کاهش هزینه های بانکی در پی کاهش نرخ سود

کاهش نرخ سود سپرده ها به شبکه بانکی کمک می کند و باعث کاهش هزینه های بانکها شده است و استمرار آن تا مرز منطقی شدن نرخ سود در مقایسه با بازدهی سایر بازارها و نرخ تورم باید در دستور کار قرار بگیرد

مریم خورشیدی- مدیرعامل بانک پارسیان در گفت و گو با اگزیم نیوز پیرامون تاثیر کاهش نرخ سود بر فعالیت شبکه بانکی و مسائل پیرامون آن گفت: کاهش نرخ سود سپرده ها به شبکه بانکی کمک می کند. در واقع این اقدام باعث کاهش هزینه های بانکها شده است و استمرار آن تا مرز منطقی شدن نرخ سود در مقایسه با بازدهی سایر بازارها و نرخ تورم باید در دستور کار قرار بگیرد همچنین بررسی ذی نفعان درگیر در این موضوع نیز دارای اهمیت است.

 کوروش پرویزیان افزود: ترازنامه بانک ها با کاهش هزینه های مربوط به بانکها وضع بهتری پیدا می کند. سیاست کاهش نرخ سود آثار کاهش هزینه ای را در مقطع کنونی برای بانک ها در پی دارد و نه تنها مشکلی برای افزایش سرمایه بانکها ایجاد نمی کند بلکه ترازنامه بانکها با کاهش هزینه های مربوط به سپرده ها وضع بهتری پیدا می کند.

وی گفت: نمی توان ارتباط عمیقی بین کاهش نرخ سود بانکی و افزایش سرمایه بانکها یافت. البته اگر ترازنامه بانک ها مثبت بشود، رغبت سهامداران برای افزایش سرمایه سرمایه در بانک ها بیشتر می شود

 بخش عمده ای از موضوع اصلاح ترازنامه بانکها که از اولویت های سیاستگذاران و  سیستم بانکی تصمیم گیران مرتبط هست، موضوع واسطه گری وجوه و کاهش هزینه واسطه گری آن است. کاهش هزینه های این بخش طبیعتا آثار مثبتی روی ترازنامه بانکها دارد و امیدواری ما این است که این روند تداوم داشته باشد تا شاهد نوسان و شوک در بازار ایجاد نباشیم که پیرو آن، بانکها مجبور به در پیش گرفتن رویه متفاوتی شوند.

پرویزیان در مورد میزان پایبندی بانکها به دستورالعمل های کاهش نرخ سود بانکی گفت: خوشبختانه در دوره جدید ابلاغ دستورالعمل های کاهش نرخ سود بانکی تعداد قابل توجهی از بانک ها پایبند به بخش نامه های بانک مرکزی بوده اند. می توان گفت اغلب بانکها دستورالعمل ها را رعایت می کنند و شرایط بسیار بهتر از قبل است.

 وی در ادامه گفت:  فشار نقدینگی بانکها از چند ماه قبل کمتر شده و بانکها دسترسی بهتری به منابع برای جبران برخی شکاف های موردی دارند.

مدیرعامل بانک پارسیان اذعان داشت بانک مرکزی نیز دخالت و حضور خوبی در بازار دارد. حوزه اعتباری بانک مرکزی به کمک بخش های دیگر به خوبی شرایط را رصد می کند و به بهبود شرایط کمک می کنند.

پرویزیان در مورد ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز گفت: ساماندهی موسسات مالی یکی از موضوعات جدی و مهم در برنامه های بانک مرکزی است که به آرامش بازار کمک شایانی خواهد کرد. برقراری نظم پولی در کشور به بازار کمک خواهد کرد تا آرامش را برقرار کند. امیدواریم با نظارت دقیق بانک مرکزی و همکاری شبکه بانکی این آرامش تداوم پیدا کند تا بتوان برنامه ریزی های بلند مدت را در شبکه بانکی در دستور کار قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: بحث مهمی که در این دوره مطرح شده موضوع اصلاحات قانونی در شبکه بانکی، اصلاح قانون بانک مرکزی است که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی است.

 کوروش پرویزیان در مورد حرکت 50 هزار میلیارد تومان از منابع به سمت بخش تولید و نقش بانکها در تامین این منابع گفت:  سال گذشته سیستم بانکی تجربه خوبی را در تامین سرمایه در گردش بنگاهها داشت. بانکها طبق بخشنامه ای که در مورد حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط و درخواست برای تامین سرمایه درگردش این بنگاهها، عملکرد خوب و فراتر از انتظار و حدود مقرر را از خود نشان داد.

به گفته پرویزیان بانک مرکزی با توجه به عملکرد مثبت و فراتر از انتظار سال پیش شبکه بانکی، این رقم را بالا برده است و قرار است از منابع در اختیار بانکها و نیز کمک دستگاههای نظارتی که حدود و مقررات ارائه خواهد شد، سرمایه در گردش در اختیار بنگاههای کوچک و متوسط قرار بگیرد تا شاهد رونق کسب و کار بنگاه های کوچک و متوسط باشیم. امیدواریم با  اتخاذ و اجرایی شدن کامل این تصمیم حمایتی دولت، این بنگاه ها از منابع ارزان تری برخوردار شوند تا  تولید رقابت پذیر داشته باشند.

 

 

کد خبر 22328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =