سهم ۹۰ درصدي وزارت نيرو در صادرات خدمات فني مهندسي

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: ۹۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی در دست وزارت نیرو است که ۸۰ درصد آن مربوط به صنعت برق می‌شود

آرش کردی با اشاره به اینکه صادرات صنعت برق به دو بخش تقسیم می شود افزود: بخش اول مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی و بخش دوم مربوط به صادرات برق است که در سال های اخیر وزارت نیرو رکورد دار صادرات خدمات فنی و مهندسی است.
وی تاکید کرد: بیش از 50 درصد تولید برق کشور در دست بخش خصوصی است و علاوه بر آن سرویس و نگهداری، ایجاد شبکه های جدید، صددرصد تولید تجهیزات برق، و بسیاری از کارهای ریز صنعت برق در دست بخش خصوصی قرار دارد.
مدیر عامل شرکت توانیر در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی از صادر نکردن مستقیم برق و نبود آنها در مذاکرات با هیئت های خارجی گله مند است تصریح کرد: اینها ایده آل بخش خصوصی است که به آنها ارج می نهیم و خواسته ما این است که بخش خصوصی بازارهای کشورهای منطقه را فتح کنند و به دولت اتکا نداشته باشند.
کردی اضافه کرد: خواسته ما این است که بخش خصوصی خودشان را به بازارهای منطقه معرفی کنند و دولت هم مانع آنها نیست اگر بخواهند کار پیمانکاری را شروع کنند و حتی از آنها حمایت هم می کند.
وی در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی معتقد است به دلیل نبود دیپلماسی حمایتی از بخش خصوصی شرکت های خصوصی ایرانی حتی در برخی از مناقصه ها برنده می شوند اما به دلیل نبود حمایت لازم طرح به نفرات دوم یا سوم مناقصه داده می شود و به راحتی شرکت های ایرانی کنار گذاشته می شوند گفت: این نکته ربطی به وزارت نیرو ندارد اگر بخواهند در کشوری حضور یابند و رزومه ای از ما بخواهند یا تاییده ایی لازم داشته باشند کاملا حمایت می کنیم.
مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه برای موفقیت در صادرات غیر نفتی باید از صادرات نفتی خلاص شویم افزود: شرکت های خصوصی باید با فرهنگ کار اقتصادی جدید، صادرات خدمات فنی و مهندسی و صادرات کالاهای غیر نفتی بیشتر آشنا شوند.
کردی تاکید کرد: پیگیری مشکلات شرکت های ایرانی در مناقصات مربوط به وزارت خارجه است و نمایندگی ها و سفارتخانه ها باید موضوع را پیگیری کنند اما مواردی که شرکت های خصوصی لازم می دانند تا وزارت نیرو اقداماتی انجام دهد تلاش می کنیم با وزارت خارجه هماهنگی لازم را انجام دهیم.

اقتصاد انرژی ما مبتنی بر یارانه است

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: مهمترین چالش شدت مصرف انرژی در کشور ما این است که اقتصاد انرژی مبتنی بر یارانه است.
آرش کردی در ادامه ی این  مصاحبه اختصاصی با اشاره به اینکه کشورهایی آزاد سازی قیمت انرژی را در پیش گرفتند افزود:منطق اقتصادی در شدت مصرف انرژی وجود دارد یعنی اگر به دنبال وسایلی که موجب کاهش شدت انرژی می شود باشیم حتما بازخورد سرمایه ای و منفعتی داریم و تا این کار را نکنیم شدت انرژی کاهش پیدا نمی کند.
وی گفت: از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز باید استانداردهای مشخص شده را رعایت کنند و نکته مهم تر دریافت قیمت تمام شده انرژی از مشترکان است که موجب کاهش شدت مصرف انرژی می شود.
مدیرعامل شرکت توانیر در زمینه پرداخت بدهی عراق بابت خرید برق از ایران افزود: مشکل تا حد زیادی حل شده و امکان ارتباط بانکی در حال فراهم شدن است به دنبال این هستیم که مسائل بانکی و ال سی را حل، تا بتوانیم طلب خود را از عراق دریافت کنیم.

 

منبع: صدا و سيما

کد خبر 22276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =