رشد ۶۰ درصدی سرانه مصرف فولاد تا ۱۴۰۴

کرباسیان: تلاش می کنیم سرانه مصرف فولاد را از حدود ۲۲۰ کیلوگرم فعلی به ۳۵۰ کیلوگرم برسانیم و هم به سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا و خاص پیش برویم

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه تولید 55 میلیون تن فولاد در دسترس است، گفت: باید به سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا رویم. مهدی کرباسیان گفت: نقشه خوبی برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد در دستور کار دولت و وزارتخانه قرار داده شده و حرکت مناسبی نیز اتفاق افتاده است.
وی افزود : خوشبختانه با وجود ذخایر سنگ آهن و گاز، می توانیم به این هدف دست یابیم.
کرباسیان ادامه داد: با نظر آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ستاد زنجیره فولاد تشکیل شد تا هم طرح های نیمه تمام و هم طرح های جدید مورد حمایت قرار گیرد و به جایگاه مناسبی در صنعت فولاد دست یابیم.
کرباسیان گفت: تلاش می کنیم سرانه مصرف فولاد را از حدود 220 کیلوگرم فعلی به 350 کیلوگرم برسانیم و هم به سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا و خاص پیش برویم.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در دولت یازدهم تصریح کرد: ظرفیت تولید کنسانتره 30 درصد (44 میلیون تن)، گندله 23 درصد (32 میلیون تن)، آهن اسفنجی 11 درصد (25 میلیون تن) و فولاد خام 30 درصد (30 میلیون تن ) افزایش یافته است.
وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که در بکارگیری ظرفیت های کشور، از فناوری های روز استفاده کنیم.
کرباسیان با بیان اینکه در حوزه اکتشاف باید ذخایر ناشناخته را کشف کنیم، گفت: تا قبل از دولت یازدهم، در این حوزه کم کار شده بود و از سال 93، برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی را شروع کردیم و الان به 400 محدوده امید بخش رسیده ایم.
این اقدام تنها در معادن روباز اتفاق افتاده و در معادن عمیق هنوز اکتشافی صورت نگرفته است ، البته فناوری آن را هم نداشته ایم.
وی ادامه داد: اکنون 1500 متر حفاری عمیق صورت گرفته و حدود 3 میلیارد تن ذخیره قطعی افزوده شده است. الان در دنیا ذخایر معادن کاهش یافته به طوری که به سمت اکتشاف اقیانوس ها رفته اند. این در حالی است که کشور ما و برخی کشورهای اطراف هنوز بکر هستند و جای کار وسیع دارند.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه دستیابی به نرخ رشد توسعه 8 درصدی، کار بسیار مشکلی است، گفت: اگر به سمت حمایت از پژوهش و دانش بنیان کردن علوم نرویم ، کشور نمی تواند رشد و توسعه مناسب را کسب کند. در حال حاضر دانشگاه ها با بودجه دولتی کار می کنند که این هم مشکل است.
وی ادامه داد : در کشورهای پیشرفته، دانشگاه ها هیچ پولی از دولت دریافت نمی کنند و خود از دولت پروژه می گیرند و درآمدزایی می کنند.
کرباسیان با بیان اینکه از نظر ساختاری در دولت، دانشگاه و بخش خصوصی مشکل داریم، گفت: اگر تفکرات موجود را اصلاح نکنیم و 3 درصد بودجه پژوهش به سمت صحیح پیش نرود، توسعه سریع اتفاق نمی افتد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: برگزاری کنفرانس ها یک گام به جلو است چرا که دانشگاهیان و فعالات صنعت فولاد حرف یکدیگر را درک می کنند و به سرعت آن را اصلاح می کنند.
وی افزود : فناوری پِرِد برای تولید آهن اسفنجی به عنوان شاهکار صنعت فولاد ایران ، نشان دهنده این است که خودباوری و علم با تمرین نتیجه می دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 طرح پرد در حال تولید است و طرح نی ریز نیز در آذر به تولید می رسد.
کرباسیان با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشور دچار اشکال اساسی است و نمونه آن خصوصی سازی شرکت در اراک است ، گفت : بخش خصوصی گرفتار مسائل بانکی است و ورود و خروج سرمایه در کشور با مشکل مواجه است.
وی افزود: سازمان های توسعه ای مثل ایمیدرو و ایدرو باید خطرپذیر باشند تا توسعه ایجاد کنند. این در حالی است که در دولت های قبل، ایمیدرو را به اسم خصوصی سازی رد دیون کردند و تهی از سرمایه شد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت : کوچک سازی شرکت ها لطمه زد در حالی که باید به سمت ایجاد شرکت های بزرگ برویم تا توان حمایت داشته باشند. ادغام شرکت های فولاد سازی باید در اولویت باشد.

کد خبر 22320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =