تورم ۱۰.۲ درصدی صنعتی در تابستان ۹۶

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ ماهه منتهی به تابستان ۹۶ به ۱۰.۲ درصد رسید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ ماهه منتهی به تابستان ۹۶ به ۱۰.۲ درصد رسید .

به گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل تابستان ١٣٩٦ به عدد ٢٢٢,٨ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل ٥.٩ درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل 13.1 درصد افزایش داشته ­است. درصد تغییرات متوسط شاخص کل بخش صنعت در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٦ نسبت به متوسط شاخص در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) معادل 10.2 درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٦ (7.4 درصد)، افزایش داشته ­است.

به گزارش اگزیم نیوز بررسی عوامل موثر بر تورم صنعتی در ماه های اخیر نشان می دهد افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت های جهانی مواد اولیه و افزایش قیمت مواد داخلی و هزینه های حمل و نقل از جمله مواردی هستند که باعث بازگشت تورم تولیدکننده به ارقام دورقمی شده اند.

نرخ ارز طی مدت 6 ماه گذشته رقمی در حدود 400 تومان افزایش داشته و این در حالی است که میزان رشد قیمت مواد اولیه در دنیا به مراتب بیش از این ارقام است.

بررسی ها نشان می دهند قیمت مس 40 درصد، آلومینیوم 20 درصد، روی 35 درصد، فولاد 40 درصد، محصولات پتروشیمی در حدود 22 درصد و ... افزایش یافته که این افزایش قیمت ها به بازارهای داخلی نیز سرایت کرده است.

به این ترتیب باید گفت نگاهی به قیمت ها در بورس کالای ایران حکایت از رشد قیمت ها دارد. به عقیده کارشناسان قیمت های داخلی منبعث از قیمت های جهانی و بهای دلار در بازار است و این دو عامل در ماه های اخیر به صورت هماهنگ افزایش یافته اند و باعث شده اند تا قیمت های داخلی نیز با رشد روبرو شوند.

این در شرایطی است که نرخ تورم در مهر ماه به 8.2 درصد رسید که هنوز رقم بسیار مناسبی برای اقتصاد ایران محسوب می شود. در این بین نکته قابل توجه آن است که به رغم افزایش ماهانه نرخ تورم صنعتی اما هنوز نرخ تورم مصرف کننده در سطوح پایین است که نشان می دهد تورم مصرف کننده در ایران چندان تابع تورم صنعتی نیست. با این حال نگاهی به تورم تولیدکننده نشان می دهد این نرخ بیشتر تحت الشعاع تورم صنعتی قرار گرفته است. به طوریکه شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۵ به‌میزان ۸.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه  ۱۰۰=۱۳۹۰ در مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این شاخص در مهرماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۵۰.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

 

کد خبر 22406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =