ظرفیت ۶۰-۵۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن

قیافه: بخش معدن وصنایع معدن در بازه ۵ تا ۸ ساله قادر به جذب ۵۰ یا ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور می باشد و باتوجه به نرخ بازده بالای این صنایع سرمایه گذاری در آن توجیه اقتصادی بسیار بالایی دارد ضمن اینکه اشتغالزایی و تولید را نیز در پی خواهد داشت

مریم خورشیدی- بخش معدن در توسعه اقتصادی کشور همواره مورد توجه بوده است. هرچند دولت یازدهم به منظور حمایت از فعالیت های معدنی سرمایه آن را از 100 میلیارد ریال به هزار و 100 میلیارد ریال ارتقا بخشید، اما کماکان کمبود نقدینگی، نیاز به تجهیز و بازسازی ماشین آلات معدنی و سرمایه گذاری برای اکتشاف از جمله مسائلی است که فعالان حوزه معدن با آن دست به گریبانند. قدیر قیافه  عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با اگزیم نیوز به تشریح اهمیت جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی پرداخت و گفت: قطعا اقتصاد ایران فقط نه در بحث معدن وصنایع معدنی بلکه درکل اقتصاد ایران نیازمند جذب سرمایه های خارجی  وتامین مالی ارزان قیمت است.

قدیر قیافه افزود: برای توسعه در حوزه نفت ،گاز، پتروشیمی، حوزه صنایع پیشرفته، داروهای نوترکیب و موادغذایی نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم. واقعیت این است سالهای سال از طرف دست اندرکاران بخش معدن بخش معدن تلاش بسیار گسترده ای برای توسعه این بخش صرت پذیرفته است. اما موانع و پیچیدگی هایی در این مسیر وجود دارد که این تلاشها را بی سرانجام گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت صنایع معدنی در اقتصاد کشور امیدواریم با تعامل مثبت بین بخش خصوصی معدن و دولت محترم این مشکلات وموانع برطرف شود

 قیافه در ادامه گفت:در مسیر توسعه صنایع معدنی  مهمتر از بخش فاینانس، زیرساختهای نرم افزاری از جمله قانون و مقررات است که گاها خود مانع و کندکننده مسیر توسعه هستند. تصمیم گیریهای سلیقه ای و قوانین خلق الساعه در برخی سازمان های متولی در بخش معدن از جمله این موانع هستند که راه را برای گسترش و سامان یافتن صنایع معدنی دشوار می کند.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن گفت: اما در بخش فاینانس وسرمایه گذاری واقعیت امر این است که طی سالهای گذشته علی رغم وجود پتانسیل های بالا در حوزه معدن وصنایع معدن و  با وجود تنوع معادن معدنی در کشور، اتفاق ویژه ای از خارج در حوزه سرمایه گذاری و فاینانس نیفتاده است.

وی اذعان داشت: البته در داخل این بخش سرمایه گذاری متعددی توسط معدن کاران انجام شده که از جمله آن می توان به واحد های تحت پوشش ایمیدرو  و نیز غولهای سنگ آهنی کشور یعنی گل گهر وچادرملو می توان اشاره کرد که در این سالها با بهره گیری از ارز صادراتی اقدام به  سرمایه گذرای بسیار سنگین در حوزه توسعه صنایع معدنی و ایجاد واحدهای پایین دست معدن از جمله زنجیره فولاد اقدام کردند.

قدیر قیافه اظهار داشت: از سوی دیگر در بخش خصوصی  از محل ارزهای صادراتی وارده بابت محصولات معدنی به خارج از کشور  تحرکی را شاهد بودیم که موجبات تحول مثبت در حوزه صنعت ومعدن را فراهم آورد. البته این اقدامات برای رسیدن  به هدف گذاریها در این حوزه کافی نیست و نیاز به  استفاده از سرمایه گذار خارجی و فاینانس کماکان وجود دارد.

وی با تاکید بر نیاز بخش اکتشاف به سرمایه گذاری گفت: بیشترین نیاز ما برای سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف بخش معدن است در واقع  اگر بخواهیم تجهیزات وماشین آلات اکتشاف و فرآوری خود را  در بخش اکتشاف توسعه دهیم، در هر بازه 5ساله به سرمایه گذاری 5000 میلیارد تومانی دراین بخش نیازمندیم.

به گفته این فعال حوزه معدن این سرمایه گذاری صرف اکتشافات ذخایرمعدنی شناسایی نشده، کمتر شناخته شده وهمینطور توسعه و تکمیل اکتشافات قبلی خواهد شد وی اضافه کرد: در حوزه تجهیز معادن هم به رقم های میلیاردی نیاز داریم.

وی اظهار داشت: در کشور براساس قانون مقررات، صندوق بیمه فعالیتهای معدنی شکل گرفته که متاسفانه سرمایه این صندوق کفاف تجهیز حتی سه معدن یا حتی یک معدن بزرگ را هم نمی دهد به این جهت بنظر می رسد دولت محترم باید طرحی نو دراندازد. چرا که برای تدارک و تامین بخشی از نیاز صنایع معدنی ضروری است سرمایه صندوق بیمه ای چند هزار میلیارد تومان بشود.

قیافه گفت: این مهم با استفاده از وامهای اتکایی، استفاده ازسایر بیمه ها ،استفاده ازسرمایه بانکها وصندوق توسعه ملی قابل دستیابی است. البته در مذاکراتی که با  که با نماینده های مجلس داشتیم این موضوع مطرح شد که بهترین روش برای حل این مساله تخصیص 2 درصد از سود بازرگانی و عوارض گمرکی وصولی از محل واردات کالاهای مصرفی حوزه معدن مثل آلومینیوم،فولاد و محصولاتی که پایه معدنی دارند، در بودجه سال آینده به مدت 5 سال به صندوق سرمایه گذاری و توسعه معدن وصنایع معدنی که در آینده می تواند شکل بگیرد و یا  به سرمایه صندوق بیمه معدنی اضافه شود.

وی توضیح داد: با  این راهکار به جای اینکه این مبلغ به خزانه برود، مستقیم در صندوق بیمه جمع شده و به مرور هر سه ماهه و یا یک جا صرف تامین بخشی از نیازهای حوزه معدن می شود. به نظر می رسد این روش میتواند کمک کننده باشد. البته تشکیل و حمایت از یک صندوق کاملا خصوصی در حوزه معدن نیز می تواند بخشی از این وظایف را به عهده بگیرد. اما کماکان صندوق بیمه بسیار راهگشاست در صورتی که  افزایش سرمایه بیشتری پیدا کند.

 قیافه اذعان داشت: فکر میکنم بخش معدن وصنایع معدن در بازه5 تا  8 ساله قادر به جذب 50 یا 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور می باشد و باتوجه به نرخ بازده بالای این صنایع  سرمایه گذاری در آن توجیه اقتصادی بسیار بالایی دارد ضمن اینکه اشتغالزایی و تولید را نیز در پی خواهد داشت.

کد خبر 22455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =