واقعی سازی نرخ ارز مطالبه صادرکنندگان

احتشام: اگرچه دولت به دنبال یکسان‌سازی نرخ دلار است، اما قبل از آن نیازمند واقعی‌سازی نرخ ارز است

در حال حاضر صادرکنندگان برای صادرات تجهیزات خود با مشکلات بانکی زیادی مواجهند که باید هر چه زودتر برای حل این مشکلات در راستای افزایش صادرات چاره ای یافت. بدون تردید در شرایط فعلی اقتصاد که افزایش صادرات می‌تواند آثار مثبت بسیاری برای رونق و رشد اقتصادی کشور فراهم کند و به عنوان یک اولویت مطرح است، برای اینکه نرخ ارز به صادرات کشور کمک کرده و اهداف کلان اقتصادی را در این زمینه محقق کند، باید با یک شیب منطقی افزایش یابد و صد البته به ثبات برسد. از سوی دیگر طی روزهای گذشته شاهد تحولاتی نسبتا زیادی در بازار ارز بودیم، به‌طوری که فنر ارز برای نخستین‌بار در سال جاری رها شد و از مرز 4هزار تومان عبور کرد. اگرچه دلایل مختلفی برای بروز این پدیده در اقتصاد مطرح می‌شود، ولی کنترل نرخ ارز در شرایط کنونی اقتصاد ایران یکی از سیاست‌های مهم دولتمردان به شمار می‌رود. به همین بهانه اگزیم نیوز با محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

احتشام با اشاره به نوسانات اخیر در نیمه دوم سال جاری گفت: نوسانات نرخ ارز مشکلات عدیده ای را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است. اینکه گفته می‌شود صادرکنندگان به دنبال افزایش قیمت ارز هستند صحیح نیست در واقع صادرکنندگان به دنبال ثبات و پایداری در نرخ ارز هستند زیرا عدم ثبات و پایداری برنامه‌ریزی را از تولید‌کنندگان و صادرکنندگان را می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگرچه دولت به دنبال یکسان‌سازی نرخ دلار است، اما قبل از آن نیازمند واقعی‌سازی نرخ ارز است. دولتمردان و مسوولین پولی کشور، باید در راستای واقعی کردن نرخ ارز گام بردارند و تکلیف تجار و صادرکنندگان را مشخص کنند؛ چرا که با واقعی شدن نرخ ارز کمک بزرگی هم به تولید، اشتغال، صادرات و همچنین موجبات خروج از رکود را مهیا می سازد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی در خصوص نرخ واقعی ارز افزود: با توجه به تورم موجود در کشور نرخ واقعی ارز نباید کمتر از 4000 تومان باشد و نگه داشتن این نرخ در رقم های پایین تر باعث می شود تا به صورت ناگهانی نرخ ارز تا بالای 4000 تومان افزایش یابد که این جهش نرخ هم به تولید لطمه می‌زند و هم قدرت برنامه‌ریزی را از صادرکنندگان گرفت.

به گفته احتشام البته در این میان باید قدرت پول ملی را هم در نظر گرفت. چرا که با افزایش نرخ دلار، ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا می‌کند. اما کاهش ارزش پول ملی برای اقتصاد کشور منفعت‌هایی دارد؛ به این معنا که صادرات افزایش پیدا می‌کند و واردات کم و گران‌تر می‌شود. به عبارت دیگر با افزایش نرخ ارز تولید به واسطه کاهش واردات رونق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در غیراینصورت اگر نرخ ارز به دلیل افزایش ارزش پول ملی کاهش یابد باید شاهد کاهش ظرفیت‌های تولید و اشتغال بود. در واقع به‌طور عام نرخ ارز پایین، پرداخت یارانه از منابع ملی به تولیدکنندگان کالا و خدمات خارجی محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی تصریح کرد: آمار گمرک نشان می‌دهد بیش از ۸۰درصد واردات ایران کالاهای اساسی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای است و در این میان باید تدابیری اندیشیده شود تا کالاهای واسطه ای وارداتی موجب توانمندی و قدرت تولید داخلی شود و این امر درصورتیکه محقق می شود که نرخ ارز واقعی شود تا بتواند منابع و ارزش ملی کشور ما را حفظ کند.

وی ادامه داد: بنابراین مدیریت نرخ ارز باید به گونه ای باشد که هم بازار داخلی آسیب نبیند و هم صادرات توسعه یابد، نباید تولید داخلی فدای صادرات شود و باید به هر دو بخش توجه شود، مبارزه با رانت خواری و ایجاد ثبات اقتصادی و حمایت از تولید داخل و صادرات موجب شکوفایی اقتصاد می شود.

احتشام افزود: نقطه تعادل ارز جایی است که دولت و بانک مرکزی به صورت دستوری در بازار دخالت نکنند و تنها به مدیریت احتمالی نوسانات بپردازند و شیوه عرضه را مدیریت کنند. این گفته درست است که نرخ ارز باید توسط عرضه و تقاضای بازار تعیین شود اما با مدیریت و کنترل این مهم می تواند از افزایش یا قیمت کاذب پول های سرگردان به نرخ ارز جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر ارز باید در بانک یا صرافی های مجاز خرید و فروش شود. نمونه این مطلب را می توان در اقتصاد بزرگ چین مشاهده کرد. در این کشور تنها می توان پول را در بانک ها تبدیل کرد و کسی به صرافی ها مراجعه نمی کند، باید در ایران هم چنین رویه ای در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی درخصوص مهمترین مطالبه ارزی صادرکنندگان از دولت مطرح کرد: دولت معتقد است ارز حاصل از صادرات باید با نرخ مرکز مبادلات ارزی عرضه شود، ولی صادرکنندگان معتقدند که باید با قیمت بازار برابر باشد. در صورتیکه هر چه ارز صادراتی بیشتر در اختیار واردکنندگان قرار گیرد، از بی ثباتی های بازار ارز کاسته و این بازار به سوی تعادل حرکت می کند.

وی ادامه داد: دولت معمولا حدود 100 تا 150 تومان نرخ ارز را پایین تر از قیمت بازار ار صادرکنندگان خریداری می کند. اما اگر بانک ها و صرافی ها به نرخ روز خریداری کنند این پول می تواند کمک بزرگی را به صادرکنندگان و حتی صادرات داشته باشد.

 

کد خبر 22369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =