قاچاق چای ایرانی را فلج کرد

: قاچاق بی رویه چای به کشور باعث شده که هم اینک بیشتر کارخانجات چای کشور با یک چهارم و برخی فقط با ۱۰ درصد ظرفیت خود کار کنند

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال کشور با اشاره به اینکه حدود 40 هزار تن چای به کشور قاچاق می شود، گفت: اگر ظرفیت هر کامیون را 15 تن در نظر بگیریم می بینیم که این قاچاق با چند هزار کامیون انجام می شود و سوال اینجاست که چطور نمی توان جلوی این قاچاق رسمی را به کشور گرفت؟
محمدصادق حسنی با بیان اینکه اگر دولت حمایت های خود را از چایکاران ادامه و افزایش دهد می توانیم چای کیفی بهتر تولید کنیم تا نیازی به واردات نداشته باشیم و بتوانیم آن را صادر کنیم، گفت: هم اینک 8 هزار هکتار باغ چای رها شده وجود دارد که اگر دولت تسهیلات کم بهره بدهد می تواند احیا شود و باعث ایجاد اشتغال حداقل 20 هزار نفر و افزایش تولید برگ سبز چای شود.
وی با بیان اینکه ما خواهان قانونمند شدن واردات چای به کشور به جای قاچاق آن از مبادی رسمی هستیم افزود: در واردات قانونی دستگاه های نظارتی به لحاظ بهداشتی و استاندارد بودن محموله های چای را بررسی می کنند و به این ترتیب از ورود چای بی کیفیت و غیر بهداشتی به کشور جلوگیری می شود.

نیم میلیون نفر از چای ارتزاق می کنند

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه صد هزار خانوار ایرانی از چای درآمد دارند، گفت: اگر هر خانواده را ۵ نفر در نظر بگیریم به این ترتیب حدود نیم میلیون نفر از محصول چای ارتزاق می‌کنند.

محمد ولی روزبهانی با اشاره به اینکه 151 کارخانه چای خشک کنی و چای سازی در شمال کشور وجود دارد افزود: ارزش اقتصادی این محصول برای کشورمان 550 میلیون دلار است.
وی با بیان اینکه 110 هزار تن مصرف سرانه چای کشور است گفت: امسال بیش از 24 هزار تن برگ سبز چای در کشور تولید شد.
روزبهانی افزود: به این ترتیب با محاسبه واردات رسمی می توان گفت که 40 هزار تن چای به کشور قاچاق می شود که باید برای جلوگیری از این میزان وسیع قاچاق، چاره اندیشی کرد.
وی با بیان اینکه مزارع چای ایران تنها مزارعی در دنیا هستند که به علت اقلیم آن نیاز به سمپاشی ندارند، گفت: بنابر این چای ایرانی به لحاظ بهداشتی با کیفیت تر است.
رئیس سازمان چای کشور با اشاره به حمایت های دولت و پرداخت 60 درصد یارانه به کشاورزان چای افزود: با حمایت های دولت امید در صنعت چای کشور ایجاد شده است.
روزبهانی گفت: پارسال به کارخانجات چای 16 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای بهسازی و نوسازی اعطا شد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بازرگانان چای خواستار دخالت نکردن دولت در این محصول شد

رئیس اتحادیه تولید کنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور خواستار عدم دخالت دولت در امر عرضه و تقاضای چای شد و گفت: اگر دولت دخالت نکند برای همه طرف های چای بهتر است.
حمیدرضا موثقی افزود: مدیران دولتی که تفکر بسته دولتی دارند اجازه رونق این بازار را نمی دهند و اجازه نخواهند داد کشورهای خارجی موفق مانند هند و کنیا که در زمینه چای سرآمد هستند به ما رایزنی و مشورت دهند در حالی که معتقدند کار دولت در این محصول و صنعت باید تنها کار کارشناسی و نظارت و حمایت باشد.
وی با تاکید بر اینکه صادرات چای کشور می تواند رونق بسیار خوبی بگیرد و باعث ایجاد اشتغال در زمین های کشاورزی و کارخانجات چای سازی شود، گفت: چای ایران قدرت فروش تا 4 دلار در کیلو را دارد اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود.
موثقی افزود: اگر دولت از من صادر کننده حمایت کند می توانیم چای ایرانی را به بهترین مبلغ به طرف های خارجی بفروشیم و ارز آن را وارد کشور کنیم تا صرف اشتغال بیشتر در زمین ها و کارخانجات چای شود.
وی با بیان اینکه شیره ی چای از مهمترین مواد لوسیون ها و مواد آرایشی و بهداشتی دنیاست، گفت: به همین خاطر هلندی ها خواستار این محصول ما هستند که اگر بتوانیم زمینه صادرات آن را فراهم کنیم باعث ایجاد اشتغال بیشتر در این صنعت خواهد شد.

 

منبع: صدا و سيما

کد خبر 22347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =