شرکای جدید قطر برای امتداد مسیر توسعه اقتصادی

دوحه در شرایط تحریم اقتصادی با کشورهای همسایه خود به دنبال استفاده از ظرفیت های کشورهای حوزه آ سه آن است

بحران قطر با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین که با قطع روابط میان این کشورها آغاز شد باعث شده تا دوحه بتواند روابط خود را با کشورهای شرق دور در زمینه های انرژی، تجارت و سرمایه گذاری تقویت کند و شرایط متفاوتی برای ارتباط با کشورهای عضو «آ سه آن» رقم بزند.

 امیر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در ماه های گذشته به کشورهای  مالزی، سنگاپور و اندونزی سفر کرده است که البته گفته می شود استراتژی برای تضعیف توانایی هایی ریاض و ابوظبی هم به شمار می آید.

در ماه ژوئن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی بحرین و مصر به با این اتهام که دوحه حامی تروریسم است روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر متوقف کردند. این در حالی است که از زمان آغاز اختلافات خلیج فارس، امیر کویت تلاش های دیپلماتیک را برای اصلاح روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) انجام داد و فعالیت های خود را برای شروع همکاری با آنها شروع کرد. با این حال کشورهای جنوب شرق آسیا روابط خود را با قطر همچنان در سطوح بالایی حفظ کردند. قطر کشوری است که بخش زیادی از نیازهای کشورهای چین، هند، کره، مالزی و ... را تأمین می کند. به خصوص در حوزه خرید گاز مایع و ال ان جی قطر تأمین کننده عمده نیاز این کشورها است و اعضای انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) در سال های اخیر به طور فزاینده ای به شرکای اصلی تجاری قطر تبدیل شده اند، در مجموع می توان گفت سهم نیمی از بازار قطر در دست آنهاست.

 

ساختن روابطی قوی قطر با مالزی، سنگاپور و اندونزی  

در این رابطه نخست وزیر مالزی چهار تفاهم نامه در زمینه دیپلماسی، آموزش و پرورش، قانونی و قضایی در کوالالامپور با امیر قطر امضا کردند که نشان از روابط عمیق میان این دو کشور است. مدت کوتاهی پس از این دیدار آل ثانی اعلام کرد که در ماه فوریه 2018 دومین خط هوایی به مقصد مالزی کار خود را شروع می کند.

علاوه بر مالزی اولین سفر رسمی امیر قطر به سنگاپور در سال های 2005 و 2009 منجر به رابطه دو جانبه و امضای هفت موافقت نامه دو جانبه در زمینه های سرمایه گذاری، کسب و کار، آموزش و حوزه های حقوقی در سطوح بالا بین قطر و سنگاپور شد.

مذاکرات آل ثانی در اندونزی با رئیس جمهور این کشور نیز فرصت هایی را برای دوحه و جاکارتا برای تقویت روابط در بخش های مختلف از انرژی گرفته تا گردشگری و سرمایه گذاری در زیرساخت به وجود آورده است.

 

آسه آن و اختلاف خلیج فارس

کشورهای عمده اقتصادی آسه آن مشتاق تقویت روابط با قطر هستند و در پروژه مقابله با قطر به دیگر جوامع بین المللی مخالف، نپیوستند. این در حالی است که علاوه بر روسیه و غرب، دولتهای بزرگ آسیای میانه از جمله چین، مالزی، اندونزی و ژاپن، از محاصره قطر خودداری کرده اند. دولت های جنوب شرقی آسیا این بحران را به عنوان یک تهدید جدی برای منافع اقتصادی خود درک می کنند.

مقامات آسه آن بر این باورند روابط بالقوه کشورهای جنوب شرقی آسیا با تمام کشورهای حوزه خلیج، نه تنها برای تامین منابع هیدروکربنی، بلکه همچنین برای یافتن بازارهای صادراتی، انتقال پول و گردشگری بسیار کارساز و راهگشا خواهد بود.

این در حالی است که به طور همزمان، ستیزه جویان وابسته به دولت اسلامی عراق و شام (ISIS) در بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی نفوذ کرده اند و نگرانی های شدیدی در مورد شهروندان افراط گرایان از کشورهای ASEAN وجود دارد که در عراق و سوریه به داعش پیوسته اند.

بنابراین ، اعضاي آسه آن، اين امر را مسبب كاهش توانمندي در همكاري با كشورهاي خليج فارس می دانند و این امر را سدی برای ارتباط با این کشورها میدانند.

مطمئنا، درست همانطور که قطر برای آیندۀ اقتصادی آسه آن مهم است، کشورهای حوزه خلیج فارس نیز برای کشورهای عضو آ سه آن مهم هستند و در نتیجه این امر  مقامات جنوب شرقی آسیا در حال تقویت بانکداری، انرژی، سرمایه گذاری و روابط تجاری خود با تمام کشورهای شورای همکاری خلیج هستند.

 

کد خبر 22483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =