پیش بینی کف های جدید قیمتی برای ارز

بازار ارز همچنان بالاتر از ۴ هزار تومان است. آیا کف سازی های جدیدی برای ارز در پیش است؟

بررسی بازار ارز نشان می دهد تمایل حرکتی این بازار به سمت قیمت های بالای 4 هزار تومان به قوت خود باقی است. امروز تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت دلار در بازار تهران به 4 هزار و 60 تومان رسید و به این ترتیب قیمت این ارز معتبر بین المللی در از نیمه مهر ماه در کانال بالای 4 هزار تومان باقی مانده است.

کارشناسان معتقدند قیمت ارز در حال حاضر کف سازی مهمی را صورت داده و احتمالا در میان مدت دست به ایجاد کانال های جدید هم بزند. برخی کارشناسان حوزه اقتصادی می گویند بانک مرکزی مانع از رشد شتابان قیمت دلار می شود و اگر چنین نبود قطعا بهای دلار از 4 هزار و 200 تومان نیز می گذرد؛ رقمی که بعید نیست کف قیمتی جدید برای دلار تا پایان سال باشد.

در این بین بررسی ها نشان می دهند قیمت دلار در مسیری همراستا با دلار جهانی در حرکت است. بهای دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی در حال رشد است. این مسأله یکی از عوامل حمایت کننده بنیادین برای قیمت دلار است. در این بین موضوع دیگر جو روانی حاکم بر بازار در هفته های گذشته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر به خاطر مدیریت بانک مرکزی روی بازار ارز این جو متعادل شده است.

به عقیده اقتصاددانان در حال حاضر بازار ارز به دلیل کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند به محلی برای فرار سرمایه ها و تجمیع در آن تبدیل شود اما در هر صورت این بازار با مقاومت هایی نیز روبرو است به عنوان مثال تزریق به موقع ارز به بازار مانع از حرکت ستابان می شود هرچند که در بلندمدت میل به رشد قیمتی به صورت آرام به قوت خود باقی است. در این بین باید گفت بانک مرکزی در هدایت هیجانات بازار و مهار آن بسیار مناسب و به جا عمل کرده است. در حال حاضر به دلیل فشارهایی که ترامپ بر سر تحریم مجدد ایران ایجاد کرده می توانست حرکت بازار ارز را تشدید کند. ولی اینگونه نشد.

به گزارش اگزیم نیوز اما در شرایط کنونی صادرکنندگان معتقدند باید بهای دلار بیش از این افزایش یابد. به عقیده آنها با توجه به این نکته که دولت یازدهم در شرایطی که قیمت دلار به 3400 تومان رسیده بود دولت را تحویل گرفت و اگر فرض کنیم تورم به طور میانگین حتی اگر در سال های اخیر 10 درصد بوده باشد اکنون قیمت دلار می تواند از 5 هزار تومان نیز عبور کند.

در برابر واردکنندگان معتقدند این مسأله می تواند به بالا رفتن قیمت محصولات وارداتی منتهی شود. به عقیده کارشناسان میزان واردات کشور در حال حاضر رقمی در حدود 40 میلیارد دلار است. در صورتی که قیمت ارز به میزان 500 تومان افزایش یابد رقمی معادل 20 تریلیون تومان هزینه های واردات افزایش خواهد یافت.

در این بین اما یکسان سازی نرخ ارز موضوع دیگری است که می توان در اینجا به آن پرداخت. با این حال اما به نظر می رسد بانک مرکزی نه به دنبال افزایش ناگهانی قیمت نیست و در تلاش است تا نظر صادرات کشور تأمین شود اما نه به گونه ای که باعث افزایش شدید تورم محصولات وارداتی شود. در حال حاضر نیز آخرین نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار کشور نشان می دهد این نرخ به 8.2 درصد رسیده است. این بدان معنا است که دولت همچنان کنترل تورم را در دستور کار خود دارد و به همین دلیل در افزایش نرخ دلار عجله ای نمی کند.

محمدمهدی بهکیش در این رابطه معتقد است اگر قرار شود تنها به صادرات فکر کنیم مجبور هستیم هزینه‌های تحمیل شده به تولید به خاطر مشکلات ساختاری کشور را با افزایش نرخ ارز جبران کنیم. به گفته وی در شرایط رکودی فعلی دولت باید زمینه های ارتقای صادرات را فراهم کند تا تولیدکننده بتواند محصول خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

با این حال مشکلات متعددی در این خمسیر وجود دارد که صادرات را در احاطه خود درآورده است. در حال حاضر تولیدات ایرانی قابلیت رقابت با نمونه های منطقه ای و جهانی را ندارد و این موضوعات همگی برای صنعت و تولید خطرناک هستند. این در حالی است که پیش بینی های قوی برای بازگشت تورم به نرخ های دورقمی وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد نرخ تورم کشورمان دیر یا زود به مرزهای دورقمی بازخواهد گشت.

این موضوع را می توان از افزایش قیمت های جهانی، رشد شاخص بهای تولید و بازگشت تقاضا به بازارهای داخلی جستجو کرد که با چاشنی افزایش نرخ ارز همراه شده است. در حال حاضر تقاضا در ایران بعد از چند سال در حال رشد است. این موضوع می تواند محرک جدیدی برای تورم باشد. به این ترتیب باید گفت افزایش بی رویه بهای ارز این موضوع را تشدید خواهد کرد.

کد خبر 22330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =