ظرفیت‌های صادراتی ایران در قلب اروپا تشریح شد

همایش تخصصی ایران کامودیتی۲۰۱۷ با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت‌های ایرانی و خارجی فعال یا علاقه مند به آغاز مراودات تجاری با ایران صبح روز سه شنبه دوم آبان ماه ۱۳۹۶ در شهر ژنو سوئیس آغاز به کار نمود

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت، همایش تخصصی ایران کامودیتی۲۰۱۷ با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت‌های ایرانی و خارجی فعال یا علاقه مند به آغاز مراودات تجاری با  ایران صبح روز سه شنبه دوم آبان ماه  ۱۳۹۶ در شهر ژنو سوئیس آغاز به کار نمود. مدیرکل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران، که به منظور معرفی ظرفیت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در این همایش شرکت کرده بود با اشاره به اینکه بازار کامودیتی در ایران عمدتاً متمرکز بر سه بخش محصولات نفت و پتروشیمی، مواد معدنی و محصولات کشاورزی و غلات است، گفت: از شرایط کلی این بازار باید به نقاط قوت و ضعف تجارت در این بخش، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و نقش بخش خصوصی در این فعالیت‌ها توجه کرد.

کمالی اردکانی اظهار داشت: در بخش پتروشیمی 30% صادرات کشور و 50 میلیون تن تولید (24% تولید منطقه خاورمیانه و 4/2 درصد تولید جهانی) به این محصولات اختصاص دارد، که نشان از اهمیت اساسی  بخش پتروشیمی در اقتصاد کشور است و عمده تولیدات این بخش متمرکز بر محصولات شیمیایی، آروماتیک، پلیمرها و کود و سموم شیمیایی است که فضای بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش پایین‌دستی این صنعت نظیر محصولات شیمیایی اصلی، رنگ‌ها، محصولات دارویی، پلاستیک‌ها و شوینده‌ها وجود دارد.

مدیر کل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی در خصوص مهمترین ویژگی‌های این بخش برای سرمایه‌گذاران خارجی افزود: عرضۀ اجباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا به منظور افزایش شفافیت در قیمت‌گذاری، ترویج خصوصی‌سازی، معافیت‌های ده سالۀ مالیاتی به مجتمع‌های پتروشیمی، اختصاص وام‌های بانکی به صنایع پایین‌دستی و ایجاد مناطق ویژۀ تولید و صادرات محصولات پتروشیمی از جذابیت‌های آن محسوب می‌شود.

کمالی اردکانی با تأکید بر اینکه بخش معدن، 1.2 درصد ازGDP   (صنایع معدنی  5% GDP ) کشور را در بر می‌گیرد، ایران را پانزدهمین کشور غنی در زمینۀ ذخایر معدنی با حدود 68 مادۀ معدنی متنوع دانست که ارزشی معادل 700 میلیارد دلار را در بر دارد و همچنین از دسترسی به انرژی ارزان، قیمت مناسب نیروی کار، اتصال به بازارهای بزرگ منطقه، زیرساخت مناسب، معافیت مالیاتی در مناطق آزاد، امنیت حاکم بر کشور و در مجموع هزینۀ تولید مناسب، به عنوان مهمترین جذابیت‌های فعالیت در بخش معدن ایران نام برد.

وی خاطرنشان کرد در ایران حدود شش هزار معدن فعال وجود دارد که بر اساس آخرین آمار منتشر شده عمدتاً در اختیار بخش خصوصی است. در برنامۀ ششم توسعه این بخش باید سالانه رشد 8/8 درصدی داشته باشد که برای رسیدن به این میزان رشد، بخش معدن کشور، مانند فولاد، آلومینیوم، روی،  مس، طلا وذغال سنگ و دیگر بخش‌ها نیازمند حداقل 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است.

 کمالی اردکانی در بخش پایانی سخنان خود با تبیین اهمیت بخش کشاورزی گفت: ایران با تولید سالانه حدود 120 میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی، 17 میلیون تن واردات و حدود 6 میلیون تن صادرات،  ایران را اولین تولیدکنندۀ زعفران، زرشک و انار و همچنین سومین تولیدکنندۀ خرما و کشمش است. تولید 11.5میلیون تن گندم، 1.1 میلیون تن ذرت، 2.3 میلیون تن برنج، 3.2 میلیون تن جو در سال گذشته توسط بخش خصوصی به‌ عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده، حاکی از حضور توانمند بخش خصوصی در عرضۀ محصولات کشاورزی در اقتصاد ایران است.

گفتنی است، عمده‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شامل نوسازی زیرساخت تولید، توسعه فراوری و تولید گیاهان دارویی، مکانیزاسیون کشاورزی، تکمیل زنجیرۀ عرضۀ محصولات کشاورزی و انتقال تکنولوژی‌های جدید است.

کد خبر 22296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =