هموار سازی راه صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به عراق

محمدرضازاده صادرات غیرنفتی به کشور عراق را سالانه ۶ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات ظرفیت افزایش تا ۲۰ میلیارد دلار را دارد که ۳۷ درصد از بازار کشور عراق را کالاهای مصرفی و مواد غذایی به خود اختصاص داده است

رایزن سابق ایران در کشور عراق صادرات غیرنفتی به کشور عراق را سالانه ۶ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات ظرفیت افزایش تا ۲۰ میلیارد دلار را دارد که ۳۷ درصد از بازار کشور عراق را کالاهای مصرفی و مواد غذایی به خود اختصاص داده است.

ابراهیم محمدرضازاده با بیان اینکه شرکتهای کوچک و متوسط برای آغاز فعالیت‌های خود نیاز به بازارهای جدید دارند، افزود: عراق یکی از نزدیکترین و در دسترس‌ترین بازارهایی است که برای شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی وجود دارد.

وی برگزاری همایش صنایع کوچک و متوسط در همدان را به عنوان یخ شکنی برای برقراری روابط ایران و عراق و تجارت برشمرد و تصریح کرد: بازار عراق که سالانه ۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از سوی ایران به این کشور صورت می‌گیرد، کشش صادرات تا ۲۰ میلیارد دلار را دارد.

محمدرضازاده ارائه خدمات فنی و مهندسی توسط متخصصا نایرانی در کشور عراق را ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: چشم‌انداز حضور ایران در بازار عراق برای خدمات فنی و مهندسی و کالاهای مصرفی تعریف شده که در حال حاضر یک پنجم آن محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه فرصت خوبی در بازار عراق داریم، اظهار کرد: بیشترین طول مرز مشترک و ۱۶ گذرگاه مرزی بین این دو کشور وجود دارد که هر کدام به فراخور موقعیت جغرافیایی قابل استفاده برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی است.

وی با اشاره به وجود یک سفارت و ۵ کنسولگری ایران در کشور عراق خاطرنشان کرد: ایران در اربیل، نجف، سلیمانیه، بصره و کربلا کنسولگری دارد و در هریک از این نمایندگی‌ها یک کارشناس اقتصادی از کشورمان حضور دارد که تجار ایرانی می‌توانند با کمک آنان به تجارت در عراق بپردازند.

دبیرکل میز کشور عراق در سازمان توسعه تجارت ایران بیشترین حجم گردشگری را بین دو کشور ایران و عراق دانست و افزود: این فرصت‌هایی است که در عراق وجود دارد و برای شرکت‌های ایرانی مغتنم بوده و رقابت برای محصولات ایرانی به شدت افزایش یافته است.

محمدرضازاده حضور نیروهای ایرانی در کشور عراق و پیاده روی‌های اربعین را به عنوان امتیازهایی برای کشور ایران مطرح کرد و گفت: برخورد عراقیان با ایران بسیار تغییر کرده و به نیت خیر ایرانیان پی برده اند.

وی زبان، مذهب و قومیت‌های عراق را برای مردم آن سرزمین دارای اهمیت بیشتری نسبت به کشور معرفی کرد و افزود: ایرانیان در وهله اول کشور خود را مهم می‌دانند و سایر مسائل را در اولویت‌های بعدی دارای اهمیت می‌دانند و شیعیان عراق به خاطر این ویژگی ایرانیان را محترم می‌شمارند.

وی مشکلات سیاسی که ترکیه با حضور در شمال عراق ایجاد کرد را بیان داشت و گفت: این موضوع سبب شده که استفاده از کالاهای ترکیه‌ای نسبت به گذشته کاهش یابد و زمینه برای رقابت و حضور کالاهای ایرانی بهتر شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به شکل گیری ۳۰ هزار ازدواج در میان ایرانیان و عراقیان در زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در زمان جنگ این تعداد ازدواج در میان دو کشور ثبت رسمی شده که قابل تامل است و تراکم جمعیتی عراقیان را در استان‌های غربی کشور داریم.

محمدرضازاده قرابت فرهنگی و نسبی را به عنوان دیگر فرصت موجود برای برقراری روابط تجاری موفق با این کشور بیان کرد و یادآور شد: برای تجارت در عراق باید به این کشور سفر کنید و به صورت حضوری بازار و مردمان و نوع کالاهای مصرفی و مورد توجه آنان را مورد بررسی قرار دهید.

وی از تاجران ایرانی خواست تا حوزه‌های خدماتی کالاهای خود را مشخص کنند و با شناسایی رقبا و دید بازتری به عرضه محصولات در عراق به فعالیت بپردازند و افزود: عراقی‌ها دنبال تاجر نیستند بلکه دسترسی به کالاهای ارزان تر و با کیفیت را می‌طلبند و تجارتی می‌تواند موفق عمل کند که خود به توزیع مویرگی محصولات خود در این کشور بپردازد.

رایزن سابق ایران در کشور عراق در ادامه برندسازی و استفاده از عناوین عربی برای کالاهای تولیدی را موثر دانست و تاکید کرد: کالاهای مصرفی و مواد غذایی ۳۷ درصد از بازار کشور عراق را به خود اختصاص داده که چنانچه هر شرکت بتواند کالاهای خود را در این کشور توزیع کند و بدون واسطه و تجار عراقی که ممکن است هر لحظه به خاطر گرفتن ویزای شینگن از ورود به ایران خودداری کنند، به فعالیت تجاری بپردازند، موفق‌تر خواهند بود.

محمدرضازاده وضعیت کنونی حضور تولیدکنندگان در بازارهای عراق را با وجود زمینه ها و امتیازات فراوان بسیار اسف ناک ارزیابی کرد و گفت: خطرات موجود در کشور ایران و آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات و حوادث دو برابر کشور عراق است و در این کشور با وجود داعش و ناامنی های ایجاد شده میزان آمار مرگ و میر بسیار کمتر از ایران است پس به عراق سفر کرده و زمینه های ایجاد یک تجارت موفق برای خود در این کشور را فراهم کنید.

کد خبر 22391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =