مبادلات ۲۳۰ ميليون دلاري ايران و پاكستان

والی محمد گفت: حجم مبادلات اقتصادی ۲ کشور با یکدیگر ۲۳۰ میلیون دلار در سال است که از این مبلغ ۴۴ میلیون دلار محصول را پاکستان و ۱۸۶ میلیون دلار را ایران صادر می کند

رئیس اتاق مشترک صنعت و بازرگانی ایران و پاکستان گفت: حجم مبادلات اقتصادی ۲ کشور با یکدیگر ۲۳۰ میلیون دلار در سال است که از این مبلغ ۴۴ میلیون دلار محصول را پاکستان و ۱۸۶ میلیون دلار را ایران صادر می کند. والی محمد روز شنبه در دیدار با هیات رئیسه اتاق اصناف مشهد افزود: واردات پاکستان از ایران شامل 58 میلیون دلار سوختهای معدنی و نفت، 21 میلیون دلار آهن و فولاد، 13 میلیون دلار پوست خام و 9 میلیون دلار تجهیزات الکترونیکی است. 
وی اظهار کرد: صادرات پاکستان به ایران هم شامل حدود 23 میلیون دلار کاغذ، پنج میلیون دلار غلات، پنج میلیون دلار گوشت، یک میلیون دلار ماشین آلات، یک میلیون دلار مواد پلاستیکی و یک میلیون دلار شکر است. 
وی گفت: پاکستان تبدیل به منطقه ای جذاب برای جذب سرمایه گذار شده و امکانات خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد. 
والی محمد افزود: حجم تجارت بین پاکستان و ایران به طور قطع در حوزه منسوجات، نفت و گاز و انرژی، کشاورزی و میوه تازه افزایش خواهد یافت. 
پاکستان با همراهی چین در حال ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (معروف به CPEC) است که یکی از بزرگترین پروژه‌ های اقتصادی دنیاست. 
کشور چین در این کریدور 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و این کریدور مسیر چین به اقیانوس هند را باز و منطقه‌ زینجیانگ در غرب چین را به بندر گوادر متصل می‌ کند و شامل مسیرهای ریلی، اتوبان، نیروگاه ‌های برق و مناطق ویژه‌ی اقتصادی است. 
انتظار می‌ رود 'سیپک' بتواند شاخص تولید ناخالص داخلی پاکستان را به 7.5 درصد برساند و 2 میلیون شغل در این کشور ایجاد کند. 
در این نشست یک فعال بخش خصوصی اقتصاد ایران نیز گفت: بین صادرات و واردات از پاکستان به ایران عدم تعادل به چشم می خورد که البته غیر واقعی است. 
محمد رضا توکلی زاده افزود: بخشی از تجارت بین 2 کشور از کانالهای غیر معمول انجام می شود که خود را در آمار واردات و صادرات نشان نمی دهد در حالی که آمار واردات ایران از پاکستان بیشتر از آماری است که ارائه می شود. 
وی اظهار کرد: انتظار این است که 2 طرف ایرانی و پاکستانی تلاش خود را برای قانونی کردن واردات انجام دهند که در این صورت بهره مندی 2 کشور از روابط اقتصادی فراوان خواهد بود. 

کد خبر 22324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =