدار شود. اعتماد به کارنامه فعالان موفق بخش خصوصی، منجر به شکوفایی صادرات خواهد شد.

انصاري اظهار كرد: ما می توانیم ظرف 5 سال به 34 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی دست پیدا کنیم.

وي افزود: بحث جایزه صادراتی برای حوزه خدمات فنی و مهندسی فرصتی فراهم کرد که 45 درصد رشد کند و سهم بیشتری از بازارهای هدف را بگیریم. قبلا با چند درصد اختلاف مناقصه های این حوزه را واگذار می کردیم و این حمایت منجر به اعتماد فعالان این بخش شد. هرچند این جوایز پرداخت نشد اما تاثیر بسیار مثبتی بر صادرات این بخش گذاشت. هرچند این جوایز پرداخت نشد و گاها شاهد ضرر فعالان این حوزه بودیم.

انصاري در ادامه گفت: متاسفانه در سال90 موضوع جوایز از دستور کار خارج شد که تصمیم خوبی نبود. اعتماد مردم به دولت یک ثروت است و شما به آن لطمه زدید.

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی تصريح كرد: مصوبه تشکیل شورای عالی خدمات فنی و مهندسی اقدام خوبی بود که امیدوارم شاهد اجرایی شدن آن باشیم. از دیگر پیشنهادات ما به صندوق توسعه ملی این است که قراردادهای این  صندوق باید از 4_5 سال به حداقل 12 سال افزایش پیدا کند تا برای خدمات فنی و مهندسی کارایی بیشتری داشته باشد.

 

 

کد خبر 22230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =