منطقه آزاد اروند ویزا را برای اتباع خارجی حذف کرد

اسماعیل زمانی ضمن پیش‌بینی اینکه در اربعین حسینی پیش رو حدود یک میلیون نفر از مرز شلمچه به کربلا سفر کنند، از صدور مجوز ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند بدون نیاز به ویزا پس از اربعین حسینی (ع) خبر داد

به گزارش اگزيم نيوز، اسماعیل زمانی در نشستی خبری تحت عنوان اطلاع‌رسانی در خصوص خدمات ضروری به زائرین اربعین حسینی در مرز شلمچه که عصر امروز در محل ساختمان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرز شلمچه عبور کرده و به کربلا رفته‌اند، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون نفر از مرز شلمچه عبور کنند و برای زیارت به کربلا مشرف شوند.

وی با اشاره به اینکه اربعین جزو ایام ویژه به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که بدین منظور صورت می‌گیرد، تامین زیرساخت‌ها برای زوار اربعین است چرا که از کشورهای همجوار مختلف از طریق ایران زوار به کربلا مشرف می‌شوند و یکی از گذرگاه‌های ویژه در ای ناربطه مرز شلمچه است که در سه سال اخیر از روان‌ترین و راحت‌ترین تردد زوار به حساب می‌آید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اعلام اینکه سالانه ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه جهت تامین زیرساخت‌ها برای تسهیل تردد در ایام اربعین مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: تاکنون و در سال جاری سه میلیارد تومان هزینه در عراق و حدود ۱۳ میلیارد تومان هزینه در خاک ایران مدنظر قرار گرفته است.

زمانی همچنین در خصوص شرایط تامین امنیت برای زوار در مرز شلمچه تصریح کرد: هر ساله امنیت خوبی در مرز شلمچه برقرار است و امسال نیز تدارک خوبی نیز در این رابطه دیده شده و برنامه‌های موثری جهت جلوگیری از تنش‌های احتمالی به عمل خواهد آمد. هر چند که شاید نگرانی بیشتری به دلیل وجود عوامل تروریستی پراکنده وجود داشته باشد اما طبیعتا هوشیاری نیروهای امنیتی در این رابطه بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: زوار باید بدانند که عراقی‌ها در مسیر برگشت مواکب خود را جمع‌آوری می‌کنند و طبق سنت عادت ندارند که در مسیر برگشت فعالیتی انجام دهند اما خود ما در داخل ایران مواکب خود را به سمت چپ جاده انتقال می‌دهیم تا امکانات برای زوار فراهم شود و بتوانند به کشور بازگردند.

وی همچنین در خصوص پوشش‌های ارتباطی مخابراتی لازم در خاک عراق عنوان کرد: پوشش همراه اول و ایرانسل کاملا برقرار است و شرکت‌های مخابراتی همکاری خوبی را در این راستا مدنظر قرار داده‌اند و امسال ارتباطات و امکانات مناسبی برقرار شده است و بعید می‌دانیم که مشکل ارتباطی خاصی پیش آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر فعالیت گمرک در منطقه آزاد اروند تصریح کرد: طبق قانون باید گمرک در مبادی ورودی و خروجی اروند مستقر باشد و باید بدانیم این مسئله در برهه‌ای از زمان به عنوان یک چالش مطرح بود اما در نهایت کارگروهی تشکیل و گمرک در مبادی خروجی هم مستقر شد. در حال حاضر نیز گیت‌های موقت در حال فعالیت هستند و گیت‌های دائمی نیز در حال ساختند و به زودی نیز گمرک در گیت‌های دائمی مستقر می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش در صدور مجوز جهت وجود اتباع خارجی بدون نیاز به ویزا به منطقه آزاد اروند بعد از ایام اربعین حسینی علیه السلام خبر داد و گفت: پس از اربعین اتباع خارجی می‌توانند بدون ویزا وارد منطقه آزاد اروند شوند و این مسئله برای اتباع عراقی ویژه‌تر خواهد بود. چرا که بصره با جمعیت حدود پنج میلیون نفری در مجاورت اروند قرار دارد و اتباع حتی می‌توانند از مسیر زمینی نیز خود را به اروند برسانند.

وی همچنین در مورد  جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی جهت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: به دلیل ظرفیت‌های خاص منطقه اروند توجه سرمایه‌گذاران خارجی به منطقه جلب شده است و در حال حضر نیز حدود ۱۲ سرمایه‌گذار عراقی برای صادرات محصولات خود در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌اند و باید تاکید کرد که پس از برجام اقبال سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف برای ورود به منطقه بیشتر شده که امیدواریم بتوانیم ظرفیت‌ها و بسترهای لازم را در این راستا فراهم کنیم.

وی در پایان به موقعیت استراتژیک منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: اروند به لحاظ استراتژیکی شرایط خاصی دارد و در زمین متصل به سرزمین اصلی محسوب می‌شود و در مجاورت کشورهای مهمی قرار گرفته است. علاوه بر این باید خاطرنشان کرد که ما در حوزه مرکزی نفتی خاورمیانه قرار گرفته‌ایم و این حوزه نفتی شامل کشورهای ایران، عراق، کویت و عربستان سعودی می‌شود.

کد خبر 22323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =