مانع بلند تجارت ۳۰ ميليارد دلاري ايران - تركيه

رئیس اتاق بازرگانی شهر وان ترکیه گفت: مشکلات مرزی و شرایط گمرکی در مرزهای ایران و ترکیه، مهمترین مانع رسیدن ۲ کشور به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است و این موانع با نگاه مثبت مسئولان ۲ کشور برطرف می شود

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از ایرنا، نجدت تقوا /najdet tavga/ روز شنبه در اجلاس تجاری اعضای اتاق بازرگانی وان و ارومیه که در ارومیه برگزار شد، افزود: ایران و ترکیه تجارت 30 میلیارد دلاری بین 2 کشور را تا سال 2023 میلادی هدفگذاری کرده اند اما برای رسیدن به این هدف باید همه ساز و کارها به کار گرفته شود. 
وی درخصوص مشکلات رسیدن به این هدفگذاری اظهارکرد: فراهم نبودن زمینه استفاده از راه آهن برای حمل مسافر بین 2 کشور، سخت بودن تردد شهروندان 2 کشور به ویژه مرزنشینان، شایسته نبودن قوانین گمرک 2 کشور، بوروکراسی گمرکی، 24 ساعته نبودن فعالیت گمرک ها و عوارض بسیار زیاد برخی کالاها در گمرک ازجمله این مشکلات است. 
وی افزود: از مهمترین مشکلات اقتصادی بین 2 کشور نبود شعبه های بانکی متقابل در استان های مرزی است که این امر نیز مانعی در راه تقویت ارتباطات اقتصادی به شمار می رود. 
رئیس اتاق بازرگانی شهر وان ترکیه با بیان اینکه همسایگی ایران و ترکیه بسیار قدیمی بوده و قرن ها در امنیت کامل استمرار داشته است، بیان کرد: می توان از این ظرفیت برای توسعه تجارت بهره برد. 
'تقوا' اظهار امیدواری کرد که این دیدار 2 جانبه با حضور 32 نفر از تجار و بازرگانان ترکیه و تجار و فعالان اقتصادی ارومیه بتواند زمینه ساز حل مشکلات و کاهش موانع بین 2 کشور و 2 منطقه مرزی باشد. 
حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در این اجلاس با تاکید بر اینکه با فعالیت دولت دکتر روحانی، روابط بین المللی ایران گسترش زیادی پیدا کرده است، گفت: با وجود افزایش همکاری های اقتصادی بین ایران و کشورهای اروپایی، این ارتباط بین ایران و ترکیه بسیار کم است و باید زمینه ارتقای آن با همکاری بخش های دولتی و خصوصی فراهم شود. 
وی هدفگذاری 2 کشور برای تجارت 30 میلیارد دلاری را یادآوری کرد و افزود: با این رقم، سهم هر فرد ایرانی و ترکیه ای از تجارت 2 جانبه تنها 200 دلار در سال بوده که رقم کمی است و می توان آن را تحقق بخشید. 
وی پیشنهاد کرد که استانداران آذربایجان غربی و وان در سریع ترین زمان ممکن جلسه ای مشترک برگزار کنند تا زمینه ارتقای همکاری ها فراهم شود. 
در این دیدار، فعالان اقتصادی و تجاری 2 طرف به بیان مشکلات توسعه تجاری پرداختند؛ آذربایجان غربی تنها استان مرزی ایران با ترکیه است و 550کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد. 
از این میزان، 300 کیلومتر مرز مشترک استان های آذربایجان غربی و وان ترکیه است. 

کد خبر 22325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =