رشد ۲ برابري واردات برنج در نيمه نخست امسال

آمار گمرک نشان می‌دهد که میزان واردات برنج در نیمه نخست سال جاری بیش از یک میلیون تن بوده است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از ايسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی شش ماهه کشور، برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده حتی صیقلی یا براق شده با کد تعرفه ۱۰۰۶۳۰۰۰ مهم ترین محصول وارداتی به کشور بوده و در صدر جدول اقلام عمده وارداتی به ایران قرار گرفته است.

این در حالی است که واردات برنج هر ساله در فصل برداشت به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی ممنوع می‌شود و در حال حاضر نیز از ابتدای شهریورماه واردات این محصول به دستور وزارت جهاد کشاورزی ممنوع شده است.

اما بر اساس آمار گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۵۴ هزار تن برنج به ارزش حدود ۹۹۶ میلیون دلار به کشور وارد شده است که این واردات بیش از شش درصد از وزن و چهار درصد از ارزش کل واردات را در این مدت به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر واردات برنج در این مدت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۶ درصدی از لحاظ وزنی و ۱۰۸ درصدی از لحاظ ارزش دلاری داشته است.

بر اساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سال گذشته، ۵۶۵ هزار تن برنج به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار به ایران وارد شده بود.

این در حالی است  که سید راضی نوری – عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی – صحبت از واردات بیش از یک میلیون و ۸۰۰ تن برنج به کشور کرده و گفته است که در صورت صحت این موضوع، ظلم در حق تولید داخلی و خیانتی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

وی با بیان این که کل مصرف سالانه برنج کشور، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، اظهار کرده است که در صورتی که یک میلیون و ۸۰۰ تن برنج از طریق مبادی رسمی به کشور وارد شده باشد، بسیار نگران کننده است.

با این حال آمار گمرک نشان می‌دهد که حجم برنج وارد شده به کشور از مبادی رسمی و قانونی در شش ماهه نخست سال جاری برابر یک میلیون و ۵۴ هزار تن است.

کد خبر 22273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =