۳ چالش عمده چیگل در ۸ ماه

فرزانه دانشمند معتقد است بسیاری از چالش های موجود در حوزه تولید و تأمین کالا در ایران و در صنایع مختلف باعث شده مکان بازار چیگل در مدت ۸ ماه گذشته با چالش های غیرمرتبط با وظیفه اصلی خود درگیر شود

رئیس هیات‌مدیره شرکت همیشه پویا در گفت و گو با اگزیم نیوز با اشاره به این که چیگل در 29 بهمن ماه سال 95 افتتاح و در روز ملی صادرات 8 ماهه شد، گفت: در حوزه کشاورزی و باغی، دانش بنیان و محصولات مشتق آن مورد بی مهری فعالان اقتصادی قرار گرفته ایم.
فرزانه دانشمند افزود: تاکنون در چیگل 688 یوزر( کاربر) ثبت شده که از میان آنها 388 کاربر تامین کننده و تولیدکننده مورد تایید چیگل هستند و مابقی در حال ثبت پروفایل و عضویت خود هستند و تا این لحظه، هزار و 880 کاتالوگ از محصولات ایرانی تهیه شده است.
دانشمند خاطرنشان کرد: طی 8 ماهه اخیرشاهد بوديم که کالای ایرانی در تجارت خارجی قابلیت صادرات را دارد اما آمادگی صدور را هنوز پیدا نکرده است.
وی اضافه کرد: ایران همچنان پتانسیل صادرات محصولاتی همچون فرآورده های کشاورزی و باغی را دارد و همچنین در بحث فراورده های مواد خام معدنی و پتروشیمی ایران مزیت رقابتی خود را حفظ کرده است.
وی در ادامه  گقت: کالا های دانش بنیان و یا فناوری های نو از دیگر  حوزه هاي چالش برانگير مهم چیگل هستند که برای رفع دشواری های آن برنامه های مدونی را پیگیری می‌کنیم.
دانشمند در ادامه سخنان خود به تشریح ۳ حلقه مفقوده اصلی صادرات محصولات کشاورزی و باغی پرداخت و خاطرنشان کرد: کالا پس از اینکه از سر زمین کشاورزی و باغ تولید شد برای پس از آن هیچ برنامه ای  موجود نیست و محصول به خوبی هدایت نمی شود.
وی تصریح کرد: بسته بندی و استریلیزه کردن کالا یکی دیگر از نقاط ضعف محصولات کشاورزی برای صادرات آن است و متأسفانه تاکنون برای این قسمت از آماده سازی کالا برنامه ای تدوین نشده است.
دانشمند بیان کرد: ایده آل فروش بسیاری از زارعان عمده فروشی و صادرات به شیوه فله ای است و این معضل را می توان در زعفران، پسته و غیره مشاهده کرد لذا ۹۰ درصد از محصولات زراعی برند ندارند و متاسفانه چیگل باید در عرصه هایی ورود پیدا کند که ماموریتی در آن ندارد.
وی ادامه داد: چیگل بناست  که به عنوان یک سایت تخصصی کالای آماده را به عنوان محصول صادراتی به فروش برساند و با عرضه آن مشتری های جهانی برای اجناس بيابد  اما در 90 درصد اوقات نوع و کیفیت محصول مطلوب است اما الزامات و شرایط  صادرات را ندارد و به عبارت دیگر کالا برند، بسته بندی و استاندارد سازی سطح جهانی را ندارد و لازمه صادرات رعایت نکات مذکور در تهیه کالا است.
دانشمند با طرح این سوال که آیا ماموریت چیگل در آماده سازی محصول برای صادرات است، مطرح کرد: سایت های مشابه چیگل از جمله مکان بازار علی بابا، آمازون، ای بی و غیره چنین کاری را انجام نمی‌دهند و چیگل عهده دار چنین مأموریتی نیست و ماموریت آن در بازاریابی و معرفی اجناس ایرانی است و انجام اینگونه آماده سازی ها برای چیگل‌ تبدیل به یک چالش شده است.
دانشمند خبرداد: چیگل تقاضای روز افزونی دارد و حدود ۱۲۰ کشور بازدیدکننده از ملل مختلف را جذب خود کرده است و در بیشتر مواقع تامین کننده از نظر شکل ظاهری، محتوایی و کیفیت قادر به آماده سازی اجناس نیست و بیشتر تمرکز ما بر سازگار کردن تامین کنندخ با توجه به استاندارد های بین المللی است تا بعد از آن بتوان به مبحث صادرات آنلاین پرداخت.
وی در ادامه به مشکلات حوزه کالا های دانش بنیان پرداخت و اضافه کرد: محصولات دانش بنیان یکی از حوزه های فعالیت چیگل است و در این زمینه بر مباحث متریال های مختلف، نانو متریال ها و همچنین تجهیزات آن تمرکز کرده ایم. حتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد اگر تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان این محصولات در چیگل ثبت نام کنند هزینه عضویت یک ساله آنها را هم تا 70 درصد پرداخت خواهد کرد و ما انتظار داشتیم آنها با علاقه بیشتری به چیگل روی بیاورند اما موفق نبودیم در این زمینه اقدام مهمی انجام دهیم. دلیل آن هم این است که شرکت های دانش بنیان ما همه خیلی درگیر هستند و دقیقا توضیحی که به ما می دهند همین است که کالایشان آماده ورود به بازار جهانی نیست و در واقع قابلیت انبوه سازی ندارند. از طرفی در بسیاری اوقات ایده و محصول بسیار عالی است اما تولیدکننده نمی تواند کالا را به میزان اندک بفروشد و باید تولید انبوه کند که 90 درصد آنها می گویند سرمایه گذاری در دانش بنیان به اندازه کافی و به خوبی انجام نمی شود و منابعی مثل صندوق نو آوری و شکوفایی و منابعی که باید به سرمایه گذاری در صنایع دانش بینان برای ساخت محصول هدایت شوند به نتیجه مطلوب برای بازاریابی از طریق چیگل نرسیده اند.

به دليل تفاوت در پروتكل ها  در حوره مواد خام و کانی و معدنی و فرآورده های نفتی در این حوزه ها ورود نكرديم اما  چیگل برای این نوع منابع با درخواست های خارجی مواجه می شود. با این حال همچنان در صادرات مواد خام مزیت رقابتی داریم، اما این نقطه مقابل علاقه مندی های چیگل است، زیرا ما نمی خواهیم به سوی خام فروشی مواد برویم زیرا ارزش افزوده چندانی در کشور ایجاد نمی کند، اما جالب آن است که بازار این محصولات می تواند داغ تر باشد و ما در حال  تصمیم گیری در اينباره هستيم كه با چه سزح و حدودي به اين بازارها  ورود پیدا کنیم.

 

کد خبر 22243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =