تصویب چند بند از اصلاحیه قانون بانکداری اسلامی در مجلس

سیر نزولی نرخ سود بانکی برای سپرده ها و تسهیلات بانکی در شبکه بانکی کشور در چند سال اخیر که به خواست دولت و پیشنهاد اکثریت کارشناسان اقتصادی انجام یافته ، همواره حاشیه های موافق و مخالفی را با خود داشته است

مریم خورشیدی- سیر نزولی نرخ سود بانکی برای سپرده ها و تسهیلات بانکی در شبکه بانکی کشور در چند سال اخیر که به خواست دولت و پیشنهاد اکثریت کارشناسان اقتصادی انجام یافته، همواره حاشیه های موافق و مخالفی را با خود داشته است.

احمد مجتهد در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در مورد تاثیر کاهش نرخ سود سپرده ها بر موضوع تامین سرمایه بانکها گفت: سیاست کاهش نرخ سود بانکی بر تامین سرمایه بانکها موثر است اما این تاثیر چندان زیاد نیست.

مجتهد افزود:  بخشی از سپرده های مردم به سمت بورس ارواق بهادار و تا اندازه ای به سمت بازار ارز و طلا حرکت کرده است. این به دلیل سودآوری نسبی در این بازارها نسبت به سایر بازارها بوده است. البته این اتفاق قابل پیش بینی بود که با کاهش نرخ سود بانکی سپرده گذاران  به سمت خريد بيشتر اوراق بدهي دولت و بازار ارز متمايل شوند. البته بهترين سناريو اين است كه سرمايه گذاري در بنگا ه هاي اقتصادي افزايش يابد، در واقع این هدف اصلی سیاستگذاران بوده است. البته اجراي اين طرح نيازمند بستر سازي مناسب و بهبود محيط كسب و كار است. زيرا كاهش ريسك توليد مي تواند به افزايش سرمايه گذاري منجر شود لذا برای اینکه این نتیجه حاصل شود باید صبوری بیشتری نشان داد.

احمد مجتهد در مورد تاثیر کاهش نرخ سودبانکی بر ترازنامه بانکها گفت: مسلما این مساله باعث میشود هزینه بانک ها کاهش پیدا کند. سال گذشته بسیاری از بانک ها در ترازنامه خود اعلام زیان کردند اما در شش ماهه اول سال جاری برخی بانکها از کاهش زیان خبر دادند. اما فکر می کنم با گذشت زمان تاثیر مثبت این تصمیم را بر ترازنامه شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح قانون بانکداری اسلامی در مجلس ادامه دارد و طیق آخرین خبری که از مجلس شورای اسلامی دارم  از 119 ماده آن چندین بند در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده است.   

مجتهد در مورد عدم همکاری برخی بانک ها در برنامه کاهش نرخ سود بانکی اذعان داشت: به طور معمول بانک چند مسولیت دارد  که یکی از آنها تامین نقدینگی مورد نیاز بانک است در دستورالعمل کاهش نرخ سود بانکی این موضوع مد نظر قرار گرفت و بنا شد که بانک مرکزی بخشی از خلا نقدینگی را که در ادامه اجرایی شدن این سیاست انتظار آن می رفت را پوشش دهد و این حمایت باعث شد که همکاری بهتری را از بانک ها شاهد باشیم و خوشبختانه تا کنون روند کاهشی را در نرخ سود بانکی در غالب بانک ها شاهد بوده ایم در مجموع می توان گفت که این سیاست موفقیت امیز بوده است.

این کارشناس ارشد بانکی در خصوص ظرفیت بازار سرمایه برای تامین سرمایه در مقایسه با بانک ها گفت: مقررات بازار سرمایه باعث ایجاد مشکلاتی شده است که تامین منابع بنگاه‌های بزرگ برای آنها همچنان سخت‌تر از بانک‌هاست و  بنگاه‌ها ترجیح می‌دهند تسهیلات خود را از بانک دریافت کنند. در صورت خروج این بنگاه‌ها از بازار پول، شاهد کاهش سطح تعادلی نرخ تسهیلات نیز خواهیم بود و امکان فعالیت برای موسسات کوچک‌تر نیز در بازار پول بیش از گذشته مهیا خواهد شد.

 

کد خبر 22345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =