عدم لحاظ آمار واردات غيررسمي در محاسبات اقتصادي

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از صدا و سيما، محمد لاهوتی با بیان اینکه مثبت بودن تراز تجاری ما در سال گذشته واقعی نبوده است، گفت: پارسال محدودیت واردات داشتیم.
وی ادامه داد : کشوری هستیم که تا رسیدن به استانداردهای واقعی خود در سهم جهانی حداقل 3 تا 4 برابر باید رشد تجارت خارجی داشته باشیم که هنوز تحقق نیافته است.
لاهوتی افزود : زمانی که می خواهیم تراز تجاری کشور را محاسبه کنیم ، آمار واردات غیر رسمی را لحاظ نمی کنیم و تراز تجاری کشور به درستی اعلام نشود.
رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه با مروری بر گذشته و توجه به عملکرد حال می توان آینده را ساخت، گفت : با نگاهی به اواخر دهه های 70 و 80 به راحتی در می یابیم که تنها صادر کننده نفت خام بودیم و صادرات ما در این حوزه 7 میلیارد تومان بود اما سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 این میزان را به 43 تا 48 میلیارد دلار افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه صنایع پتروشیمی 50 درصد سبد صادرات ما را در بر می گیرد، افزود : افزایش صادرات در مقایسه با دهه های گذشته ارزشمند است اما انتظار می رود با حمایت از صنایع پایین دستی که از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است ، شرایط را برای مثبت شدن تراز تجاری واقعی کشور آماده کنیم.
لاهوتی تاکید کرد : مشکلات مربوط به ناوگان حمل و نقل ریلی هنگام مراوده با کشورهای همسایه و نیز فاصله زیاد تولیدات داخلی ما با استانداردهای جهانی برغم در اختیار قرار داشتن انرژی های ارزان برای واحدهای تولیدی، مشکلاتی را در عرصه تولید کشور ایجاد کرده است که انتظار می رود این معضلات هر چه سریعتر رفع شود.

کد خبر 22254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =